Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bära med sig utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

polybazze

Ny medlem
Hej Alla,
en kanske ovanlig fråga.

Jag har oftast kameran med mig och har den då i min axelväska. Att kånka extra kilon över axeln är rätt så påfrestande (har ofta barn med mig också). Att ha allt i en ryggsäck hade varit bekvämare men inte lika lättåtkomligt. Att ha dyra prylar, plånbok mm i en ryggsäck känns också inte heller speciellt säkert när man trängs på stan.

Ni som ofta har kameran med er - hur gör ni? Några tips på bra väsktyper kanske?

tackar!
/Anders

Det finsn ju lite olika väskor av sling-typ som kan bäras på ryggen men enkelt svängas ner som axelväska för snabb åtkomst.
Jag använder en Tamrac Velocity 10x rätt ofta istället för ryggsäck.

Beror mkt på vad för utrustning du har med dig. Hur du fotar och hur du kånkar.
Själv köpte jag en mindre halvsystemkamera för ta lite vardagsbilder på semestern.
Men annars vid evenemang eller "mer krävande situationer/komposition) så har jag Blackrapid och kånkar på den öppet och redo för att fotografera.

/stefan

Min lösning (om än inte en billig sådan) var att köpa en Olympus OM-D (med en 25:a och en 45:a). Då har man allt inkl nycklar, plånbok,... i en liten Think Tank Retrospective. Lätt, smidigt och man kan fortfarande bära en gråtande 2-åring OCH en trejuling :) Canon-husen får bara följa med om dottern är hemma eller då man inte behöver en väska :)

Min lösning (om än inte en billig sådan) var att köpa en Olympus OM-D (med en 25:a och en 45:a). Då har man allt inkl nycklar, plånbok,... i en liten Think Tank Retrospective. Lätt, smidigt och man kan fortfarande bära en gråtande 2-åring OCH en trejuling :) Canon-husen får bara följa med om dottern är hemma eller då man inte behöver en väska :)

Håller med men ännu radikalare med samma bildkvalitet är E-PM2 med ett 14-42 Panasonic PZ alt 14mm 2,5.

ÖochB Militär överskott

Hej
Jag vill tipsa om en (tro jag) gammal gasmaskväska. Jag köpte en till min son för några år sedan och köpte den från honom för 2 månader sedan efter att ha köpt en Fujifilm x100s. Den är liten, slitstark och skriker inte "kameraväskan".
Min bruka innehåller en x100s, en ministativ, en fodral med borste, rengöringsduk, nd filter och polarfilter och otg usb kabel. Ytterfacket ryms min Galaxy Note II, vilket används för snabb delning till social nätverk. Det går även att konverterar Raw filer med den!

För din räkning testade jag att stoppa ned min gamla Canon D60 med 90mm makro objektiv och en x100s. Det gick hur bra som helst.

Bilagor

• Camerabag.jpg
    Camerabag.jpg
    84.6 KB · Visningar: 77
För min OMD med några gluggar och tillbehör anväder jag några olika Maxpedition-väskor, oftast Colossus. Robusta och med många finesser. Går att bygga på i all oändlighet.

www.ridge.se

Jag använder en Tamrac Evolution 8 till vardags. Den har ett fack mot ryggen för en 15" laptop, en kameraavdelning nertill och en avdelning för diverse upptill. I diverseavdelningen har jag diverse småsaker. :) I kameraavdelningen har jag numera en Olympus OM-D E-M5 och 5-6 objektiv och en blixt, men den avdelningen rymmer mycket mer.

Det är en ryggsäck som också enkelt kan byggas om till slingbag, både höger- och vänsterhängd.

Plånbok, nycklar och liknande har jag aldrig i en väska.

Think Tank

Hej
Jag använder en ThinkTank urban disguise 35 v2.0
Helt fantastisk axelremsväska. Jag har kompletterat min med ryggsäcksremmen och då blir den mycket bekväm att bära.
Att väskan med så små yttermått ledigt rymmer en Canon 50D med MONTERAT 70-200 2.8 mk2, en EX 430 II Blixt och ytterligare ett normalzoom samt en 13'' laptop och massa småprylar, well det vette tusan hur det går till

En polare kör även han med en gasmaskväska till sin canon 500D, diskret och stylish i rätt sällskap :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto