Kustbo
Aktiv medlem
Igen tänker jag svära lite: Mitt intryck är att många som talar om en utrustning att växa i förväxlar detta med att de vill utvecklas som kameratekniker, dvs ha en uppsjö med inställningsmöjligheter att ägna sig åt. De anser att de vuxit ur en kamera då de lärt sig göra alla olika inställningar. Vad jag vill säga är att man kan utvecklas som fotograf en livstid alldeles oavsett vilken utrustning man använder. Men då får man fokusera om från det tekniska till själva bilden och ägna denna mer uppmärksamhet. Man kommer då att märka att de inställningsmöjligheter man trotts allt har, i kombination med motivens dynamik räcker mer än gott och väl för att utvecklas. Nu menar jag inte att trådskaparen, eller andra deltagare i denna tråd, förväxlar det att utvecklas som fotograf med att utvecklas som kameratekniker. Det är bara mitt allmänna intryck att det inte sällan verkar vara på detta vis.
Uttrycket kan säkert användas olika för olika personer, men för min del innebär uttrycket "att växa i" att jag blir duktigare på att använda utrustningen och då kan fota under mera klrävande förhållanden och få till bilder som tidigare inte gick att ta då jag saknade kunnade och blick för det, och när förhållandena blir svårare som sämre ljus svårare motiv då måste också utrustningen klara det.
Så utifrån den tanken vill jag ha grejor som kan hänga med ett tag och som låter mig fota mera krävande saker under svårare förhållanden, vill inte som nu upptäcka att jag vill ta en bild men kan inte för att utrustningen klarar inte att ta en acceptabel bild under de förhållandena.
Svårt att förklara i ord men jag hoppas Ni fattar hur jag tänker, är inte inne på att behöva använda alla finesser som kameran har bara för att de finns utan det är enbart att kunna ta de bilder jag vill utan att begränsas av utrustningen men inom rimliga ekonomiska ramar då.