Annons

Arbetsflöde RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Är ny medlem på fotosidan och har förstått att det finns mycket att hämta genom att fotografera i RAW och göra efterarbetet själva. Har blivit nyfiken på det här men kan ingenting.
Nån som har nån bra tips om var man lär sig det här. Litteratur, websajter etc.
 
Mitt arbetsflöde ser ut följande.

1: Fotografera i RAW
2: Tanka in bilderna via Downloader Pro
3: Bränna DVD backup på de bilder som jag tankat in
4: Kategorisera och organisera
5: Starta Capture One
6: Ställa in snabbt EV och CC. Märka upp valda bilder med Ctrl T
7: framkalla taggade bilder
8: Skärpa och ev ta bort damm eller sådant i Photoshop.


Steg 9 blir om jag ska skicka bilderna till redaktionen eller om jag ska spara för arkiv.

9: köra mitt action för att minska ner bilderna till redaktionen

9: spara för arktivet.

De redigerade och klara bilderna bränner jag på en dvd som får följdnummer te.x 03-15-05 /2 Kundnr och text. Fotograferat för Fotosidan.se
 
Hej!

Välkommen till fotosidan och sveriges största kunskapskälla...!

Det finns extremt mycket att läsa om RAW-formatet här på forumet... Sök, så ska du finna! =o)

För övrigt är RAW ett suveränt sätt att utnyttja sin kamera till max. Det kräver dock en del arbete och ett noga arbetsflöde om man inte ska röra ihop alla filer och framkallningar. Det tar även mycket plats på både minneskort och hårddisk.

Mvh /Peter
 
js1 skrev:
Är ny medlem på fotosidan och har förstått att det finns mycket att hämta genom att fotografera i RAW och göra efterarbetet själva. Har blivit nyfiken på det här men kan ingenting.
Nån som har nån bra tips om var man lär sig det här. Litteratur, websajter etc.

Du kan ta hem en pdf som jag har skrivit om detta på http://www.profiler.nu/kursdok.html Där går jag igenom hur du kan arbeta med Photoshops inbyggda råkonverterare Camera Raw.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.