Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ASA-ratten (analog)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
En annan var inte aktiv med systemkamera under den analoga eran så detta är en riktigt rookie-fråga.

Hur är det tänkt att man ska använda ASA-vreden/ratten på en analog systemkamera? Kan man pressa känsligheten redan vid fotograferingen eller ska man ställa in den på det värde som filmen har? Eller nåt helt annat?

I bästa fall en hjälp för exponeringsautomatiken, i sämsta fall bara minneshjälp för fotografen. Filmens egenskaper påverkas inte av en ratt på kameran.

Ja. Eller. Du skall ställa in ratten på det värdet filmen har men du kan också pressa filmen direkt vilket betyder att med normal framkallning kommer du att få bilderna över/underexponerade vilket du i sin tur får justera i framkallningen. /Frode

En annan var inte aktiv med systemkamera under den analoga eran så detta är en riktigt rookie-fråga.

Hur är det tänkt att man ska använda ASA-vreden/ratten på en analog systemkamera? Kan man pressa känsligheten redan vid fotograferingen eller ska man ställa in den på det värde som filmen har? Eller nåt helt annat?

Ja, den ska ställas på det DIN/ASA värde som filmen har.

Så den fungerar som exponeringskompensation? Vad bör jag ha den inställd på om fimen är ISO 400 och jag inte vill exp-kompensera?

Edit: Ramlade in hjälpsamma svar medan jag skrev. Tack för hjälpen!

Edit 2: Filmen framkallas av ett lab.

När det begav sig ställde jag alltid på det värdet som filmen var gjord för. Exponeringskompensation skötte jag med tid/bländare och på vissa kameror fanns det inställning för exponeringskompensation precis som dagens kameror. /Frode

Hej !

Känsligheten, ASA-värdet är något som bestäms av filmen, dvs
när man sätter i en film så har man valt känslighet.

känsligheten är till någon del beroende av framkallningen, ändrad framkallning
kan alltså ge olika känslighet, ofta menar man här att "pressa" filmen vilket betyder
att förlänga framkallningstiden och på så sätt få en högre känslighet.

( Inte helt sant, känslighetspunkten flyttas bara lite, däremot ökar kontrasten
markant så att det går att göra bilder, men då av sämre kvalitet, känt även
från digitalåldern.)

Alltså, en film, en känslighet, det går inte att byta mitt i rullen ( ja givetvis om man
delar filmen och framkallar delarna olika, väldigt opraktiskt )

Givetvis ger en ändrad känslighet ett ändrat exponeringsvärde, dvs tid-bländare.

---

Tänker du scanna in filmen så sök lite, det finns några bra trådar om just sv-film och scanning.

----

De flesta sv-filmer är angiven känslighet anpassat för förstoringsapparater med
mjukljus, i en komdesorapparat (den vanliga) blir kontrasten högre vilket
ger en lägre filmkänslighet, ofta ca halva värdet och 70% av framkallningstiden.
Kanske lite överkurs, så strunt i detta nu.

//MW

Nu blir jag förvirrad!

Det enda rätta är väl att ställa in ratten efter den känslighet filmen framkallas efter? Om jag pressar min Tri-X till 1600 ASA ska jag väl ställa ratten på 1600, inte 400?

Per.

Grundidén med ratten är ju att kameran ska veta vilken känslighet din film har, och därför ställer man den normalt på samma känslighetstal som filmen. Vill man köra enligt en annan känslighet så får man ställa in den önskade känsligheten istället, samt kompensera för det i framkallningen. Jag skulle inte röra ratten i onödan mitt i en filmrulle, utan köra hela rullen med samma känslighet. På vissa kameramodeller är dock exponeringskompensationen på samma ratt, vilket är helt logiskt och då får man ju röra på ratten emellanåt förstås. Men en och samma grundinställning gäller för en och samma film.

Nu blir jag förvirrad!

Det enda rätta är väl att ställa in ratten efter den känslighet filmen framkallas efter? Om jag pressar min Tri-X till 1600 ASA ska jag väl ställa ratten på 1600, inte 400?

Per.

Givetvis.

Känsligheten är vald för att få med ett stort tonomfång, vid pressning minskas detta
kanske till 5 steg isf 9-10.

Filmkänslighet är förvirrande.

//MW

Nu blir jag förvirrad!

Per.

Korrekt, men jag uppfattade TS fråga som att han vill veta hur man normalt använder ratten för inställning av filmkänslighet på en analog kamera. Att pressa film i framkallningen eller "lura" exponeringsmätningen genom att ställa filmkänslighetsratten på "fel" värde är nog lite överkurs i det här läget.

Enkelt uttryckt: sätt ASA på den känslighet man skall använda. Ämnar du pressa Tri-X (400) till 1600 sätt ASA 1600 eller för hela rullen -2EV i exp komp. Däremot är det lättare att komma ihåg hur man tänkt om man sätter ASA på 1600 (ISO 1600/33•). ASA 1600=33DIN. ISO=ASA och DIN. Vad många glömmer är att ISO skall egentligen skrivas som ASA/DIN medan många säger ISO 1600 då enbart angivandet av ena normen som här är just ASA, inte ISO (ja, lite OT).

Korrekt, men jag uppfattade TS fråga som att han vill veta hur man normalt använder ratten för inställning av filmkänslighet på en analog kamera. Att pressa film i framkallningen eller "lura" exponeringsmätningen genom att ställa filmkänslighetsratten på "fel" värde är nog lite överkurs i det här läget.

OK, men vederbörande skrev ju "Kan man pressa känsligheten redan vid fotograferingen eller ska man ställa in den på det värde som filmen har?" vilket jag tolkade som insikt i att man kan pressa film. Givetvis räcker det inte med att skruva på ratten, kanske är det saken gäller?

Per.

Tycker du skall glömma pressning av film. Det är överskurs och man måste normalt betala med grövre korn och lägre upplösning. Dessutom måste filmen särbehandlas och det kostar mer.
Vad gäller exponeringskompensation måste du betänka att en gammal kamera har en mycket simpel processor. Den kan mäta ett fåtal punkter i bilden och ta fram någon form av genomsnitt.
En modern kamera mäter i bortåt hundra punkter och jämför detta med en databank av typmotiv och drar en slutsats om hur exponeringen bör vara.
Så för en gammal kamera ställer det mycket större krav på dig som fotograf att ställa rätt kompensation.

Sedan är det viktigt att förstå en films möjligheter mot en modern sensors.
En diafilm har cirka 5-6 stegs dynamiskt omfång. Normal innebär det att det är svårt att både klara himlen och skuggorna en solig dag. Man bör välja molniga dagar soupgångl och nedgång för att få bra bilder.
Negativ film har lite bättre egenskaper och klarar 2-3 steg mer. Svartvitt ytterligare något bättre.
Dagens bästa sensorer klarar mer än dubbelt upp mot negativ film och en upplösning som film bara kan drömma om.
Så välkommen till den analoga världen. Jag har en gång tillbringat mycket tid där och har lådår fulla med bilder och album fulla med bilder.
Jag körde i slutet Leica R3 och Nikon F4 så det var inget fel på utrustningen.
När jag idag ser dess bilder och jämför vad jag enkelt vid varje tillfälle kan åstadkomma med en enkel Fuji X20 och utskrift från min Epson R3000 printer är det ingen tvekan om att utvecklingen tagit ett stort skutt framåt. Om jag jämför min 5DMKIII med NIkon F4 är skillnaden enorm.
Att lära sig fota analogt har förmodligen fördelen av att tänka först och fota sedan. Varje bild kostar och filmens begränsningar gör att man måste fundera om den klarar av det ljus som motivet har.
Dina bilder lär sällan bli bättre men du blir kanske en bättre fotograf på kuppen.

Tack igen för all hjälpsamhet!

Dina bilder lär sällan bli bättre men du blir kanske en bättre fotograf på kuppen.

När det gäller "bättre bilder" är det ju lite subjektivt. Jag gillar den analoga looken på vissa typer av bilder så ett tjusigt filmkorn kan jag anse gör en bild bättre. Sen är det så klart lärorikt att plåta analogt, på flera vis. För att inte tala om hur skön känsla det är att mata fram filmen med tummen på den lilla spaken. :)

Tack igen för all hjälpsamhet!

När det gäller "bättre bilder" är det ju lite subjektivt. Jag gillar den analoga looken på vissa typer av bilder så ett tjusigt filmkorn kan jag anse gör en bild bättre. Sen är det så klart lärorikt att plåta analogt, på flera vis. För att inte tala om hur skön känsla det är att mata fram filmen med tummen på den lilla spaken. :)

Hej !

Det finns några till sköna känslor att ha med:

- Den som infinner sej när man upptäcker att man slarvade med att
fästa filmen på upptagningsspolen.
( motkänsla: Kolla ALLTID att återspolningsvredet snurrar när de första
rutorna dras fram )
>Tarzanvrål, ilsket.

-Den lite mer exalterande känslan: När filmen dras loss från kasetten
för att man var lite för ivrig. Störst risk med hemladdade kassetter.

Man bör förbereda sej på situationen genom att ha
några lagom lämpliga ord i beredskap så ens vänner eller andra i omgivningen
inte blir chockade och ev ombesörjer att man blir inlåst.

//MW

Ifall du har en film som är märkt med t.ex. 400/27 ASA/DIN så är det TÄNKT att du ska ställa in detta värde på på filmkänslighetsratten. Enligt min erfarenhet blev det dock vanligen bäst exponering vid normal framkallning ifall man ställde in på ett något lägre värde - 320//26 eller 250/25. Detta är ett genomsnittsvärde - det varierade lite mellan olika kameror (pga tillverkningstoleranser för slutartider och bländare) och olika filmer. Var man noga, och framförallt ifall man körde med dia, så hörde det till rutin att först ta en rulle med några olika exponeringar på diverse objektiv och kolla vad som blev optimalt. Kallades för att "eka in" kamera/filmkombinationen.

Som redan sagts, ifall du istället väljer att sätta ratten på t.ex. 800/30 ASA/DIN för ovannämnda film, så uppstår därigenom ingen som helst pressning av filmen - det som händer är att den blir underexponerad. Detta får man sedan försöka att balansera så gott det går genom att förlänga framkallningstiden, och det är detta som kallas för pressning. Medför att bilderna blir kornigare och får högre kontrast, som sagt.

Detta innebär INTE ALLS att man får samma resultat med två stegs pressning av en 100/21 ASA/DIN-film som med en 400/27 med nominell exponering. Det fanns en väldig övertro på pressningens stora effektivitet, men i verkligheten blev resultatet tämligen mediokert. Det förekom många rejält överdrivna sifferuppgifter om hur mycket folk påstod sig ha "pressat upp filmkänsligheten".
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar