Annons

artikel till större nyhetstidning? hur gå till väga?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge funderat på en artikel (+foton) som jag tycker vore intressant att skriva, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Min förhoppning är att få den publicerad i Göteborgs posten i en helsida eller uppslag.

Hur ska jag gå tillväga vad gäller kontakten med tidningen (är inte fast vid GP med artikeln är främst intressant för en tidning av den seriösa norm dom står för samt storleken på upplagan.

Jag har ingen journalistisk bakgrund eller erfarenhet, men alltid varit duktig på att utrycka mig i texter jag skrivit tidigare.

Ska jag komma med idén till dom och se om dom nappar för att gå vidare och visa ett resultat eller ska jag göra arbetet först och sedan presentera arbetet och idén bakom?

Hur brukar tidiningar vilja ha resultet av artikeln? texten skriven i word eller liknande och bifogade bilder med ev bildtext till?

Ska jag skicka med ett par olika bilder o låta tidningen välja eller bara dom jag vill ha publicerade?

ska jag skriva överskrifter osv eller brukar tidningarna göra själva?


Det finns många fler frågor, tycker ni det är en genomförbar idé jag har eller är det lika stor chans att få min artikel publicerad som att få en isbit att överleva i helvetet?

jättetack för alla eventuella svar, tips och råd!
 
Utan att ha någon stor erfarenhet av dagspressen så skulle jag väl föreslå att ta kontakt med lämplig redaktion på tidningen i första hand. Presentera din idé och var beredd att skicka det material de kan tänkas vilja ha för ett övervägande.
Är rätt säker på att de vill ha mer än själva idén särskilt som du inte har tidigare journalistisk erfarenhet. Jag skulle göra allt skrivande/fotande först. På så sätt så kan du ju jobba i din egen takt tills du anser dig vara nöjd med resultatet.

Format på bilder och text samt layout är nog ditt minsta huvudbry, "det löser sig".

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.