Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Enbart en modellbeteckning. "k" betyder att den har olåst multiplikator. Men om man inte tänker överklocka så är det ointressant. Sagt på ett annat sett "k" är topprestandamodellen av en cpu.

Vad betyder de olika bokstäverna som finns?

För mina ändamål bör jag välja en processor med "Intel HD Graphics 4000" eller duger det med "Intel HD Graphics 2500" ??

Vad betyder de olika bokstäverna som finns?

För mina ändamål bör jag välja en processor med "Intel HD Graphics 4000" eller duger det med "Intel HD Graphics 2500" ??

Du SKA välja en Ivy Bridge-processor (det är den tredje generationen av i5/i7.) Allt annat är korkat, och alla demodellerna har 4000.

Det finns lite olika beteckningar på processorerna.
Om vi tar en i7 3770 så finns det tre modeller.

3770 - Standardmodell som inte går att överklocka.
3770K - Överklockningsbar
3770S - Tar mindre ström. 65W mot 77W.

Om man ska jobba med bilder/film/3D/rendreringar etc., så kan det vara lönt att skaffa en i7.
i7 har HyperThreading som gör att om processorn har 4 kärnor, så får den lika många virtuella kärnor som programmen kan använda. Alltså har man en 8 kärnig processor, istället för en 4-kärnig i5:a.

Jag har en 6-kärnig i7:a och får därmed 12st kärnor, som programmen kan använda.

Om man inte har tänkt sig att överklocka, är det alltså smartare att köpa en standardprocessor och inte en K-modell som är dyrare.

Om man inte har tänkt sig att överklocka, är det alltså smartare att köpa en standardprocessor och inte en K-modell som är dyrare.

Sant, men det skiljer typ < 100 kr mellan en i5 3570 och 3570K, så för pengarna kan det ju vara roligt med en K-modell som möjliggör enklare överklockning.

På tal om integrerade HD4000....

Denna video gjorde jag efter att en bekant slagit på stortrumman om att hans nya MacPro med 64GB RAM och HD5870 minsan kunde bläddra mellan två 36Mpix-bilder i Lightroom på under sekunden (Eftersom hans gamla MacPro tog nästan fyra sekunder på sig).

Jag fnissade, anslöt min skärm till mitt interna HD4000 istället för mitt GTX680 och... Ptja.. Gjorde samma experiment som han gjorde. Det vill säga, håll in högerpil.

http://www.youtube.com/watch?v=LW83_bzEVN0

Så jodå.. HD4000 kommer man långt på vad gäller bildredigering.

(ooooch för att undvika att öppna den vanliga maskburken: Jag kör både Windows och OS/X, men hur man än vänder och vrider på det så är något VÄLDIGT fel med just Lightroom under OS/X, det är väldigt lågsamt jämfört med Windowsversionen på motsvarande hårdvara)

Senast ändrad:
Instämmer. Jag gjorde faktiskt ett test för någar år sedan då vi mätte skillnad i färgåtergivning (delta) med två billiga och två riktigt påkostade fina grafikkort (ett billigt och ett dyrt från vardera ATI och Nvidia). Generellt var det ingen skillnad alls mellan de fyra. Det enda vi kunde se var en viss, knappt mätbar, variation i egenskaper (inte bara färger) över tid hos de billigare korten, troligen helt enkelt beroende på att de var sämre kylda. Men de här variationerna var så smår att de i stort sett hamnar i felmarginalen.

Oprofilerat stämmer det, profilerat är det inga problem att mäta upp skillnader mellan ett billigt 8-bitars kort och ett dyrt 10-bitars.

/Karl

Om du vill ha kort som OFFICIELLT stöds så är det enbart nVidia Quadro som ger dig CUDA-stöd i Mercury-motorn och liknande... och de är inte billiga om man vill ha någon prestanda att tala om (vi pratar från 7 000 kr och upp till hundratusentals kronor om man vill ha nåt som märks).

Om man är villig att hacka ett par filer så får man även stöd för acc i de "vanliga" GTX-korten.

Vill du har något som ger någon faktiskt prestandaboost så kan väl GTX670 eller GTX680 vara av intresse, de ligger på mellan 3 500 och 4 000kr.

Undvik de kort som har med Ti i modellbeteckningen, eftersom det är "bantade" varianter.

Kanske något i stil med http://www.dustin.se/product/501063...ci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa Jag satte två såna i min nya maskin.

Men återigen: Om du skall syssla mest med 2D-redigering så är det (än så länge) ärligt talat helt bortkastade pengar med en graftig GPU.
Fast man ska inte läsa på Nvidias hemsida vad som gäller för grafikkort och Adobes program för de vinklar det väldigt kraftigt. När det gäller Premiere så är deras Mercury engine CUDA-baserad så den kräver ett grafikkort från Nvida eftersom det är en deras stängda API. Kör man Premiere bör man därför satsa antingen på Quadro eller ett GTX ut 500-serien. Deras nya 600 serie är inte lika bra för den typen av beräkningar intressant nog. Passar man på nu kan man få ett GTX 580 eller 570 väldigt billigt.

När det gäller Photoshop däremot finns det inte ett spår av CUDA utan Photoshop använder enbart OpenCL och OpenGL som är helt fria, de stöds alltså av alla grafikkortstillverkare. Så att snöa in sig på Nvidia där är meningslöst. Däremot finns det några tredjepartsplugin som kör med CUDA. För övrigt har AMDs senaste generation grafikkort (7000-serien) betydligt bättre prestanda när det gäller allmänna beräkningar än Nvidias senaste (600-serien) så ska man titta på ett grafikkort till Photoshop är det bättre att kolla på AMD för tillfället.

Sen har du blandat ihop Ti. De med Ti är bättre än de utan Ti. Eller ja, ett 660 Ti är ett bantat 670 men å andra sidan är ett 670 ett bantat 680. Däremot är ett 660 Ti bättre än ett 660 och ett 560 Ti är bättre än ett 560. Så kort med beteckningen Ti presterar alltså BÄTTRE än kort med samma siffror som saknar beteckningen.

Vad tror ni om det här från komplett.se ?
SE BIFOGAD BILD!
http://imageshack.us/photo/my-images/94/komplettm.jpg/

Enligt mig känns det som en utmärkt budgetmaskin.

Nu har jag PSU funderingar... Jag tänker bygga utifrån mitt gamla chassi (som jag har dämpat rätt mycket). Min fundering nu utifrån de delar som jag hade lagt upp från komplett.se är om min gamla psu fungerar för ändamålet? Har mätt upp den och den är helt ok.
350W 35A på 5V & 17A på 12V. http://imageshack.us/photo/my-images/707/psuee.jpg/

Fungerar det? Tänker att nyare delar utan spelgrafik borde vara mindre stömkrävande än äldre...

Senast ändrad:
Vad tror ni om det här från komplett.se ?
SE BIFOGAD BILD!
http://imageshack.us/photo/my-images/94/komplettm.jpg/

Nu har jag PSU funderingar... Jag tänker bygga utifrån mitt gamla chassi (som jag har dämpat rätt mycket). Min fundering nu utifrån de delar som jag hade lagt upp från komplett.se är om min gamla psu fungerar för ändamålet? Har mätt upp den och den är helt ok.
350W 35A på 5V & 17A på 12V. http://imageshack.us/photo/my-images/707/psuee.jpg/

Fungerar det? Tänker att nyare delar utan spelgrafik borde vara mindre stömkrävande än äldre...

Om du inte skall ha något kraftigare grafikkort så räcker 350W och blir över.

Nej jag tänkte köra med den inbyggda grafiken som du rekommenderade.
j2- vad säger du om HD2500 eller HD4000? (grafikkretsen i cpu´n)

4000 är ganska mycket bättre än 2500. 4000 är bättre än dom billigaste ATI och Nvida medans 2500 är sämre. Även om du senare skaffar ett extra grafikkort så kan dom flesta moderkort numera använda bägge för prestandakrävande saker så ett 4000 kan vara bra att ha.

Skall du mest surfa, köra Office och endast göra enklare bildbehandling är detta helt ovesäntligt och du kan välja vilket som.

/Karl

Jag har lagt upp en varukorg på Dustin också. Kolla gärna ramminnet. Bör dessa vara ECC minnen? det där var 1600 MHz och moderkortet klarar högre. Är det dumt att ta ett sådant "slött" minne...

Se länk till skärmdump:
http://imageshack.us/photo/my-images/209/dustinithantverkarna.jpg/

ECC kan du bara använda på "serverklassade" moderkort, de passar inte på ett vanligt kort. Om du inte tänker överklocka extremt mycket så räcker 1600MHz bra.

ECC kan du bara använda på "serverklassade" moderkort, de passar inte på ett vanligt kort. Om du inte tänker överklocka extremt mycket så räcker 1600MHz bra.

Jag vet tyvärr inget om överklockandets vetenskap (skulle dock vara kul att lära sig) men jag tänkte ju skaffa K processorn så...
Så inte ECC alltså, däremot 2400OC klarar moderkortet jag kollade på. Ser dock inget minne som heter så. Såg att oc var överklockning. Vad är det för typ av minne som heter så?

Mvh Per

Jag vet tyvärr inget om överklockandets vetenskap (skulle dock vara kul att lära sig) men jag tänkte ju skaffa K processorn så...
Så inte ECC alltså, däremot 2400OC klarar moderkortet jag kollade på. Ser dock inget minne som heter så. Såg att oc var överklockning. Vad är det för typ av minne som heter så?

Mvh Per

De flesta nya moderkort har en funktion med autoöverklockning, så det är bara ett knapptryck borta. ;)
2400Mhz minnen finns även på Dustin. Här är några och det finns flera.
http://www.dustinhome.se/product/50...400mhz-cl9-4x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa
Dock brukar de inte vara på 2400Mhz när man installerat datorn, utan man måste in i BIOS och klocka upp dem till den hastigheten. Tror standardhastigheten ligger på 1333Mhz, på de flesta minnen över detta om inte alla.

Kanske ska tillägga min personliga åsikt om dessa snabba minnen.
Det är totalt onödigt med så snabba minnen om du inte tänkt överklocka processorn till max.

Det räcker gott och väl med 1600Mhz, där du kan få väldigt bra priser idag.
Du kommer inte märka någon skillnad i prestanda i normalt användade, utan måste använda program för att uppmäta den lilla effekt det ger.
Du märker iofs inte någon skillnad mellan 1333Mhz och 1600Mhz heller, förutom vid överklockning.

De flesta nya moderkort har en funktion med autoöverklockning, så det är bara ett knapptryck borta. ;)
2400Mhz minnen finns även på Dustin. Här är några och det finns flera.
http://www.dustinhome.se/product/50...400mhz-cl9-4x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa
Dock brukar de inte vara på 2400Mhz när man installerat datorn, utan man måste in i BIOS och klocka upp dem till den hastigheten. Tror standardhastigheten ligger på 1333Mhz, på de flesta minnen över detta om inte alla.

Kanske ska tillägga min personliga åsikt om dessa snabba minnen.
Det är totalt onödigt med så snabba minnen om du inte tänkt överklocka processorn till max.

Det räcker gott och väl med 1600Mhz, där du kan få väldigt bra priser idag.
Du kommer inte märka någon skillnad i prestanda i normalt användade, utan måste använda program för att uppmäta den lilla effekt det ger.
Du märker iofs inte någon skillnad mellan 1333Mhz och 1600Mhz heller, förutom vid överklockning.

Ok, tack för tipset! Det spar många kronor :) Är det något annat vid köp av ramminnen som bör tänkas på? CAS-latency tillexempel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar