Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Asien och Katastrofen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner man sig inte rätt fjuttig när man hör talas om 120 000 döda och miiiiiljoner hemlösa..?
Lixom, oki, jag skickar in 500:- spänn till rädda barnen...hm...det löser säkert problemet :D

Missförstå mig rätt, klart det är bra att bidra med stålar, men känner man sig inte våldsamt otillräcklig i en sån sitution, så säg?

Senast ändrad:
Visst gör man det,men kanske man skulle ta rådet från tjejen från Fritidsresor. börja bry oss om varandra mer, ta tillvara på ögonblicken vi har med vära nära o kära, våra vänner och bekanta.

Personligen tycker jag inte att det var frosseri med alla bilder, har mest känt en enorm sorg över dom enorma skador ,dom ofattbara förluster i människolivoch skadade, den näst intill omöjliga uppgit dom som skall bo kvar där har att bygga upp en fungerande livsmiljö igen. Dom som inte har någon trygg plats att återvända till.

Vad som förvånar mej mest(eller kanske inte) är dom fullständigt idiotiska frågor som ställs i medierna.

/Göran

Med tanke på hur många bilder som etsat sig fast på hornhinnan på mig och andra småbarnsföräldrar där förtvivlade föräldrar kommer gående med sina döda barn i armarna, kan man bara undra hur de som varit där på plats och sett detta i verkligheten skall kunna gå vidare som hela människor.

För mig blev katastrofen verklig när jag läste efterlysningarna på aftonbladet.se som folk skickat in. Människor som efterlyser små barn de tappat när flodvågen vällde in. Vilken oerhörd skuldkänsla att bära att man "tappade" sitt barn som nu är försvunnet...

Vill inte ens tänka mig in i den situationen.

/Kristoffer ( som nu skall gå och ge sin 5åring en extra lång kram)

Oj... borta i några timmar sen exploderar hela tråden.

Jo, när jag tittar på tv så känns det lite som att hela katastrofen handlar om 3500 svenskar ett farsartad regering och en tant på vingresor.

Att 120000 människor har dött är bara nån siffra i förbifarten.

Jag förstår att nyhetsvärdet är så mycket högre i dessa nyheter men är realiteten det?

För allt jag hör är phuket, khao-lak för tillfället.

----

Tack för washington post bilderna och samtidigt inte.

Jag satt och tänkte lite granna... och tänkte på en liten anekdot.

Jan Guillou blev ju uppmärksammad för att under en bokmässa ha gått ut i protest när det hölls en minnesstund 9/11 ...

Janne som hade en sådan enorm integritet kände att han minsann inte kunde delta i sådant hyckleri när det faktiskt dör tusentals barn i afrika varje dag i svält.

Om jag inte minns helt fel så fick han på ris och ros för detta.

Sätta detta i nuvarande situation.

Janne har varit helt tyst självklart så har han skäl för att inte höja sin röst. Dock skulle det vara intressant att höra hans resonemang nu.

Och hur skulle befolkningen i landet reagera denna gång (om han protesterade nu)?

Enbart negativt skulle jag vilja säga.
(med självförklar förståelse)

---+
Intressant är det ändå att notera att den dubbelmoral vi alla håller inom oss när det gäller saker som berör människor som inte berör oss.

Det är väl mänskligt att fela antar jag...

Re: Journalist

Norr-sken skrev:
Inte för att jag vill klandra men halååå lite skärpa eller hur...

Håller med. När jag skrev mitt senaste inlägg visst jag inte riktigt vad jag skulle tro av alla åsikter och berättelser om händelserna i Bengaliska viken. Men vår utrikesminister har ju i dag medgivit att statsapparatens krishantering inte på långa vägar räckt till för att hantera omfattningen av den död och förintelse som flodvågen lämnat efter sig.
Freívalds såg verkligen ut som en annan människa efter visiten i Thailand.

Visst... men lite det jag undrar över är om den rapporteringen vi för här i Sverige om katastrofen är så himla realistiskt. Jag tycker vi har alldeles för hård på fokus på vissa händelser jämfört med andra saker.

(Nu har jag tråden spårat ur helt och hållet men det spelar ingen roll eftersom dikussionerna som förs ganska intressanta)

Jag tror att

Jag tror att denna tråd var behövlig alltid bra att ventilera tycke och tankar,,,

Sen tror jag också och hoppas att det kommer någott gott av detta tex för framtida kriser så kommer det säkert att finnas internationella krisgrupper m.m

Sen tror och hoppas jag att detta för Sverige närmare och mer sammanbundet med Sydostasien.

haido skrev:
Jag satt och tänkte lite granna... och tänkte på en liten anekdot.

Jan Guillou blev ju uppmärksammad för att under en bokmässa ha gått ut i protest när det hölls en minnesstund 9/11 ...

Janne som hade en sådan enorm integritet kände att han minsann inte kunde delta i sådant hyckleri när det faktiskt dör tusentals barn i afrika varje dag i svält.

Om jag inte minns helt fel så fick han på ris och ros för detta.

Sätta detta i nuvarande situation.

Janne har varit helt tyst självklart så har han skäl för att inte höja sin röst. Dock skulle det vara intressant att höra hans resonemang nu.

Och hur skulle befolkningen i landet reagera denna gång (om han protesterade nu)?

Enbart negativt skulle jag vilja säga.
(med självförklar förståelse)

---+
Intressant är det ändå att notera att den dubbelmoral vi alla håller inom oss när det gäller saker som berör människor som inte berör oss.

Det är väl mänskligt att fela antar jag...

Nja. Jag tycker inte man kan jämnföra 11/9 med katastrofen i sydosasien. Det går inte ens att jämnföra en naturkatastrof med ett terroratentat.

Atentatet mot world trade center var ett angrepp mot USA, ett angrepp mot deras utrikespolitik och förtryck och våldsföring mot arabvärlden.

men personerna som dog i world trade center attacken var ju knappast på något sätt involverade i den utrikespolitik som Amerika för.

Förutom den dag de går och röstar och väljer president.

Vilket gör dem offer i samma stor grad som katastrofoffrena.

Det var ju för dessa människor som minnestunden hölls

Jo men Jan Guillous protest var mer mot USA typ. Jaha, det dör 3000 i USA medan det dör 3000 barn varje dag pga USAs utsugning av tredje världen.

haido skrev:
Visst... men lite det jag undrar över är om den rapporteringen vi för här i Sverige om katastrofen är så himla realistiskt. Jag tycker vi har alldeles för hård på fokus på vissa händelser jämfört med andra saker.

(Nu har jag tråden spårat ur helt och hållet men det spelar ingen roll eftersom dikussionerna som förs ganska intressanta)

Antar att alla redaktioner berättar om händelsen för en svensk publik, och bara det gör förstås att rapporteringen blir lite begränsad. Kanske har även regeringens valhänta hantering av krisen i inledningen också lett till att rapporteringen handlat mycket om svenskarnas öden. Det har ju till exempel hos regeringen och researrangörer rått en mycket stor osäkerhet om hur många svenskar som egentligen vistats på plats i katastrofområdet. Hade regeringens krishantering varit prickfri från början hade kanske medierna kunnat ägna sig åt en bredare bevakning.

Din inledande fråga var ju om medierna resonerade annorlunda i och med att du upplevde att man till och höger och vänster visar högar av döda. Tror inte det är något nytt. Även Rwandakonflikten visade väl en del döda. Kommer också ihåg något inslag från Västindien för några år sedan då en man sköts till döds framför tv-kameran.
Jag håller med om att inslagen visar fler döda än brukligt, men bilder av liken illustrerar ju också situationen med att många offer inte tagits om hand än därför att flodvågen är en så enorm katastrof.
Även om man visat döda så har man ju inte kunnat identifiera personer på bilderna, den gränsen har inte medierna lyckligtvis inte passerat än.

Appropå jämförelsen USA-Irak och tsunamin:
Minns kanske fel, men har det inte krävts runt 100000 offer i Irak sedan USA startade kriget?

Det ligger ju i paritet med denna katastrof, och den räknas som vår tids största katastrof i media.

Vad räknar vi då USA:s gärningar i Irak som?
Och det är klart, ska vi räkna in konflikt- och folkmordsoffer för de senaste 100 åren så får man väl räkna i storleksordningen 10 till 100 miljoner offer, eller så.

Så att kalla tsunamin för vår tids största katastrof är en skymf mot alla miljoner konfliktoffer.
Däremot är det säkert vår tids största naturkatastrof, om man bortser från de (osynliga) torkkatastrofer som drabbat vissa delar av världen.

Stoffe69 skrev:
Vill också påminna alla om vår stadsministers utmärkta förklaring till varför Sverige inte reagerat tidigare och mer kraftfullt för att hjälpa sina drabbade medborgare: Det var ju julledighet !

Det måste vi ju förstå att de får vänta tills stadsråd mm ätit klart julskinkan innan vi kan ta tag i detta......Även om han kanske inte behöver mer att stoppa i munnen så hoppas jag att han får äta upp denna uppenbara brist på empati.
Har vanligtvis inte mycket för Persson, men måste ändå försvara honom i detta, även om uttalandet som vanligt kan läggas i kategorin plumpt.

1. Ingen visste(vet fortfande) storleken på katastofen
2. De flesta i beslutande positioner, hade faktiskt julledigt, och när man faktiskt insåg att det var stort, tar det ju tid att få tag i alla och faktiskt få dem på plats

// Anders

müsli skrev:
Appropå jämförelsen USA-Irak och tsunamin:
Minns kanske fel, men har det inte krävts runt 100000 offer i Irak sedan USA startade kriget?

Precis som med Guilliuos argument för protest mot minnestunden, så blir folk inte upprörda över dagliga händelser, oavsett hur de propitionellt ställs till andra.

------

Enligt FN kan nu siffran på antalet döda uppgå till 150.000, ändå fortsätter media rapportera om de 3.500 saknade svenskar, och de flesta reportage kommer från Thailand, trots att Indonesien/Sumatra är bland de värst drabbade, senaste siffran är 80.000 döda och över 500.000 i akut nöd. Verkligen vinklad rapportering..

Missförstå mig rätt, jag har själv bekanta och nära vänners bekanta i området, och jag bryr mig såklart mer om dessa tjugotalet människor än de andra 3.480 saknade svenskarna. Inte så konstigt att media väljer att rapportera från vissa områden, visa bilder på vissa människor, välja att INTE visa vissa bilder, intervjua vissa människor....

// Anders

Jag har hört att Laila Freivalls kommenterade detta på någon direkt fråga, men har inte hört vad hon sa. Är det någon som har hört detta och vet vad hon sa?

Sedan så tycker jag att det är ganska otäckt att läsa alla debattsidor som dyker upp nu med glåpord och andra förlämpningar mot regering och myndigheter.

Det första man ska göra i en krissituation är att skaffa sig överblick så att man vet vad man bör göra.

Jag tror inte att myndigheter och räddningstjänster har reagerat så mycket långsammare än normalt. Vi kunde inte göra något i den första situationen (när vågen svepte fram) och vi kunde inte heller göra något i den andra situationen (direkt efter). Det som vi kan göra är att hjälpa till i röjningsarbetet och hjälpa till med att få hem skadade och övriga. Detta är visserligen viktigt men det är inte lika akut som i första skedet, så en eventuell fördröjning är inte lika fatal.

--jalle
haido skrev:
Tänkte lägga till lite extra men hann inte att redigera.

Nästa gång ni ser nyheterna eller någon bild från något av sjukhus. Ta en titt på mängden av journalister detta är på varenda bild det kan ju knappast hjälpa att försöka strukturera det redan pågående kaoset.

Hursomhelst tillbaka till ämnet.
Att visa döda har väl alltid varit känsligt, på någotvis tycker jag det känns som ett angrepp på den personliga integriteten.

De berörda kanske inte vill att de visas.
Jag som ser kanske inte vill se det.

Plus att om man är ej försiktig och överexponerar antalet döda som visas är det väldigt lätt att skapa en överdramatiserad version av händelsen.

Fast jag får ju ända krypa till korset och medge att ca 70 000 människor döda är fasligt mycket.

JalleS skrev:
Det första man ska göra i en krissituation är att skaffa sig överblick så att man vet vad man bör göra.
Men när man inte har möjlighet att få en bra överblick (bra information om läget), ska man då bara vänta?

Om du kommer fram till en trafikolycka, men inte omedelbart har möjlighet att avgöra hur svårt skadade de inblandade är, så ringer du nog ändå ganska omgående 112 och larmar om ett eventuellt räddningsbehov.
Sedan efter 15 minuter när du lyckats slita upp dörren och kan konstatera att de är svårt skadade så är ambulansen redan på plats och kan ta hand om de skadade.

Det andra alternativet är att vänta med att larma tills man konstaterat att det verkligen finns skadade. Väljer man detta alternativ så får man väl verkligen hoppas att de då inte är skadade.

JalleS skrev:
Vi kunde inte göra något i den första situationen (när vågen svepte fram) och vi kunde inte heller göra något i den andra situationen (direkt efter).
Det vi kunde gjort är att ge order om förberedelse för insats. Mobiliserat resurserna helt enkelt. Det är enkelt att avblåsa om det inte behövs.
Men det är svårare att senare ta igen den förlorade startsträckan om insatsen verkligen visar sig behövas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar