Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antiskak på/av med stativ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Måste kolla en sak så jag inte tokar till det för mig och har inte manualen i närheten så om någon vet eller kan läsa i sin så vore jag glad.

Har en Pentax K200D och har fått ett trebensstativ av en kompis (Tack för det Micke) och fick då veta att man vid användande av stativ ska stänga av kamerans antiskak funktionen iaf på de fabrikat som har denna i gluggen om inte så kan mekaniken ta skada, men Pentax har ju den i huset och Micke visste inte vad som gäller för Pentax då han är Canonist!

Så vad gäller när antiskakfunktionen sitter i huset ska antiskak vara på eller av när man fotar med kameran på stativ, vill ju inte riskera att paja kameran??

Tacksam för besked så jag törs börja använda mitt nya tillbehör!

Glömmer du den på lär det inte vara någon katastrof. Men jag är rätt säker på att instruktionsboken säger antiskak av med stativ.
Men vid makro rekomenderar de faktiskt antiskak på vilket jag tror är unikt för Pentax, eller om det kanske gäller för alla kameror med hustabilisering.

Micke.

Tack för svaret Micke!

Hittade en manual i PDF på Pentax hemsida som sa just det så nu vet jag, borde såklart ha letat efter den innan jag slängde upp denna tråd men ibland agerar man först och tänker senare ;-)

Tack för svaret Micke!

Hittade en manual i PDF på Pentax hemsida som sa just det så nu vet jag, borde såklart ha letat efter den innan jag slängde upp denna tråd men ibland agerar man först och tänker senare ;-)

Man kan ju också prova...det syns på bilderna att det blir suddugare med antiskak på.

Man kan ju också prova...det syns på bilderna att det blir suddugare med antiskak på.

Det har jag aldrig sett, men iofs så håller jag väldigt sällan i kameran när jag använder stativ utan kör med kabel eller tidsfördröjning.

Risken med SR aktiverat på stativ är ju att man får självsvängning, men det krävs nog relativt långa telen innan det händer.

Det har jag aldrig sett, men iofs så håller jag väldigt sällan i kameran när jag använder stativ utan kör med kabel eller tidsfördröjning.

Risken med SR aktiverat på stativ är ju att man får självsvängning, men det krävs nog relativt långa telen innan det händer.

Vadå håller i kameran?

Problemet med antiskak när man har stativ är att man har delar som rör sig som borde vara helt still så bilden blir inte så skarp som den borde ha kunnat bli.

Ansiskak, av, spegel upp, trådutlösare, stativ. Det syns på bilderna. Även på vidvinkel.

Vadå håller i kameran?

Problemet med antiskak när man har stativ är att man har delar som rör sig som borde vara helt still så bilden blir inte så skarp som den borde ha kunnat bli.

Ansiskak, av, spegel upp, trådutlösare, stativ. Det syns på bilderna. Även på vidvinkel.

Använder du trådutlösare eller tidsfördröjning så KAN du inte köra med SR på, den stänger av sig automagiskt i de fallen. Det är alltså svårt att fota med SR på om man använder stativ, det är endast möjligt om du fysiskt trycker på avtryckaren, därav "hålla i kameran" trots stativ.

Läste nogrannare i manualen om stativanvändning nu för det har ju inte varit så aktuelt innan när jag inget stativ hade.

Då jag inte har någon tråd/fjärrutlösare så verkar självutlösaren med 2 sek och spegeluppfällning vara en bra lösning iaf på stationära motiv, och antiskaken av för annars blir det ju som nämts skakning pga att den jobbar.

Ska bli kul att testa detta, blir som ett nytt steg i utvecklingen av mitt fotande ;-)

Använder du trådutlösare eller tidsfördröjning så KAN du inte köra med SR på, den stänger av sig automagiskt i de fallen. Det är alltså svårt att fota med SR på om man använder stativ, det är endast möjligt om du fysiskt trycker på avtryckaren, därav "hålla i kameran" trots stativ.

Det finns fler märken än Pentax :)

Om man fotar handhållet med trådutlösaren då? Ska man fota obemärkt är trådutlösaren guld, kameran i armvecket och trådutlösaren i andra handen.

Nej det där måste vara någon inställning, verkar inte riktigt genomtänkt.

Det finns fler märken än Pentax :)

Om man fotar handhållet med trådutlösaren då? Ska man fota obemärkt är trådutlösaren guld, kameran i armvecket och trådutlösaren i andra handen.

Inget problem för oss Pentaxägare, ingen av oss skulle komma på idén att springa omkring med kameran i armvecket och smygfota.

Micke.

Handhållet och trådutlösare, det var nog första gången jag hört den varianten. Nej då får man klara sig utan SR med Pentax.

Handhållet och trådutlösare, det var nog första gången jag hört den varianten. Nej då får man klara sig utan SR med Pentax.

Det är perfekt om man vill att modellen ska vara avslappnad. Tex min mor är omöjlig att fota annars.

Sen känner jag en kille som kör paparazzifoto och där är det också bra men svårare pga att han kör längre brännvidder.

Men jag fotar oerhört mkt med trådutlösare så det händer nog att jag använder den bara för att den råkar vara där. Har ibland tom stativet monterat och håller hela paketet i händerna när jag växlar från microstockphoto till gatufoto.

Senast ändrad:
Hittade länken http://www.pentaximaging.com/pdf/All_Bodies_Shake_Reduction_012208.pdf

"As a result, photographers can capture sharp images at a shutter speed that is 2.5 – 4 stops slower (e.g. 1/15 sec instead of 1/60 sec with a standard lens) than would otherwise be possible. The SR system provides a crucial advantage when shooting handheld with telephoto or tele-zoom lenses, at macro distances, or any other situation that magnifies the effects of camera shake. The SR system also helps considerably when taking non-flash pictures indoors or at dusk or other low light situations without using a tripod."

"at macro distances" tyder jag som att Pentax rekomenderar SR på vid macrofotografering.

Micke.

Manualen till K10 anger följande om SR och närbilder
"Skakreduceringsfunktionen klarar eventuellt inte att ta bort skakningsoskärpa för närbilder. Vi rekommenderar i dessa fall att du stänger av skakreduceringsfunktionen och använder stativ."
Det går ju emot föregående inlägg.

/Mats

Man kan spekulera att dom även menar "fuskmakro",
En zoom på tex 18-200 vid full makro och
200mm inställning kanske bara ger 100-150mm.
Då finns risk att "SR" överkompenserar för skakningar
pga att kameran tror det är en längre brännvidd.
Problemet lär inte finnas med fast brännvidd
pga att "brännviddsförkortningen" vid makroinställning
troligen understiger 5-10%.

Rätta mig om jag har fel...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar