Annons

Antal pixlar på en 1.3x sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
D60/10D/300D har 6.5mp på en 22.7 x 15.1 mm stor sensor..hur många pixlar skulle det bli på en 28,7 x 19,1 mm stor sensor om pixeltättheten var den samma?

Jag gick ut skolan för många år sen. Jag vägrar räkna på saker som inte är ett måste ;) *sen att jag inte orkar tänka på HUR jag ska räkna, det låter jag vara osagt ;)*

Och vilken formel behövs för att räkna ut hur många gångers bättre fotograf man blir med ökat antal pixlar?

Proboarder skrev:
Och vilken formel behövs för att räkna ut hur många gångers bättre fotograf man blir med ökat antal pixlar?

Det intressant i uträkningen är väl att man kan konstatera att 1D mark II har större pixlar än 10D m.fl trots att den har 8Mpix. Större pixlar = bra (tonomfång/dynamik och brus bl.a).

Pixlarnas storlek brukar anges, det är ett bra värde att kolla på.

Intressant är också att brusreduceringen blir bättre och bättre.

Brusreduceringen hi 1Ds och D60 är samma. Sedan förbättrades den i 300D och 10D. Mark II är ytterligare bättre. Så efterträdaren till 10D kommer säker ha ännu mindre brus än dagens.

Efterträdaren till 1Ds lär bli en killer med tanke på hur gammalt brusreduceringssystem 1Ds har...

Jo.. fast 10D har ju "bara" 6.3MP effektiva pixlar (6348928 st).. Så om man slänger på samma pixelstorlek på en 1.3x sensor så blir mängden effektiva pixlar.

(6348928/342,77) * 548,17 = 10.153.431 st..

är väl en mera korrekt angivet pixelantal.

eller då 10,1 MP

Sen är det ju, som Magnus och Jens säger angående pixelstorleken.. att större pixlar ger bättre resultat i dynamiken/omfånget.

1Ds har störst pixlar, följt av 1D MkII och sedan 10D.

Som jämförelse då kan sägas att om man slängt in 10D's pixlar på en 1Ds platta, så hade detta resulterat i en 15.7MP kamera (15.781.838 pixlar)
:)

Någon som vill räkna ut hur många pixlar det blir på en 22.7 x 15.1 mm stor sensor, om man använder sig av samma pixelstorlek som på 1Ds (8,8x8,8 μm) ?

Hehe..om jag hade haft en D30..ja!

Sammanfattar:

Om man skulle ha samma pixeltäthet på en 1.3 sensor som på 300D/10D så skulle man få 10.4mp.

På en fullstor sensor skulle man få hela 15.7mp.

Om man hade samma storlek på pixlarna på 10D som på 1Ds så skulle man ha 4.4mp på 10D.

D30 har större pixlar är 1Ds..för pixelstorleken på 1Ds skulle räcka till 4.4mp.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Om man skulle ha samma pixeltäthet på en 1.3 sensor som på 300D/10D så skulle man få 10.4mp.

Nej.. 10.1..inte 10.4 ;) Titta min uträkning ovan.. (om vi nu ska vara petiga ;)) Du måste räkna med de effektiva pixlarna..

Ps.. jag trodde du hade en D30..fick för mig att du köpt en sån som back-up.

Jeppe skrev:
Nej.. 10.1..inte 10.4 ;) Titta min uträkning ovan.. (om vi nu ska vara petiga ;)) Du måste räkna med de effektiva pixlarna..
Okej:) 10.1 effektiva mp (och D60/300D/10D har 6.3 effektiva mp)

Jeppe skrev:
Ps.. jag trodde du hade en D30..fick för mig att du köpt en sån som back-up.
Nä, jag har bara haft funderingar på det, men beslöt att vänta och använda 10D som andrahus när jag köper nästa kamerahus istället.
Köpte därimot en D30 för en annan (FS-medlems) räkning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar