martinot
Aktiv medlem
Till att börja med så har adobe gjort ett klart bättre jobb med rawkonvertaren så det är inget problem längre. Finns en artikel om det på sff sida som Stefan Olsson skrivit.
Ok, bra!
Då skall jag testa detta med senaste Lr och se vad jag kommer fram till. Skall se om jag även kan få jämföra med Silky Pix (eller vad Fujis rekommenderade RAW-konverterare heter?).
Det som jag tycker är trist är när fanatiska ff fans ska säga (då räcker väl en mobilkamera)
men det är bara så tramsigt för skillnaden på en sensor från den är så pytteliten o du har inga bra objektiv till den däremot en asp-c så finns det oftast minst lika bra objektiv som till ff.
Jag tror, som många påpekat, att det inte finns något rätt eller fel för alla. Finns ingen "magisk" sensorstorlek som är bäst.
Precis som Grevture skriver så är det också något som utvecklas med tiden (både tekniska framsteg och företags marknadspositioneringar, etc). Många faktorer som kan spela in.
Det sagt så tycker jag faktiskt att både sensorer och optik är riktigt fina på senaste generationens mobilkameror. Det är absolut inget skämt eller provokation (iaf inte ifrån min sida).
Visst är det absolut inget verktyg för proffs. Dålig ergonomi, för långsamt att göra inställningar med enbart touch, dåligt med blixtsystem, begränsad AF, ingen VF, etc. Men bortsett ifrån proffs så tror jag det räcker till för många i allmänheten som är amatörfotografer och nöjda med det inom telefones begränsingar (och möjligheter).
Dat går då att se att en bra bild tagen med en iPhone 6+ blir efter redigering i LR ger ett väldigt bra resultat i en A4 utskrift och acceptabelt i A3. Att en iPhone sedan inte är en speciellt ergonomisk kamera och har sina sodor är en annan femma.
...
Min svärdotter fotar gärna med sin iPhone fast de har en systemkamera i huset. Hon känner sig bekväm med det och tar alldeles utmärkta bilder med den.
Jag skriver ut en del av dem åt henne i A4 på min Epson 3880. Det blir ett alldeles utmärkt resultat och hon är jättenöjd. Har hon fel?
Nej jag tycker inte det. iPhone är "good enough" för henne.
...
Dat finns inget rätt eller fel när man väljer kamera och objektiv. Det gäller att hitta det som motsvarar ens krav och som man är nöjd med.
För flertalet av svenskar blir då svaret en mobiltelefon. För en del andra en Hasselblad med 90 000 kr objektiv och en total prislapp på 400 000 kr.
Båda kan ju faktiskt vara rätt.
Exakt!
Tycker inte det är alls något fel att fota med mobil (gör det själv ofta, både min Lumia och min iPhone), och för många så är det alldeles tillräckligt bra för att aldrig skaffa en dedikerad kamera.