iSolen.se
Guest
Nåja, frågan gällde en Pentax och tråden är i Pentaxforumet. Då kanske man inte ska bli allt för förvånad om även svaren blandar in Pentax på något vis
nja, jag tänkte nog mer på din och mickes kommentar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nåja, frågan gällde en Pentax och tråden är i Pentaxforumet. Då kanske man inte ska bli allt för förvånad om även svaren blandar in Pentax på något vis
nja, jag tänkte nog mer på din och mickes kommentar...
ok, vad har jag sagt som uppfattas så?
Använder du trådutlösare eller tidsfördröjning så KAN du inte köra med SR på, den stänger av sig automagiskt i de fallen. Det är alltså svårt att fota med SR på om man använder stativ, det är endast möjligt om du fysiskt trycker på avtryckaren, därav "hålla i kameran" trots stativ.
Håller med om allt annat du skrev men huvudorsaken till att fördelarna med SR minskar vid närbilder är nog främst att kameran inte vet VAR "skakaxlarna" befinner sig i förhållande till kameran. Detta förändras med hur man håller kameran, om man tar stöd mot något och liknande. På långa avstånd är detta helt försumbart men på korta avstånd spelar det allt större roll.---
ju närmare man går desto större blir skakningarna - skakningarna förstoras vid närbilder och det kan vara så att SR-funktionen inte räcker till för att kompensera det
---