ANNONS
Annons

Artikel i SVD

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
I dagens SVD finns en intressant artikel
Den handlar om en utställning i London, som ifrågasätter mediers bilder av fattigdom och svält. Jag tycker det är intressant med funderingar om sådant, skulle gärna se utställningen.

Lugna er! Nog visste jag att det fanns ett stort bildintresse här, men aldrig kunde jag ana...

Det finns även en utställning på nätet.

MYCKET intressant!! Skulle vara intressant att se utställningen på plats samt delta i diskussioner kring de i utställningen ställda frågorna.
Tack för länken Tomas!
/Jenny

Aha, då frågar jag: Varför är det på det viset som de påstår på nätutställningen?

Edit: Det var alltså en komplettering till mitt förra inlägg.

Tomasz skrev:
Aha, då frågar jag: Varför är det på det viset som de påstår på nätutställningen?
Delvis handlar det säkert om ett "kulturellt betingat beteende", dvs att vi använder oss av de bilder/den bilduppbyggnad som vi är vana vid, känner igen och kan relatera till. Eftersom kvinnor och barn som grupp ofta betraktas som hjälplösa så är det dessa gruppers utsatthet som skildras för att få tittarna att känna sympati med tex svältens offer. Att även män svälter är något man helst inte vill visa.
Delvis handlar det säkert också om ett flockbeteende. Människan är ett flockdjur och så även fotograferna. Både på så sätt att man i praktiken fotar samma objekt men även på så sätt att man skapar likartade bilder eftersom "de säljer".

Vad tror ni andra?
/Jenny

Hade glömt bort den här tråden, ursäkta.
Som svar på din fråga Jenny, har jag en elak variant:

Fotografer är lata och fega och tänker inte mer, kanske snarare mindre, än de flesta. Därför lär de sig att ta mainstreambilder som kan hålla dem över ytan tills det är dags att gå i pension. Tyvärr hjälper det inte att de pensioneras, de kommer antagligen inte att göra något revolutionerande då heller, och fåran de hjälpt till att plöja har blivit så djup att efterföljarna är många.

Sådär, klart slut från surpuppan.

Själklart så är många av oss ovetande mycket naiva och tror att det är en hungrig fotograf som går där ensammen och vilse bland männsklig missär... Nej ni, klart som sjuttsingen att de är många, ser sivilicerade ut och äter många mål mat varje dag. Även om undantagen också finns såklart.

Det är också så att det ofta är en viss typ av fotograf&människa som dras till sådan typ av dramatik.

/MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar