Annons

aps-c vs ff

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Jag har hört att ff är den rätta vägen att gå när det gäller att få de bästa ur bilderna du tar med en kamera.
Men jag skulle vilja få bildbevisning på detta istället för siffror . finns det någon som vet någon bra länk som behandlar den jämförelsen bildvis . Mvh Mikael
 
Digitalt mellanformat är nog ännu bättre än FF, men priset rusar iväg då... ;-)

Nåväl, för en vanlig dödlig amatör är skillnaden i bildkvalitet mellan aps-c och ff knappast så stor. Däremot ger skillnaden i sensorstorlek andra effekter som säkert ses som mer avgörande av de flesta. Det är t.ex. lättare att få kort skärpedjup med fullformatsensor, bildvinklarna blir olika med samma brännvidder och en större sensor ger generellt sett bättre bildkvalitet på högre iso. Nackdelen med ff är dock att det blir dyrt med teleobjektiv då du måste ha 1,5-1,6 gånger längre brännvidd än du behöver med aps-c för att få samma bildutsnitt. Det är orsaken till att många fågelfotografer använder aps-c istället för fullformat. Generellt sett är ju objektiven dyrare till ff än aps-c då de senare kan vara mindre till storleken.
 
Jag har hört att ff är den rätta vägen att gå när det gäller att få de bästa ur bilderna du tar med en kamera.
Men jag skulle vilja få bildbevisning på detta istället för siffror . finns det någon som vet någon bra länk som behandlar den jämförelsen bildvis . Mvh Mikael

Jag har inte sett något test som avhandlar specifikt formaten mot varandra, men du får ju en bild om du tittar på jämförelser mellan relativt nya kameror av samma märke med olika format. Ett exempel är Canon 7D vs. 5D MII. Googla lite på dessa jämförelser så kanske du hittar något som besvarar dina funderingar.

Sedan håller jag med föregående talare om att det kanske är användningsområdet som styr mest. Jag skulle bli oerhört frustrerad om jag skulle ge mig ut och fota fåglar och mitt objektiv helt plötsligt bara gav mig 63% av den "brännvidd" jag är van vid. Men jag skulle troligen bli ganska glatt överraskad av vad riktig vidvinkel verkligen innebär när jag ska fota landskap.

Mvh,
Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.