Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aspect ratio 4:3, 3:2 eller 16:9

Produkter
(logga in för att koppla)

Hup

Ny medlem
Jag har precis köpt en Panasonic Lumix DMC-FX01. I den kan jag välja vilket format jag önskar på bilden (4:3, 3:2 eller 16:9)

Jag ser mest på bilderna på datorn/TV och då i 16:9. Dock så vill jag självklart framkalla en del bilder.

Jag är medveten om att bilderna blir mindre i upplösning.

Vilket format ska jag använda?

Maxupplösningen är 2816 x 2112, vilket ger 4:3. Detta kan sedan beskäras till 2816 x 1880 (3:2) eller 2816 x 1584 (16:9).

Personligen tycker jag att 4:3 ger tristare bilder än 3:2, som är vanlig småbildsproportion. Dock är det ju lätt att beskära efteråt, men kompositionen när man fotograferar kan ju bli lidande av "trist" format.

Hup skrev:
Vilket format ska jag använda?
Allt annat än 4:3-formatet verkar ju innebära att delar av bilden kastas bort, så egentligen borde man väl bara använda 4:3. Å andra sidan är det svårt att tänka sig ett annat format än det man verkligen ser med ögonen.

Det perfekta svaret på din fråga hittar du här :)
http://www.luminous-landscape.com/essays/und-crop.shtml

Ofta föredrar jag 3:2 för liggande bilder och 4:3 för stående.

ANNONS