Annons

Asien och Katastrofen.

Produkter
(logga in för att koppla)

haido

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att helt plötsligt så visar hela media kåren bilder över döda höger och vänster något som man brukar vara ganska petig med i vanliga fall?

Är det på grund av katastrofens enorma proportioner?

för att så pass många svenskar har drabbats av den?

eller har tiderna bara förändrats sen säg, 9/11?

Svara gärna och motivera och ha er lite.
 
Inte för att det har med...

...det som du säger att göra. Men jag måste ändå bara säga hur fruktansvärt jag tycker att det är.

Mina tankar går verkligen till dom berörda här!

Samtidigt får man kanske en tankeställare (förhoppningsvis) om att livet är verkligen skört och folk för det mesta lägger ner ALLDELES för mycket tid på totalt oviktiga saker som krig och bråk.

Ta väl hand om den tid man har på jorden istället och lev och trivs. Det var bara det jag ville säga.
 
Jag är övertygad om att det är en kombination av närheten som de flesta av oss har till något offer (=det har ett starkt nyhetsvärde) samt att det har skett en inte oväsentlig avtrubbning av vad som inte anses ok att visa i media...
 
Jo det är väldigt mycket lik i rutan just nu. Jag tror att det kan bero på de oerhört stora mängder döda som det hela rör sig om, en bild med en hög av lik kommer fram mycket mer i mediabruset än en siffra på antalet döda.

Dock är det synd att vi är tvungna att få bilder med lik inpräntade för att förstå allvaret.
 
Vad jag kanske finner ännu mer störande är att i dagens expressen (har inte läst aftonbladet) att de visar bilderna många av de saknade.

Detta är information som till exempel anhöriga inte vill gå ut med. Å andra sidan så kanske de enbart visar bilder där anhöriga gett tillstånd.
 
Är det så stor skillnad. Från krigs"skåde"platser visas ofta bilder på krigsoffer. Det till hör krigets regel.
Att denna naturkatastof får stor uppmärksamhet är att mediat finns på plats och att det har anknytning till Sverige.

Vem minns skalvet i Kina 1976 som krävde 655.000 liv.
 
haido skrev:
Vad jag kanske finner ännu mer störande är att i dagens expressen (har inte läst aftonbladet) att de visar bilderna många av de saknade.

Detta är information som till exempel anhöriga inte vill gå ut med. Å andra sidan så kanske de enbart visar bilder där anhöriga gett tillstånd.

Jo, jag skulle säga att det är här det stora problemet ligger: bristen på journalistisk etik. Efter varje storolycka förs diskussioner om vad som gick fel. Och efter varje storolycka bryter journalister och ansvariga utgivare om och om igen mot journalistreglerna.

Taget ur de finländska Journalistreglerna:

28. I nyhetsförmedlingen om sjukdoms- och dödsfall samt offer för olyckor och brott ska diskretion alltid iakttas.

Samtidigt finns här en dubbelmoral som jag erkänner - som utrikesredaktör har jag ofta använt material från internationella bildbyråer där diskretion inte alltid iakttagits... Så här finns en del att tänka på som journalist.

/Andreas

...som är nyhetschef och från årsskiftet utrikesredaktör vid de svenska TV-nyheterna i Finland.
 
Tja vänner

Tja vänner tycka vad man tycka vill och regler och så men att visa döda kroppar både i TV och i tidningar är väl ändå moraliskt rätt varesig det gäller krig eller naturkatastrofer en bild säger så mycket mer... och det är ju det vi ska förmedla eller hur...

Jag lider med de anhöriga och bevakar ständigt nyheterna omfattningen är stor och krisen enorm jag hadde velat åka dit för att hjälpa till men sjukdom stoppade mig...
 
Jo, jag vet vad du menar.
Var på studiebesök (gör journalistettan) på Norrländska Socialdemokraten och vi frågade lite om deras journalistiska etik. De hade då minsann en stor integritet gällande självmord och brott jämfört med konkurrenten (Norrlandskuriren).

En vecka senare fick man läsa om namnet på en självmordskandidat och lite senare blev det ju trasslet om att publicera namn på kvinnomisshandlare.

Fast samtidigt måtse ju pressa gränserna lite granna. Svårt detta.
 
Tänkte lägga till lite extra men hann inte att redigera.

Nästa gång ni ser nyheterna eller någon bild från något av sjukhus. Ta en titt på mängden av journalister detta är på varenda bild det kan ju knappast hjälpa att försöka strukturera det redan pågående kaoset.

Hursomhelst tillbaka till ämnet.
Att visa döda har väl alltid varit känsligt, på någotvis tycker jag det känns som ett angrepp på den personliga integriteten.


De berörda kanske inte vill att de visas.
Jag som ser kanske inte vill se det.

Plus att om man är ej försiktig och överexponerar antalet döda som visas är det väldigt lätt att skapa en överdramatiserad version av händelsen.

Fast jag får ju ända krypa till korset och medge att ca 70 000 människor döda är fasligt mycket.
 
Ja som

Ja som ni ser det är och förblir ett gissel men jag ser det så här.

Även om jag hade fått se en nära vän eller släkting i ett sånt inslag så är det ju kall fakta... Låter brutalt men jag fungerar så iaf...

Bättre att visa realitet och inte kvantitet...
 
haido skrev:
Vad jag kanske finner ännu mer störande är att i dagens expressen (har inte läst aftonbladet) att de visar bilderna många av de saknade.

Detta är information som till exempel anhöriga inte vill gå ut med. Å andra sidan så kanske de enbart visar bilder där anhöriga gett tillstånd.


Hmmm, menar du nätbilagan eller pappersbilagan?

Om du menar nätbilagan så får ju anhöriga skicka in information samt bilder på saknade personer, för att personer i de berörda länderna skall kunna gå in på sidan och förhoppningsvis leda till att folk blir återfunna.

Jag tycker att det är bra att nät-tidningarna gör det de kan för att hjälpa till i letandet.
 
Ja Karin

Ja Karin det är bra fast jag menade väl de direkta bilderna på platts...

Att vi alla sen försöker hjälpa till på vårt sätt är ju jättebra och jag lider med de utsatta och lokalbefolkningen som förlorat allt & lite till...

Men åter till bilderna som jag skrev tidigare "bättre realitet än kvantitet" fast de går ju hand i hand...
 
Gulingar vs Vitingar

Har inte funderat så mycket på det innan jag läste denna tråden, men är det inte nästan bara asiatiska människor man ser som lik? Eller folk insvepta i något.
 
Re: Gulingar vs Vitingar

AronAkesson skrev:
Har inte funderat så mycket på det innan jag läste denna tråden, men är det inte nästan bara asiatiska människor man ser som lik? Eller folk insvepta i något.


Öh....

Perspektiv, ca 60 000 människor har dött varav kanske ett tusental är "vitingar".

Det spelar väl ingen roll vilken färg människorna har.
 
För visar man någon som är "vit" och död och mycket lättare för oss att relatera till det hemska i döden.

Ni kanske har märkt att antalet mirakel bara har hänt turisterna hittils.

Det är ganska skenheligt, det har enbart med vad som har mest nyhetsvärde.

60000 döda "gulingar" meh...

1500 saknade svenska turister. Jojo



-----

Angående expressen som publicerar bilder på saknade fanns detta på både nätet och trycka bilagan. Såg att aftonbladet hade en liknande sak nu på nätet.


------
Post-edit

På tal om min överexponering av antalet döda och så. Hur många var det som var döda i 9/11 den första veckan? 40 000 om jag inte minnes helt fel.

Hur många dog där nu?
2500?

-----
Post-edit (igen)

Jag antar vad jag vill säga är att man kan välja infallsvinkeln till dessa katastrofer.

Man kan i början välja att rapportera händelsen med de fragment information och rapportera händelsen som århundradets största katastrof varav av händelserna tonas ner eftersom man får allt mer saklig information.

Eller så kan man rapportera med viss skepsis i början och sedan bygga upp information i den mån man verkligen börja få en helhets bild om situationen.

Hur man gör nu påminner (enligt mig) om Fåraheden som jämt lurade folk om vargarna.

---
Sist av allt vill jag ge min sympati till de som har förlorat sina nära och kära i händelsen.
 
Senast ändrad:
haido skrev:
Jag antar vad jag vill säga är att man kan välja infallsvinkeln till dessa katastrofer.

Man kan i början välja att rapportera händelsen med de fragment information och rapportera händelsen som århundradets största katastrof varav av händelserna tonas ner eftersom man får allt mer saklig information.

I den bästa av världar har redaktionen all information färdig vid sändning/publicering, och inga lösa trådar med obekräftade fakta. Nu är det inte så, även för en nyhetsredaktion växer katastrofen i omfattning hela tiden. Visst, det kan bli som efter 11 september, att antalet faktiska offer justeras ner efterhand som personer identifieras och kommer tillrätta. Men det är inte särskilt sannolikt med tsunamin.
Och vad är det som säger att händelsen skulle tonas ner när all saklig information är känd? Kanske då det verkliga ramaskriet kommer.



Eller så kan man rapportera med viss skepsis i början och sedan bygga upp information i den mån man verkligen börja få en helhets bild om situationen.

Ja, det är väl den taktiken regeringen försökt sig på, och den metoden är väl inte särskilt högt uppskattad bland de drabbade och deras anhöriga. Jag har till största delen följt tv-sändningarna, och jag har fullt förtroende för SVT, det vill säga att det är saklig och bekräftad information redaktionen går ut med. Men eftersom infrastrukturen är demolerad så gör det förstås väldigt svårt att jobba som journalist.
Och den journalist som vill vänta med rapportering tills all information är känd om katastrofen lär ju inte bli efterfrågad.
 
Journalist

Journalist eller inte visst har detta växt de sista dagarna ta de utalanden vår regering gjort, media mm

Inte för att jag vill klandra men halååå lite skärpa eller hur...

I övrigt håller jag med, men lite mer realitet skadar inte och det gäller nog även vardagen visst måste det säljas lösnummer men vadå...
 
Re: Re: Gulingar vs Vitingar

snysop skrev:

Det spelar väl ingen roll vilken färg människorna har.

Inte? Är det inte ganska vanligt med enorma översvämningar i tex Indien, har för mig 30.000-100.000 st brukar drunkna vissa år.

Detta blir en notis i tidningarna i Sverige.

Nu är det "vita" (som någon kallade det innan) dödsoffer och t.o.m svenskar...

...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.