Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Asien och Katastrofen.

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tänker likadant som tobias.

detta tar givetvis inte bort det faktum att detta är en fruktansvärd katastrof
 
Re: Re: Re: Gulingar vs Vitingar

T-Max 400 skrev:
Inte? Är det inte ganska vanligt med enorma översvämningar i tex Indien, har för mig 30.000-100.000 st brukar drunkna vissa år.

Detta blir en notis i tidningarna i Sverige.

Nu är det "vita" (som någon kallade det innan) dödsoffer och t.o.m svenskar...

...

Öhm, mitt inlägg var riktat mot personen som "klagade" över att bara döda "gulingar" syntes på TV och inga "vitingar". Jag vet att denna katastrof får extra mycket mediabevakning nu p.g.a att det är mycket svenskar. På ett sätt så förstår jag det och på ett annat inte. Människor som människor... Det är lika hemskt ändå.
 
Re: Re: Re: Gulingar vs Vitingar

T-Max 400 skrev:
Inte? Är det inte ganska vanligt med enorma översvämningar i tex Indien, har för mig 30.000-100.000 st brukar drunkna vissa år.

Detta blir en notis i tidningarna i Sverige.

Nu är det "vita" (som någon kallade det innan) dödsoffer och t.o.m svenskar...

...
Tror du Estonia blev mer än en notis i Sri Lanka t.ex.? Knappast och det är inget konstigt med det.

SvD´s nyhetschef (tror jag att han är) skriver en läsvärd kolumn om just detta i dagens tidning,
 
Thailändare och Kaukasier

Sen jag skev mitt förra innlägg har jag varit mer observant på rasapekten av rapporteringen. Mycket tydliga roller kan identifieras!!

Döda männskor i hög -> asiater

Bild där någon återförenas -> vit

Sörjande männsikor som gråter -> asiater

Bild på någon som har dött som är i liv -> vit

Mamma som bär på sitt döda barn -> asiater

Nu har det nog inte så mycket med ras att göra egentligen, utan ras får symbolisera nationalitet. Men det är lite intressant ändå.

Om jag förstått det rätt är de som kommer till sverige fredade från kvällspressen, mere i Thailand verkar det va ok att fotografera tragik. Tror inte Thailandarna tycker det är så kul att få en jättekamera upptryckt i ansiktet när dom står och gråter!
 
Förstår att vi bevakar detta och att Asien inte uppmärksammade (tex) Estonia.

Extra pengar till välgörenhetsorganisationerna strömmar in.

Men hur många barn dör av svält varje helt vanlig nyhetsdag? 25000st?

Västs dominans bygger på ett segregerat samhälle.

Skänker man extra pengar nu får man allt ta och göra det varje dag med, eller erkänna att vi inte vill att alla Indier ska ha en bil, dator och producerar lika mycket sopor som vi i väst.

Vill inte att drabbade ska tro att jag inte har sympati för dem, min kritik går till dem som bara har sympati för de drabbade vid detta tillfället.

Mvh
 
märkliga sympatier mobiliseras!

En av de märkligaste sympatirörelserna som har skapats va nog noshörningen Nelson som föddes svag missbildad! Hela svenska folket engagerade sig!
 
Vad fan har den här rasistiska smörjan nånting med saken att göra??

Katastrofen får enorm proportion i media därför att 1500-2000 svenskar är döda. Vi bor i sverige, det finns många svenskar här och många har nån koppling i första eller andra led till nån som är i regionen.
 
skelett skrev:
Vad fan har den här rasistiska smörjan nånting med saken att göra??

Katastrofen får enorm proportion i media därför att 1500-2000 svenskar är döda. Vi bor i sverige, det finns många svenskar här och många har nån koppling i första eller andra led till nån som är i regionen.

Ja, det har att göra med trådförfattarens frågeställning, varför det plötsligt är OK att visa "bilder över döda höger och vänster". Då kom jag in på en rasteori.

Rasistisk smörja... hummm... ja.... nu är jag ingen språkprofessor, men rasism betyder väl att man gör skillnad på folk utifrån rastillhörighet, och då skulle man kanske kunna säga att det är rasistisk journalistik. Det blir kanske mer OK med döda thailändare än svenskar.

Att det rapporteras mer om svenskarna och hur dom har det verkar rimligt, för det är dessa vi bryr oss mest om, men att gränsen för vad som är ok jornalistik ändrar sig kan nog tyckas vara olämpligt.
 
Re: Thailändare och Kaukasier

AronAkesson skrev:
Sen jag skev mitt förra innlägg har jag varit mer observant på rasapekten av rapporteringen. Mycket tydliga roller kan identifieras!!

Döda männskor i hög -> asiater

Bild där någon återförenas -> vit

Sörjande männsikor som gråter -> asiater

Bild på någon som har dött som är i liv -> vit

Mamma som bär på sitt döda barn -> asiater

Nu har det nog inte så mycket med ras att göra egentligen, utan ras får symbolisera nationalitet. Men det är lite intressant ändå.

Om jag förstått det rätt är de som kommer till sverige fredade från kvällspressen, mere i Thailand verkar det va ok att fotografera tragik. Tror inte Thailandarna tycker det är så kul att få en jättekamera upptryckt i ansiktet när dom står och gråter!


Flera av ovanstående generalaiseringar är direkt felaktiga. Jag tänker inte gå in och dra upp motexempel för jag tycker det är VIDRIGT att sitta här och gnälla över kvaliten på nyhetsinslagen när det UPPENBARLIGEN är många, många andra i vårt samhälle som i dessa dagar tyngs av betydligt större sorger än så.
 
Re: Re: Thailändare och Kaukasier

anw skrev:
Flera av ovanstående generalaiseringar är direkt felaktiga. Jag tänker inte gå in och dra upp motexempel för jag tycker det är VIDRIGT att sitta här och gnälla över kvaliten på nyhetsinslagen när det UPPENBARLIGEN är många, många andra i vårt samhälle som i dessa dagar tyngs av betydligt större sorger än så.

Oj!

Vilken är felaktig? Nu menade jag inte att det va absoluta allenarådande sanningar, man att de flesta (över 75%) av de blider som jag har sett i svensk media och går att stoppa in under kategorierna ovan stämmer. Det är säkert annorlunda i ex Thailands eller Indonesisk media.

Sen har du kanske rätt i om man ska sitta här och filosofera över nyhetsbevakningens karaktär.
 
Jag kan tycka att vågorna går alldeles för höga när man diskuterar t.ex fotograferande av elände. Vissa verkar tycka att man inte ska göra det, därför att man utnyttjar de svaga. Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att köpa det argumentet. För att göra folk medvetna i vår tids mediebrus måste man skaka om och äckla, om och om igen, och inte ens då kanske bevakningen gör någon skillnad. Vad är då alternativet? Hålla käften om all ondska och lidande?

Sen hur man visar antalet drabbade, det är ju faktiskt lite som att visa en väderkarta i tv. Man har med det som är mest intressant för tittarna, ingenting mer. Det är t.ex. försvinnande få i Sverige som skulle anse det intressant att få se det aktuella vädret på Kergeulen i varje väderrapport.

Självklart är det så att västerländska merier visar allt på sitt sätt, de inhemska thailändska (t.ex.) på sitt sätt. Är detta rasism? Att man känner liiite mer med sina landsmän än andra märks inte bara när det är hockey-VM, utan även vid stora nationella och, som i detta fall, internationella trauman är väl inte så konstigt, och jag tror att det är få länder utom vi tycker det är något skamligt.

Jämfört med hur länderna runt epicentrum drabbats borde vi inte gnälla alls faktiskt, men det är inte så lätt när nära och kära är borta.

/R - som har 2 kollegor i Thailand som ingen hört av.
 
Re: Thailändare och Kaukasier

AronAkesson skrev:
Sen jag skev mitt förra innlägg har jag varit mer observant på rasapekten av rapporteringen. Mycket tydliga roller kan identifieras!!

Döda männskor i hög -> asiater

Minsann, det är till att vara skarpsynt! Vad jag förstår från rapporteringen därifrån går det inte att se vad för slags människor det är (fyra dagar i det klimatet sätter sina spår ...). Men du kan alltså avgöra att "högen" som du kallar det består av asiater, inte dåligt.
 
Re: Re: Thailändare och Kaukasier

tormig skrev:
Minsann, det är till att vara skarpsynt! Vad jag förstår från rapporteringen därifrån går det inte att se vad för slags människor det är (fyra dagar i det klimatet sätter sina spår ...). Men du kan alltså avgöra att "högen" som du kallar det består av asiater, inte dåligt.

Japp! Har oppererat in L-optik!

Sen är jag en jävle på att känna av stämmningen när de passar att skämta!! <IRONISK>

Mer seriösa svarte, nä, klart man inte kan se att dom är asiater. Men det räker kanske. Bara man inte ser för västerlänskt ut så är kanske media nöjda. Försöker bara hjälpa trådförfattaren med ett svar på hans fråga.
 
Förstår inte frågeställningen...

Jag har i varje fall sett vidriga bilder från katastrofer sedan jag var liten(på 60-talet). Varje katastrof eller krig har frambringat bilder som chockar.

Tror nog bara verkar mer eftersom vi svenskar kollar in det mer och känner oss ner berörda nu när det gäller ens egna. Inte sett ur ett rasistiskt perspektiv utan ur perspektivet att man själv är berörd av händelsen.

Ligger det likhögar i Ruanda, Bosnien, Somalia eller Irak, så bläddrar man förbi...
 
Re: Thailändare och Kaukasier

AronAkesson skrev:
Sen jag skev mitt förra innlägg har jag varit mer observant på rasapekten av rapporteringen. Mycket tydliga roller kan identifieras!!

Döda männskor i hög -> asiater

Bild där någon återförenas -> vit

Sörjande männsikor som gråter -> asiater

Bild på någon som har dött som är i liv -> vit

Mamma som bär på sitt döda barn -> asiater

Nu har det nog inte så mycket med ras att göra egentligen, utan ras får symbolisera nationalitet. Men det är lite intressant ändå.

Om jag förstått det rätt är de som kommer till sverige fredade från kvällspressen, mere i Thailand verkar det va ok att fotografera tragik. Tror inte Thailandarna tycker det är så kul att få en jättekamera upptryckt i ansiktet när dom står och gråter!

Har du inte sett på tv? Har du inte sett personer komma hem och berätta vad som skett? Man har även kunnat sett ledsna människor intervjuvas i Asien, asiat som västerlänning.

Tittade på aftonbladet, där berättar dom hur en indonesisk pojke räddades.
Dina slutsatser verkar lite fel..
 
herre gud!!

Men snälla människor detta är en tragisk händelse som drabbat en stor del av världen kan alla enas om det..bra Naturligtvis måste media vara där som ett nät det är ju den enda länken vi medborgare har till denna händelse och jag tror det är viktigt att människor får reda på vad som hänt så man kan försöka förstå viden av detta sedan kan man diskutera repotagen och hur de är vinklade men att lägga energi på att gnabba som vissa av er gör här skäms.. lägg den energien på att försöka hjälpa till donera pengar eller gör något!
I kväll tänds ljus i fönster i hela världen till minne av offren för katastrofen i sydostasien och deras anhöriga. Jag har gjort båda och det är ändå inte tillräckligt men en bra början....punkt punkt
ija.
 
Vill bara uttrycka min sympati för de av er - för det finns säkert drabbade människor på FS som i alla andra "föreningar" - som mist eller inte fått kontakt med anhöriga.

Har själv en kollega på plats som lyckligtvis fick iväg ett SMS om att han är OK.

Vill också påminna alla om vår stadsministers utmärkta förklaring till varför Sverige inte reagerat tidigare och mer kraftfullt för att hjälpa sina drabbade medborgare: Det var ju julledighet !

Det måste vi ju förstå att de får vänta tills stadsråd mm ätit klart julskinkan innan vi kan ta tag i detta......Även om han kanske inte behöver mer att stoppa i munnen så hoppas jag att han får äta upp denna uppenbara brist på empati.
 
Nu kommer ni hugga ner mig verbalt men jag tycker mediarapporteringen är ganska överdriven. Det är frossa i skräckreportage. Visst jag tycker att det är hemskt men det kunde ju vara lite mer balanserat.

(Var snälla emot mig nu..)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.