Annons

APS-C eller fullformat, värt prisskillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prisskillnaderna är enorma. Jag är som sagt ingen proffsfotograf heller och det vore onödigt att köpa sånt jag inte skulle behöva. Skulle säkerligen bli nöjd med 6D, men om jag kan bli nästan lika nöjd med en 1300D så är valet självklart. Är fortfarande osäker dock.



Inte om man jämför med dem. Men 2700 kr för en kamera och objektiv låter så bra och billigt. :) Blir det Canon eos 6D så hamnar man ju kring 16-17k med objektiv och blir jag så mycket lyckligare över att spendera 14k mer på en kamera när jag är en amatör?

Gå till en affär och känn hur olika kameror känns. EOS 1300D är helt säkert en bättre kamera än din EOS 40D när det gäller sensorn, men det är ju annat som kan vara viktigt på en kamera.
EOS 6D är mer lik EOS 40D när det gäller handhavandet.

Det är ofta inte så stor vits att stirra sig blind på tekniska specifikationer. EOS 40D är fortfarande en mycket bra kamera så det kanske är bättre objektiv du hellre ska satsa på?
 
Gå till en affär och känn hur olika kameror känns. EOS 1300D är helt säkert en bättre kamera än din EOS 40D när det gäller sensorn, men det är ju annat som kan vara viktigt på en kamera.
EOS 6D är mer lik EOS 40D när det gäller handhavandet.

Det är ofta inte så stor vits att stirra sig blind på tekniska specifikationer. EOS 40D är fortfarande en mycket bra kamera så det kanske är bättre objektiv du hellre ska satsa på?


Har faktiskt känt på dem. :)

Om det nu blir EOS 6D kommer jag köpa till Sigma 10-20/F3.5 Vidvinkelobjektiv. Detta kommer gå på ungefär sammanlagt 16000kr. Då har jag bara detta objektiv + ett gammalt telezoom på 75-300.

Om det blir EOS 1300D så kommer jag köpa ovan nämnda objektiv och även ett Canon EF 100/2.8 USM Macroobjektiv. Det kommer gå på 11568 kr. och då har jag alltså förutom standardobjektivet som följer med 1300D, 2 nya objektiv + 2 gamla jag kan använda. 5 objektiv alltså, istället för bara två.

Hur jag än vrider och vänder på det här så vet jag inte vad som är smartast. Det är kul med nya objektiv, visst. Men då kan jag inte låta bli att känna som att jag tjänar på att köpa en EOS 6D, för förr eller senare kommer jag väl trots allt gå över till FF.
 
Det jag menade var förstås att det är skönt att slippa hålla på att räkna om vad ett visst objektiv på en APS-C kamera skulle motsvara på en fullformatare.
Varför skall man göra det när man skall köpa EN kamera?
Nä det argumentet höll inte för 40 år sedan och håller inte nu. Inte ens om man har flera format.
 
Fotar jag fåglar med mot fullformat så ser jag för övrigt till att ha optik som räcker till, eller så kommer jag tillräckligt nära. Så det där jämförelsen blir ju både felaktigt och lite larvig. I verkligheten anpassar man fotandet efter utrustningen och situationen, men sitter inte och fotar så att objekten blir mindre på sensorn för att du har en fullformat. Resonemanget saknar verklighetsförankring.

Man kan lika gärna då säga att det är en nackdel, du kommer för nära och får inte plats med hela fågeln i bild..... Det är precis lika sant om vi utgår från ett motiv, ett avstånd, ett objektiv och gör sedan jämförelsen hur högupplöst motivet under de förutsättningarna blir med APS-C-kamera med 24 megapixel jämfört med en småbildskamera med 50 megapixel... men riktigt dum och menlös jämförelse eller?

Fotograferar du många fåglar, och hur ofta händer det då att du kommer för nära dem?
 
J

.................Inte om man jämför med dem. Men 2700 kr för en kamera och objektiv låter så bra och billigt. :) Blir det Canon eos 6D så hamnar man ju kring 16-17k med objektiv och blir jag så mycket lyckligare över att spendera 14k mer på en kamera när jag är en amatör?

Ja man kan få mycket för pengarna om man både köper längre in i produktcyklarna och enklare modeller av APS-C men det är väl mer rättvist att i så fall jämföra kameror med liknande prestanda men olika stora sensorer. Annars blir det väl lite konstigt.
 
Det jag menade var förstås att det är skönt att slippa hålla på att räkna om vad ett visst objektiv på en APS-C kamera skulle motsvara på en fullformatare.

Dels är det inte så svårt att räkna om, men framför allt har jag inga problem att veta vilken bildvinkel mitt 23 eller 35 mm ger mig på APS-C

Jag vet också att det inte finns motsvarande objektiv till andra spegelfria kameror med Fullformat som nödvändigtvis ger bättre resultat.
 
Ja man kan få mycket för pengarna om man både köper längre in i produktcyklarna och enklare modeller av APS-C men det är väl mer rättvist att i så fall jämföra kameror med liknande prestanda men olika stora sensorer. Annars blir det väl lite konstigt.

Jepp, jag kom förresten på att vidvinkelobjektivet jag skrev om är APS-C och inte för fullformat. Tanken är att enbart köpa objektiv som är fullformat. Just nu lutar tankarna lite åt 6D iaf. Måste bara hitta ett lämpligt objektiv att köpa till isf. Blir för dyrt att både köpa ett allroundobjektiv, vidvinkelobjektiv och ett macroobjektiv om jag ska ha 6D.
 
Har faktiskt känt på dem. :)

Om det nu blir EOS 6D kommer jag köpa till Sigma 10-20/F3.5 Vidvinkelobjektiv.
Det är nog en dålig idé. Sigma 10-20 är ett APS-objektiv, dvs det tecknar inte ut en småbildsensor helt.

TIllägg: jahaja, det kom du visst på alldeles själv sen. :)
 
Det jag menade var förstås att det är skönt att slippa hålla på att räkna om vad ett visst objektiv på en APS-C kamera skulle motsvara på en fullformatare.
Det slutar man rätt snart med när man har fått en känsla för vad olika brännvidder innebär för det sensorformat man använder.
 
Ni pratar om "brännviddsförlägningen".

Vi talar om en enkel konkret situation som är ganska vanlig och som är en stor orsak att många använder APS-C-kameror där man vill få så mycket upplösning som möjligt på ett visst motiv. Prova själv så får du se :)

Det är ju riktigt som du säger att småbildssensorer tenderar att ha fler megapixel än APS-C-kameror, det Per påpekade är bara att det finns en hel del situationer där småbildssensorerna fortfarande inte är ikapp när det gäller motivupplösning. Det är faktiskt varken någon slump eller något teknisk feltänk som gör att många fågelfotografer gärna kör APS-C-kameror. De får fortfarande högre motivupplösning så.

Framöver kommer antagligen det här jämnas ut, dvs att vi får samma pixegeometri i APS-C-kameror som i småbildskameror, men än är vi inte där.
 
Jag har bara skummat tråden men väl läst ditt startinlägg. Jag fastnade för att du vill "gå vidare" och att "då kommer motivationen att sprudla". Mitt förslag är ett annat spår. Med dina zoomar tror jag inte du kramat ur allt vad 40D kan ge dig. Jag har en själv som jag för en uppgift lånade bättre glas, en "L", och det blev så mycket bättre än jag trott. Så, köp ett bra objektiv, ev en prime, i för dina behov lämplig brännvidd. Ta en fotokurs eller två som utmanar dig på din nivå. Efter det eller redan under tiden det pågår kommer din lust och fotoresultat ha vunnit mer än genom att köpa nytt hus. Så tror jag.
Ang mörka miljöer i ödehus: stillastående motiv så använd stativ och bas-ISO så kortsluter du behovet av hög-ISO-prestanda.
 
Jag har bara skummat tråden men väl läst ditt startinlägg. Jag fastnade för att du vill "gå vidare" och att "då kommer motivationen att sprudla". Mitt förslag är ett annat spår. Med dina zoomar tror jag inte du kramat ur allt vad 40D kan ge dig. Jag har en själv som jag för en uppgift lånade bättre glas, en "L", och det blev så mycket bättre än jag trott. Så, köp ett bra objektiv, ev en prime, i för dina behov lämplig brännvidd. Ta en fotokurs eller två som utmanar dig på din nivå. Efter det eller redan under tiden det pågår kommer din lust och fotoresultat ha vunnit mer än genom att köpa nytt hus. Så tror jag.
Ang mörka miljöer i ödehus: stillastående motiv så använd stativ och bas-ISO så kortsluter du behovet av hög-ISO-prestanda.

Tack för tipset. Tror väl inte heller jag kramat ur 40D:n, men jag vill kunna filma och ha trådlöst helt enkelt. Just nu känns det som det lutar åt 6D faktiskt och då har man hunnit fundera en vecka. Så då kör jag mest troligt på den + 24-105mm objektivet. Lär inte ha råd med något annat. Kanske ev. någon extern kamerablixt och någon fin kameraväska.

Det jag är lite orolig över är väl att jag tappar suget fort. Men det går ju alltid sälja om man vill.
 
Inte kunnat sova och har kollat in Panasonic FZ1000 igen. Som jag förstått det är det en kompaktkamera. Känns ju lite tråkigt att inte kunna byta objektiv osv. Trodde dock inte man kunde ta sådär fina bilder med den. Verkar ta makrobilder i nästan samma klass med vad min polare fotar med sina grejer för 100k. Så blev jag rätt imponerad av det här också: https://www.youtube.com/watch?v=pFmBnZs5eVE.

Vet att man kan göra likadant med valfri systemkamera, men blev lite imponerad att den kan göra så många saker med bara ett objektiv. Sedan att den filmar i 4k är ju ett plus med.

Men trots det så är jag inte fullt övertygad. Känns nästan lite som att köpa grisen i säcken. Måste dock säga att det var mig en sjukt billig kamera med många bra egenskaper. Någon mer som har något att säga om den kameran innan jag går och köper eos 6D? :)
 
Senast ändrad:
Inte kunnat sova och har kollat in Panasonic FZ1000 igen.

...

Någon mer som har något att säga om den kameran innan jag går och köper eos 6D? :)

Bara att det finns väldigt många vettiga alternativ emellan en fullformats DSLR och en liten (iofs bra) kompaktkamera att överväga/utvärdera. ;)

I andra ord: det finns mellanting emellan att välja en Skoda och en Ferrari (även om de inte behöver vara fel i sig). Eller andra alternativ att välja på än enbart en Mini eller en lastbil (kanske är en bättre analogi).

De flesta olika format och system har sina olika för och neckdelar. Gäller bara att komma på sina egna krav och försöka lura ut vilken som är den bästa kompromissen (eller så köper man flera system för olika tillfällen).
 
Ett motiv på en 50 megapixel sensor är större än på en 24.
Ni pratar om "brännviddsförlägningen". Det blir lite märkligt att hävda att en bild på en mindre sensor blir mer högupplöst. Om jag tar ett porträtt så är kompositionen densamma, objektet utgör precis lika stor del av bilden oavsett vilken kamera. Den är såklart mer högupplöst på en mer högupplöst sensor.
[...]

Fotar jag fåglar med mot fullformat så ser jag för övrigt till att ha optik som räcker till, eller så kommer jag tillräckligt nära. Så det där jämförelsen blir ju både felaktigt och lite larvig. I verkligheten anpassar man fotandet efter utrustningen och situationen, men sitter inte och fotar så att objekten blir mindre på sensorn för att du har en fullformat. Resonemanget saknar verklighetsförankring.
[...]
... men riktigt dum och menlös jämförelse eller?

Det är knepigt det där begreppet upplösning eftersom det i sig själv saknar enhet.

För sensorer, TV-apparater, och bildskärmar anger vi det totala antalet pixlar för hela ytan (1920*1080 exempelvis).

Men för skrivare anger man ofta upplösningen i PPI (pixlar per tum) eftersom ingen vet hur stor eller liten bild användaren kommer att skriva ut. (600 ppi exempelvis). Där använder vi alltså en enhet.

När det gäller sensorer borde vi kanske göra som med skrivare och ange en enhet för upplösningen, eftersom ingen i förväg kan gissa hur fotografen kommer att beskära sin bild.

Många APS-C sensorer har högre upplösning per tum än FF-sensorer, vilket alltså är en uppskattad egenskap bland många fotografer.

Petter...
 
PS. Hittade en beskrivning av upplösningsbegreppet för sensorer på wikipedia. (sensor i dess vidaste bemärkelse. Alltså även exempelvis en temperatursensor).

The resolution of a sensor is the smallest change it can detect in the quantity that it is measuring.

Ju mindre en sensors pixlar är desto mindre förändringar kan den detektera.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sensor

Pettet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.