Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, tack för tipset! Det spar många kronor :) Är det något annat vid köp av ramminnen som bör tänkas på? CAS-latency tillexempel?

CL ska vara så låg som möjligt i jämförbara minnen, om du vill ha snabbast.
T.ex. så är DDR3 1600Mhz CL8 snabbare än DDR3 1600Mhz CL9.

Men som vanligt, så kommer du inte märka av detta i vanligt användade. ;)

Det du ska tänka på är att du köper RAM-minnen av samma storlek och gärna ett paket/kit med flera som är testade ihop. Så det inte blir olika storlekar av olika märken osv.
 
Apple

I dina kläder och inför ditt beslut skulle jag välja ngn av Apples häftigare maskiner. Varför inte en 27" Imac alt. en MacPro med ett lämpligt grafikkort och en bildskärm som motsvarar dina krav. Jag skulle också rekommendera Aparture 3 med ex. plugins från Nik Software m.fl. Själv använder jag denna utrustning och är helt nöjd och övertygad efter att ha lämnat PC-världen och Adobe bakom mig.

/Edde


Hej
Någon av er som har förslag eller ideer vad gäller optimal eller minsta prestande för bildbehandling på stationär PC. Funderar på att köpa ny dator.

Fotar nästan uteslutande i RAW med min 5D Mark II och gör bildbehandlingen i Elements och några andra fristående program.
Elements börjar bli segt, har ca 9000 bilder i organiseraren. Även segt vid bildbehandlingen efter råkonverteringen.
Datorn jag har nu är några år gammal med ett mediokert grafikkort.

Mina funderingar är om jag behöver ett värsting grafikkort på kanske 1.5 Gb och snabb processor typ Intel i7.
Vet att grafikkortet och processorn är viktiga vid tunga spel men hur är det med bildbehandling? Viktigast med kraftfull processor eller grafikkort eller både och. Antar att internminnet behöver vara bra tilltaget också........

Vad välja? Någon som har tips eller ideer om vad som är bäst. Trött på enklast billiga dator....nu får det bli en rejäl.

Per
 
I dina kläder och inför ditt beslut skulle jag välja ngn av Apples häftigare maskiner. Varför inte en 27" Imac alt. en MacPro med ett lämpligt grafikkort och en bildskärm som motsvarar dina krav. Jag skulle också rekommendera Aparture 3 med ex. plugins från Nik Software m.fl. Själv använder jag denna utrustning och är helt nöjd och övertygad efter att ha lämnat PC-världen och Adobe bakom mig.

/Edde

Man har dock en väldigt oflexibel lösning på det sättet och dessutom en skärm som långt ifrån alla blir nöjda med, då den speglar mycket och färgåtergivningen är inte på topp.

/Karl
 
Apple

Vet inte riktigt vad du menar med en "oflexibel lösning"? Givetvis tillhandahålles i Aparture 3 en enklare lösning än vad som exempelvis finns hos Adobes Photoshop CS3. Detta ser jag dock inte som en nackdel vid bildbehandlingsarbete i allmänhet. Vad betr. bildskärmar så tycker jag att Eizo (S2433WFS) är ett utmärkt val om man nu inte nöjer sig med ngn Appleskärm. Men som sagt "smaken är som ...........". Allt för att ändå hålla sig inom en rimlig kostnad. Men det blir ju dyrt ändå!

/Edde
 
Vet inte riktigt vad du menar med en "oflexibel lösning"? Givetvis tillhandahålles i Aparture 3 en enklare lösning än vad som exempelvis finns hos Adobes Photoshop CS3. Detta ser jag dock inte som en nackdel vid bildbehandlingsarbete i allmänhet. Vad betr. bildskärmar så tycker jag att Eizo (S2433WFS) är ett utmärkt val om man nu inte nöjer sig med ngn Appleskärm. Men som sagt "smaken är som ...........". Allt för att ändå hålla sig inom en rimlig kostnad. Men det blir ju dyrt ändå!

/Edde

Oflexibel är iMac, väldigt svår att upgradera förutom hårddisk och minne.

/Karl
 
Apple

"I rest my case". I varje om fall om det handlar om förträffligheten hos Mac visavi PC. En sådan diskussion tenderar lätt att bli "religiös" och leder ingenstans. Jag utgick ifrån en vardagslösning och att frågeställaren ville ha en enkel semiproffesionnell lösning och ett relativt hyfsat ekonomiskt förslag för sin bildbehandling.

/Edde
 
"I rest my case". I varje om fall om det handlar om förträffligheten hos Mac visavi PC. En sådan diskussion tenderar lätt att bli "religiös" och leder ingenstans. Jag utgick ifrån en vardagslösning och att frågeställaren ville ha en enkel semiproffesionnell lösning och ett relativt hyfsat ekonomiskt förslag för sin bildbehandling.

/Edde

I detta fallet verkar det dock inte finnas några som helst tecken på att trådskaparen vill bli gråhårig pga OS/X och jag tror att vi här kan utgå från att det är en Windowsmaskin som söks. Det finns trådar där någon av någon konstig anledning vill ha en OS/X-dator, där passar dina rekomendationer betydligt bättre. Som du själv skriver finns det gott om OS/X vs Windows trådar där denna diskution passar betydligt bättre.

/Karl
 
CL ska vara så låg som möjligt i jämförbara minnen, om du vill ha snabbast.
T.ex. så är DDR3 1600Mhz CL8 snabbare än DDR3 1600Mhz CL9.

Men som vanligt, så kommer du inte märka av detta i vanligt användade. ;)

Det du ska tänka på är att du köper RAM-minnen av samma storlek och gärna ett paket/kit med flera som är testade ihop. Så det inte blir olika storlekar av olika märken osv.

Är det alltså alltid bättre med ett kit på 4st 4 gb minnen som säljs som ett kit ÄN 1 +1 8gb minne.
 
ECC kan du bara använda på "serverklassade" moderkort, de passar inte på ett vanligt kort. Om du inte tänker överklocka extremt mycket så räcker 1600MHz bra.

Nu har jag ändrat mig ännu en gång. För sista gången (sen lovar jag att inte störa mer) vad tror ni om dessa delar från komplett.se? Se länk.
http://imageshack.us/photo/my-images/685/komplettsista.jpg/

Fixar moderkortet att dra fördel av den snabba processorn? Såg att minnena gick som 1333MHz som standard (utan ändring i BIOS), går det att ställa om till 1600 med detta moderkort?

Mvh Per (den velige)
 
Hej Per!

Ser bra ut, enda kommentaren jag har är att byta ut Intel 330 mot Samsung 830 som är en hel del snabbare.

Här ser du vad jag har plockat ihop till min nya dator:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2138166

Angående minneshastighet så behöver du aktivera XMP i moderkortets BIOS, då ställer minnet om sig till maximal hastighet. (Nu stödjer 3570K 1600Mhz-minnen som default men XMP kan erbjuda bättre timings så det är bra att aktivera i alla fall) :)
 
Inställningsproblematik

Hej,
jag vill säga tack för all hjälp jag fått er i form av tips vid hopplockning av dator.
Det blev tillslut en som jobbar på här hemma.
Jag valde ett:
MSI Z77A-G43 moderkort (grafikkrets HD4000)
Intel i5-3570K processor
16 gb ram (4x4 moduler)
samt en ssd 120gb

Eftersom jag kör på interna grafiken så har jag en inställningsfundering.
Hur högt skall jag ställa DVMT Memory samt Intergrated Graphics Share Memory?

Se bild på :
http://img593.imageshack.us/img593/5968/graphicmemory.jpg

Mvh Per
 
internetper;1882690 Eftersom jag kör på interna grafiken så har jag en inställningsfundering. Hur högt skall jag ställa DVMT Memory samt Intergrated Graphics Share Memory? [/QUOTE sa:
Egentligen kan du ställa den så lågt som möjligt. 32MB räcker för 1920x1200, trippelbuffrat.
För spel och videoredigering kan man höja en del.
 
Egentligen kan du ställa den så lågt som möjligt. 32MB räcker för 1920x1200, trippelbuffrat.
För spel och videoredigering kan man höja en del.

Spelar aldrig men en hel del fotoredigering och ibland videoredigering...

Är det Intgrated Share Graphic Memory vi talar om då (är detta det som motsvarar ett separat grafikkorts minnesmängd?)

Vad är den andra, DVMT Memory?
 
Spelar aldrig men en hel del fotoredigering och ibland videoredigering...

Är det Intgrated Share Graphic Memory vi talar om då (är detta det som motsvarar ett separat grafikkorts minnesmängd?)

Vad är den andra, DVMT Memory?

Shared är det som är dedikerat videominne. DVTM kan användas vid behov om applikationen ber om det.
 
En dum fråga: Är Video- och Grafikminne samma sak?

Alltså mitt gamla grafikkort som satt i min gamla dator hade 128mb minne, presterade det bättre än detta inbyggda?

Videominne och grafikminne är samma sak.

Minnesmängden har egentligen inte ett dugg med prestandan att göra, särskilt inte om vi talar om Photoshop och liknande, utan enbart hur stora texturer man kan ladda upp i GPU samt hur mycket utrymme man har för GPU-processing.

Vi tar det igen: 1900x1200@16,7 miljoner färger kräver inte ens 6MB videominne. Ja, SEX megabyte. Vill man sen trippelbuffra så går det åt 18MB. Vill man köra två skärmar så går det år 36MB. Thats it.
 
Videominne och grafikminne är samma sak.

Minnesmängden har egentligen inte ett dugg med prestandan att göra, särskilt inte om vi talar om Photoshop och liknande, utan enbart hur stora texturer man kan ladda upp i GPU samt hur mycket utrymme man har för GPU-processing.

Vi tar det igen: 1900x1200@16,7 miljoner färger kräver inte ens 6MB videominne. Ja, SEX megabyte. Vill man sen trippelbuffra så går det åt 18MB. Vill man köra två skärmar så går det år 36MB. Thats it.

Finns det någonstans man kan läsa in sig på detta? Funderar även på hur grafikkort/skärmupplösning fungerar mer noggrant.

Ser ofta frågor om "jag ska köra två 27" i denna höga upplösning med Photoshop, måsta jag ha ett jättebra grafikkort då?"
Men själv ser jag ingen poäng med att köpa ett värstingkort för det, om man inte ska spela spel eller håller på med videoredigering.
 
Finns det någonstans man kan läsa in sig på detta? Funderar även på hur grafikkort/skärmupplösning fungerar mer noggrant.

Ser ofta frågor om "jag ska köra två 27" i denna höga upplösning med Photoshop, måsta jag ha ett jättebra grafikkort då?"
Men själv ser jag ingen poäng med att köpa ett värstingkort för det, om man inte ska spela spel eller håller på med videoredigering.

(((Upplösning_X * Upplösnung_Y) * (Färgdjup/8)*3) Där har du formeln för videominne vid en viss upplösning under förutsättning att man trippelbuffrar.

I övrigt håller jag med. Spel och Videoredigering är de enda "standardapplikationer" som drar nytta av GPU idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.