Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annorlunda färger i PS & LR mot bildvisare Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Vet inte vem som visar rätt, men färgerna känns mer korrekta som jag föreställer dem i bildvisningsprogrammet i Windows. Rent logiskt känns det inte rätt, men jag tycker det ser ut som LR och PS när man har exporterat en bild som Adobe RGB och visar det i en webbläsare som inte hanterar profiler korrekt.

Har exporterat bilden som sRGB.

Här kan ni se skärmdump hur det ser ut för mig,
 

Bilagor

  • skarmdump.jpg
    skarmdump.jpg
    75.9 KB · Visningar: 135
Det är väl Windows 10:s nya Photo app du har där och den verkar inte färghanterad. Använd den gamla Photo Viewern istället, den är färghanterad i Windows 7 iallafall, så länge du inte kör slideshow.

Har du en kalibrerad/profilerad skärm så är det Lightroom och PS som visar rätt.
 
Det är väl Windows 10:s nya Photo app du har där och den verkar inte färghanterad. Använd den gamla Photo Viewern istället, den är färghanterad i Windows 7 iallafall, så länge du inte kör slideshow.

Har du en kalibrerad/profilerad skärm så är det Lightroom och PS som visar rätt.

Ursäkta men jag missade att skriva att jag testat i Win 7 också, ser likadant ut där. Här har du en jämförelse där du har LR, bildvisaren i Win 10 och till vänster har du bildvisaren i Win 7.

Jag har en Dell U2711 som är profilerad med en Spyder 4 Pro. Men jag är inte helt 100 att jag har fått korrekta färger med min skärm då jag aldrig riktigt kommit fram till hur jag ställer in gammavärdet, vet inte ens om det går. Så jag litar inte helt på den.
 

Bilagor

  • jamforelse.jpg
    jamforelse.jpg
    39.1 KB · Visningar: 86
Vad är det för bild du har på skärmen i LR? Raw-filen i förhandsvisning eller har du exporterat filen och importerat den i LR igen när du jämför? Om det första så jämför du ju inte samma bilder. Bl a har de olika färgrymd.

Sätt gammavärdet till 2.2 när du profilerar skärmen. Borde finnas en inställning i Spyderns mjukvara, annars ställ in det direkt på skärmen med skärmmenyn. Det har ju ingen betydelse för den här jämförelsen du gör.
 
Vad är det för bild du har på skärmen i LR? Raw-filen i förhandsvisning eller har du exporterat filen och importerat den i LR igen när du jämför? Om det första så jämför du ju inte samma bilder. Bl a har de olika färgrymd.

Sätt gammavärdet till 2.2 när du profilerar skärmen. Borde finnas en inställning i Spyderns mjukvara, annars ställ in det direkt på skärmen med skärmmenyn. Det har ju ingen betydelse för den här jämförelsen du gör.

Jag har exporterat bilden till PS och sen tillbaka till LR, så det man ser där är en .tif. Började med att exportera bilderna direkt från LR och upptäckte då jag fick högre färmättnad i de exporterade bilderna jämfört med hur det såg ut i LR, testade då att ta in bilderna i PS och exportera dom direkt därifrån till sRGB med samma resultat.

Har alltid jobbat så, men har aldrig upplevt de här problemen tidigare.
 
Adobes prg hanterar färgprofiler.
Windows... beror på programmet.
IE - nej
Photo Viewer - jag tror det är det jag får upp när jag öppnar en jpg i windows o min är inte färghanterad. Jag har Win 7.
 
Windows 7 Photo Viewer är färghanterad förutom i slideshow.

Så här ser det ut hos mig. Skillnaden mellan LR:s förhandsvisning och Windows 7 Photo Viewer är försumbar.
.
 

Bilagor

  • cc_jmfr.jpg
    cc_jmfr.jpg
    296.8 KB · Visningar: 53
Kan tillägga att jag får samma färger i Chrome när jag exporterat dom som jpg och kollar dom på OneDrive, det känns som LR och PS visar fel men jag vet att rent logiskt att det inte borde vara så.

Återigen så har jag kört samma arbetsflöde under flera år men aldrig upplevt det här problemet.
 

Bilagor

  • lr&chrome.jpg
    lr&chrome.jpg
    64.1 KB · Visningar: 47
PS och LR använder den skärmprofil som OS:et använder. Gå till Windows Color Management i Control panelen och säkerställ att rätt skärmprofil används av OS:et. Den är märkt Default.

I PS kan du se vilken skärmprofil som används under Color Settings. Kolla Monitor RGB under RGB i Working Spaces. Det ska vara samma som skärmprofilen i Windows.

I LR kan man inte se vilken skärmprofil den konverterar till, men har PS plockat upp rätt profil har säkert LR också gjort det.
 
Tack för hjälpen Lars, här kommer två skärmdumpar hur det är inställt. Kan tillägga att jag har fått problem med Wacom plattans drivare sen jag installerade Win 10, den får inte kontakt med drivaren och jag måste starta om datorn för att det ska fungera igen. Har uppdaterat drivrutinen men har kvar problemet.

PS settings till överst och Windows Color Mangement inställningarna underst.
 

Bilagor

  • psColor.jpg
    psColor.jpg
    80.9 KB · Visningar: 83
  • colormanagement.jpg
    colormanagement.jpg
    110.4 KB · Visningar: 69
Första fliken Devices i Windows Color management ska du kolla på, där ser du systemprofilen som används märkt Default. I PS Color settings, klicka på pilarna i RGB rutan (där du har sRGB inställd som arbetsfärgrymd), så ser du alla RGB profiler PS har tillgång till. Skrolla upp, så finns Monitor RGB och efter den står namnet på skärmprofilen. Ska vara samma som i Windows Color managemnt under Devices fliken.
 
Första fliken Devices i Windows Color management ska du kolla på, där ser du systemprofilen som används märkt Default. I PS Color settings, klicka på pilarna i RGB rutan (där du har sRGB inställd som arbetsfärgrymd), så ser du alla RGB profiler PS har tillgång till. Skrolla upp, så finns Monitor RGB och efter den står namnet på skärmprofilen. Ska vara samma som i Windows Color managemnt under Devices fliken.

Det verkar inte samma, men jag är lite osäker så jag lägger upp två nya skärmdumpar ;-)
 

Bilagor

  • colormanagement.jpg
    colormanagement.jpg
    68.5 KB · Visningar: 40
  • psColor.jpg
    psColor.jpg
    108.3 KB · Visningar: 48
Då verkar det stämma, Monitor RGB - Dell U2711-1

Men förstår inte varför det inte ser likadant ut som tidigare.
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att Windows 10 apparna inte färghanterar korrekt, men du sa att det var samma i Windows 7, så då vet jag inte.

Hur som, du kan nog lita på att PS och LR är de program som visar rätt.
 
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att Windows 10 apparna inte färghanterar korrekt, men du sa att det var samma i Windows 7, så då vet jag inte.

Hur som, du kan nog lita på att PS och LR är de program som visar rätt.

Men det som är konstigt är att Chrome visar samma sak som bildvisarna i Win 7 och Win 10. Men förmodligen gör jag något fel, eller tänker fel.
 
Här är ett till exempel där jag exporterat direkt från .dng i LR till sRGB, och laddat upp till bilden till OneDrive där jag kollar på bilden i Chrome i Win 7.

Edit: Ursäkta kvaliteten, men det borde framgång att det är skillnader i färgerna.
 

Bilagor

  • nydump.jpg
    nydump.jpg
    47.3 KB · Visningar: 54
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.