elmfeldt skrev:
Jo efterbehandlad är ett ganska bra ord, för det är som du säger ngt som i princip alla gör med sina bilder. Men är inte de handgrepp som innebär att man gör saker för att efterlikna det man såg?
Sen förstår jag inte det här med skillnaden mellan dia/negg/digitalt. Jag gör samma saker med alla de typerna.
Inte nödvändigtsvis. För att nämna några exempel så brukar man höja kontrasten om det var en mulen dag, eller så försöker man sänka den om det solen stod högt och starkt.
Eller så pjattar man eller efterbelyser för att på så sätt behandla delar av en bild. Det gör man nog inte för att försöka efterlikna verkligheten utan för att förstärka en kännsla eller göra den mer intressant i största allmänhet.
När det gäller jämförelsen mellan olika media så tänker jag så här. För en negativfotograf så har efterbehandling alltid varit ett måste för att få till en rättvänd bild. Det är alltså en naturlig del av processen.
För digitalnissen är det inte lika naturligt, men om vi säger att han ska printa ut sin bild så är även han tvungen att efterbehandla för att få ett resultat som påminner om det han såg. Tillika så kan han justera kontraster, färgmättnad och annat efter behag i likhet med anaologfotografen.
Diafotografen däremot har aldrig kunnat justera sin kontrast, eller göra pjattningar osv. Inte rikigt sant men tillräckligt nära iaf. Diafotografens mål är sällan att göra en digital bild tror jag. När han scannar sitt dia så övergår han mer eller mindre till digitalfotografens infallsvinkel, liksom den negativa fotografen gör. Men för honom är det ingen skillnad direkt annat än i metod.
Det är det jag menar med att det är diafotografernas arbetssätt som efterfrågas. Dvs allt arbete sker före och under exponeringen. Resten är en transportsträcka som fotografen i mycket liten omfattning kan påverka i detalj.
Mvh
Maverick