ANNONS
Annons

Asien och Katastrofen.

Produkter
(logga in för att koppla)
JalleS skrev:
Det första man ska göra i en krissituation är att skaffa sig överblick så att man vet vad man bör göra.


Det är väl i det här skedet som regeringen har begått ett misstag. Självklart ska man skaffa sig överblick över situationen så gott det går. Men jag fick intrycket av de första dagarna att regeringen och Laila Freivalds försökte anpassa katastrofen till regeringens räddningsresurser och byråkratiska gång, istället för tvärtom.

Annars brukar ju Röda Korsets instruktörer på kurserna i första hjälpen säga att det är bra bara man gör något än ingenting alls.
 
Några klipp från en artikel i dagens SVD: (http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8843896.asp)

Söndag:
- Klockan är 04.40, det har blivit annandag jul när UD:s vakthavande plötsligt får kontakt med ambassaden i Bangkok. Där finns ambassadrådet Kaario Laakso som kan rapportera om stor förödelse i Phuket. Det är det första UD får veta.

- På nyhetsbyrån TT skriver reportern Britt-Marie Johansson den första flashen. 05.42: Turister saknas i Thailand. Redan då finns det uppgifter om döda kring svenskhotellen.

- Klockan sju larmas också kabinettssekreteraren Hans Dahlgren och växeln öppnas. UD blir nedringda nästan direkt.

- Under förmiddagen informeras också statsministern och efter klockan tio även utrikesminister Laila Freivalds. Hon åker inte in till jobbet utan väljer att hålla sig informerad via telefon.

- Strax före klockan tolv på söndagen i Stockholm uppger UD för TT att man inte känner till om några svenskar dödats eller skadats i södra Thailand. Då har det gått nästan tio timmar sedan skalvet.
Det finns redan då många andra som har klart för sig att många svenskar måste ha dött.

- kl 14.13: I ett fax som Jonas Hafström skickar till UD skriver han att ”Uppgifter från området ger vid handen att det finns många skadade. Uppgifter om dödsoffer förekommer också”. Och: ”Flera personer har kontaktat ambassaden för att fråga hur de ska bete sig när de har gått ifrån allt de äger och har på hotellen som är översvämmade eller bortspolade”.

Måndag:
- På förmiddagen kommer utrikesminister Laila Freivalds till jobbet, 31,5 timmar efter skalvet, och ett par timmar senare håller Göran Persson den första svenska presskonferensen. Det talas om ett tiotal döda. Men än så länge ska regeringen inte skicka ned några extra plan. Den tanken kommer först på måndagseftermiddagen.


- Trögheten på Utrikesdepartementet försenar de svenska insatserna med minst ett dygn. Det erkänner regeringen senare.
 
Bildkåta fotografer

rideg skrev:
Washington Post
Fliken "First Days"
Bild 5

Liknande bild har jag inte sett på någon västerlänning.

Sen är fotograferna rätt bildkåta. Bilden ser rätt croppad ut, men med tanke på skärdjupet skulle jag tro att fotografen är kanse 2-3 meter bort med sitt feta 70-200 objektiv. Typiskt en sån situiatin man inte vill bli fottad i. Men det kanske är så att krisen och sorgen åar så stor att ingen bryr sig.

/Aron
 
Håller med Jarl Sandberg som skrev:

Vi kunde inte göra något i den första situationen (när vågen svepte fram) och vi kunde inte heller göra något i den andra situationen (direkt efter). Det som vi kan göra är att hjälpa till i röjningsarbetet och hjälpa till med att få hem skadade och övriga. Detta är visserligen viktigt men det är inte lika akut som i första skedet, så en eventuell fördröjning är inte lika fatal.


Det är väl knappast så att någon avlidit pga av att Sveriges insatser inte varit snabba nog? Om man nu tycker "förseningen" är av så stor vikt måste väl det rimligen motiveras med att det haft stora konsekvenser. Vilka är dessa undrar jag då?
 
papi skrev:
Håller med Jarl Sandberg som skrev:

Vi kunde inte göra något i den första situationen (när vågen svepte fram) och vi kunde inte heller göra något i den andra situationen (direkt efter). Det som vi kan göra är att hjälpa till i röjningsarbetet och hjälpa till med att få hem skadade och övriga. Detta är visserligen viktigt men det är inte lika akut som i första skedet, så en eventuell fördröjning är inte lika fatal.


Det är väl knappast så att någon avlidit pga av att Sveriges insatser inte varit snabba nog? Om man nu tycker "förseningen" är av så stor vikt måste väl det rimligen motiveras med att det haft stora konsekvenser. Vilka är dessa undrar jag då?


Ja, jag är inne lite på det spåret också. Hur snabba kan UD va?

Media, som faktikst brukar va ruggit snabb, tog rätt bra tid på sig också.

Första beskeden jag hörde framåt middag på var att det hade varit en jättevåg, men att nog ingen hade dött. Sen på måndag kom beskedet 10000, och sen växte det löpande. Inte lätt för UD att veta mer än media.

Har hört folk som inte va vidare långt från katastrofområdena som knappt märket att det va eller hade varit katastrof.
 
Visst finns det mycket som kunde gjorts bättre, inget snack om det. Men mycket som gjorts har också gjorts bra, det är lätt att glömma. Liksom att en del privatpersoner inte agerat helt rätt (tänker nu inte på de direkt drabbade).
Vi får inte glömma bort storleken på katastrofen. Att utvärdera redan efter ett par dagar känns helt fel. Det fanns de som förespråkade att regeringen skulle avgå med omedelbar verkan. Mmm, det hade väl suttit fint att starta en regeringskris till på köpet. Snacka om fel fokus (!).När detta lagt sig och vi har facit ska vi självklart belysa det i detalj. Det är möjligt att något statsråd då också får chansen till ett friår eller två. Sedan får vi hoppas att de erfarenheterna hjälper oss att klara nästa katastrof på ett bättre sätt.

Sedan finns det nog en del psykologiska aspekter man skulle kunna lägga på detta att många reagerar med en utåtriktad aggression och projektion, något som inte är fel utan helt naturligt.

Låt oss heller inte glömma att allt som sägs/skrivs inte är sant.
 
Jag har faktiskt inte reagerat på att det visats döda i bilderna från katastrof-området. Tvärtom tycker jag det är bra att vi får se så mycket det går av katastrofens omfattning. Till detta hör bilderna av döda. Och med tanke på hur stor del av den lokala befolkningen som dött i förhållande till turisterna så blir det nog flest asiater som visas. Det finns många andra katastrofer och krig där media visat bilder på döda.

Förhoppningsvis kan detta knyta samman människor över nationaliteterna och att vi blir mer benägna att hjälpa i framtida katastrofer för det lär bli fler.

Och ja, det är skrämmande att det dröjer drygt ett dygn för utrikesministern att komma till jobbet, eller att ingen kontakt sker mellan statsministern och Freivalds. Redan under söndagen så ökar siffrorna på antalet döda från under tusen till minst elva tusen. UD upplyser om att det finns cirka 20000 svenskar i området redan på söndagen. Trots detta kommer inte arbetet i gång. Så det är sorgligt att läsa om hur Freivalds går på teater. Inte för att hon inte kan gå på teater men med så många döda borde hon infunnit sig på UD.

Patric
som följt katastrofen varje dag utan att kunna släppa det ännu.
 
www.tille.se skrev:
Jag har faktiskt inte reagerat på att det visats döda i bilderna från katastrof-området. Tvärtom tycker jag det är bra att vi får se så mycket det går av katastrofens omfattning. Till detta hör bilderna av döda. Och med tanke på hur stor del av den lokala befolkningen som dött i förhållande till turisterna så blir det nog flest asiater som visas. Det finns många andra katastrofer och krig där media visat bilder på döda.

Förhoppningsvis kan detta knyta samman människor över nationaliteterna och att vi blir mer benägna att hjälpa i framtida katastrofer för det lär bli fler.

Och ja, det är skrämmande att det dröjer drygt ett dygn för utrikesministern att komma till jobbet, eller att ingen kontakt sker mellan statsministern och Freivalds. Redan under söndagen så ökar siffrorna på antalet döda från under tusen till minst elva tusen. UD upplyser om att det finns cirka 20000 svenskar i området redan på söndagen. Trots detta kommer inte arbetet i gång. Så det är sorgligt att läsa om hur Freivalds går på teater. Inte för att hon inte kan gå på teater men med så många döda borde hon infunnit sig på UD.

Patric
som följt katastrofen varje dag utan att kunna släppa det ännu.

Visst, döda hör tyvärr till denna verklighet. Personligen har jag svårt att se värdet av bilder på döda. Tror att de allra flesta inser vad det handlar om utan att se dessa bilder. Även om det väcker visst obehag har jag inget problem att se det. Däremot ställer jag mig frågan om det är värdighet mot de döda att visa dessa bilder. Även om man inte kan identifiera dem. Mitt moraliska tänkande kanske går till överdrift, men jag står för min åsikt. Och det tror jag ni "på andra sidan" också gör. Våra två sidor lär aldrig enas.

Angående Freivalds teaterbesök håller jag med dig. Det är möjligt, t.o.m. troligt, att utvecklingen blivit ungefär densamma om hon i stället direkt begett sig till UD. Men som högsta chef på departementet förväntas hon väl visa ett större intresse för såväl Sverige som för sin personal. Att fälla uttalande som "jag var nåbar med ett mess på min mobil" visar brist på både ledarskap och empati. Skulle hon acceptera det svaret från sina underlydande chefer?? Hennes förtroendekapital är nog inte högt just nu. Att vi som medborgare ifrågasätter henne är ju en sak, men vad anser personalen. Skulle vara intressant med ett ärligt svar på det...
 
Arne S skrev:
...
Angående Freivalds teaterbesök håller jag med dig. Det är möjligt, t.o.m. troligt, att utvecklingen blivit ungefär densamma om hon i stället direkt begett sig till UD. Men som högsta chef på departementet förväntas hon väl visa ett större intresse för såväl Sverige som för sin personal. Att fälla uttalande som "jag var nåbar med ett mess på min mobil" visar brist på både ledarskap och empati. Skulle hon acceptera det svaret från sina underlydande chefer?? Hennes förtroendekapital är nog inte högt just nu. Att vi som medborgare ifrågasätter henne är ju en sak, men vad anser personalen. Skulle vara intressant med ett ärligt svar på det...

Det var ju bra att hon höll sig anträffbar men det visar väldigt tydligt hur dålig koll på situationen hon hade. Om hon ska leda UD ska hon väl inte hålla sig anträffbar utan aktivt organisera olika handlingsplaner beroende på katastrofens omfattning. Hon verkar ha missat sin roll inom UD förrutom att hon verkar ha missat se på tv, lyssna på radio och läsa nyheter på nätet. Att hon dessutom inte riktigt håller sig till sanningen angående vad som sagts och gjorts var väl ett försök att sprida skulden.
 
Kl 7:28 på söndag morgon fick svenska räddningsverket ett UNDAC-larm från FN.
På måndag kväll hade räddningsverket ett flygplan på väg till SriLanka på FN:s begäran.

Svenska regeringens begäran till svenska räddningsverket kom först 40 timmar efter FN:s begäran, dvs vid midnatt mellan måndag och tisdag.
Först på tisdag kväll hade räddningsverket flygplan på väg till thailand på regeringens begäran.

Huvudrubrik på första sidan av DN idag:
"Alla väntade in Persson"

Det luktar toppstyrning lång väg.


Edit: UNDAC = The United Nations Disaster Assessment and Coordination
 
Senast ändrad:
haido skrev:
Vad jag kanske finner ännu mer störande är att i dagens expressen (har inte läst aftonbladet) att de visar bilderna många av de saknade.

Detta är information som till exempel anhöriga inte vill gå ut med. Å andra sidan så kanske de enbart visar bilder där anhöriga gett tillstånd.

Är det inte så att det är de anhöriga själva som har bett om publicering av bilderna?
 
Re: Bildkåta fotografer

AronAkesson skrev:
Liknande bild har jag inte sett på någon västerlänning.

Sen är fotograferna rätt bildkåta. Bilden ser rätt croppad ut, men med tanke på skärdjupet skulle jag tro att fotografen är kanse 2-3 meter bort med sitt feta 70-200 objektiv. Typiskt en sån situiatin man inte vill bli fottad i. Men det kanske är så att krisen och sorgen åar så stor att ingen bryr sig.

/Aron

Bilden är hårt beskuren och en annan version visar även barnet och en sörjande kvinna (antagligen barnets mor). Att det finns färre bilder på sörjande västerlännigar kanska (delvis) har sin förklaring i att dessa är så försvinnande få i förhållande till det totala antalet drabbade.
 
Arne S skrev:
Angående Freivalds teaterbesök håller jag med dig. Det är möjligt, t.o.m. troligt, att utvecklingen blivit ungefär densamma om hon i stället direkt begett sig till UD. Men som högsta chef på departementet förväntas hon väl visa ett större intresse för såväl Sverige som för sin personal. Att fälla uttalande som "jag var nåbar med ett mess på min mobil" visar brist på både ledarskap och empati.

Well... så här blir det när man sätter menlösa tanter på viktiga positioner i samhället som kräver eget tänkande, snabba beslut och ledarskap. Och en sosse därtill!
 
Men hallå, hur många här tror egentligen att Laila Freivalds hade gått på teatern om hon visste att hundratals svenskar var drabbade? Om NÅGON på UD visste det?

Om ingen tror det så kan ju faktiskt frågan lämnas åt Expressens ledarsida.

Det märks väl att så fort omfattningen stod klar så har allt rullat på mycket bättre. Alltså är det inte fråga om brist på ledarskap och "menlösa tanter"
 
anw skrev:
Men hallå, hur många här tror egentligen att Laila Freivalds hade gått på teatern om hon visste att hundratals svenskar var drabbade? Om NÅGON på UD visste det?

Om ingen tror det så kan ju faktiskt frågan lämnas åt Expressens ledarsida.

Det märks väl att så fort omfattningen stod klar så har allt rullat på mycket bättre. Alltså är det inte fråga om brist på ledarskap och "menlösa tanter"

Självklart skulle hon inte gå på teater om hon visste omfattningen.

Men hon borde ha insett det med tanke på nyhetsrapporteringen.
 
anw skrev:
Men hallå, hur många här tror egentligen att Laila Freivalds hade gått på teatern om hon visste att hundratals svenskar var drabbade? Om NÅGON på UD visste det?

Om ingen tror det så kan ju faktiskt frågan lämnas åt Expressens ledarsida.

Det märks väl att så fort omfattningen stod klar så har allt rullat på mycket bättre. Alltså är det inte fråga om brist på ledarskap och "menlösa tanter"
Kan de i Italien så borde väl vi kunna?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=362099&previousRenderType=1

I Sverige finns bl.a. Krisberedskapsmyndigheten, Räddningsverket, Socialstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Styrelsen för psykologiskt försvar osv osv osv men ingen hade förmågan att agera. Det hela är bara patetiskt ...
 
Man får helt enkelt inse att i Sverige där en extrem byråkrati råder i kombination med att ytterst få är anställda efter kompetens leder till att det sitter en massa paperpushers och windowwatchers och gör nada. Vi vill dricka vår mellanmjölk och agera strukturerat och ordnat. Sverige och jävlar anamma är nåt som aldrig gått ihop, resten av världen vet om det men vi tror fortfarande att vi är bäst.
 
Re: Re: Bildkåta fotografer

rideg skrev:
Att det finns färre bilder på sörjande västerlännigar kanska (delvis) har sin förklaring i att dessa är så försvinnande få i förhållande till det totala antalet drabbade.

Just, här ovan har ni den verkliga anledningen till att det visas färre bilder på sörjande västerlänningar.

Att rapporteringen i svensk media handlar så mycket om svenskar kan nog bero på att Sverige är det värst drabbade västlandet i denna katastrof.

En anledning till att det visas så mycket döda i media är för att väcka uppmärksamhet, så att katastrofen inte försvinner i mediabruset. En bild säger mer en 1000 ord, eller hur? Varför inte utnyttja det, och på så sätt på människor att vakna upp och hjälpa sina medmänniskor som är i nöd. Oavsett var i världen de befinner sig.
 
tormig skrev:
I Sverige finns bl.a. Krisberedskapsmyndigheten, Räddningsverket, Socialstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Styrelsen för psykologiskt försvar osv osv osv men ingen hade förmågan att agera. Det hela är bara patetiskt ...
Ja, men problemet är väl inte verken i sig själva, utan att de som ska ge ordern inte fick tummen ur.
Verken skulle väl i vissa fall begå rena lagbrott om de agerade på egen hand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.