fjalstal skrev:
Då ska jag vara helt tydlig. Jag har hållit på med foto sen 70-talet och det är samma visa hela tiden. Allt ska skötas som fotoklubbar med tydlig organisation så även de som är mer tekniskt inriktade ska känna sig komfortabla utan att behöva tänka på att det är nåt kreativt dom sysslar med. Tekniken är alltid det dominerande, i det här fallet en funktion på fotosidan som genast ska implementeras för att det är nåt tekniskt och mer att klicka på. Dom som ser kameran som den viktigaste ingrediensen inom fotografin har givetvis rätt men att dyrka prylarna och vissa märken är bara fjantigt. Av nån anledning är det många av dessa tekniskt intresserade kamerafetischister som helst ser att man begränsar för andra också. För mig är det nämligen en begränsning att behöva kategorisera vad jag skapar utifrån definitioner som jag anser bara sätts upp av bekvämlighetsskäl eller kontrollbehov utöver vad bilden kräver. Om dom vill tokkategorisera för att dom är lata, vill skapa sig små begripliga grupper med anhängare eller nåt annat vet ju inte jag, men med "viss" erfarenhet från fotoklubbar så är jag rätt övertygad åt vilket håll det det lutar...
Jag använder inte fotosidan lika mycket fotografiskt (jag blir sällan överraskad) som psykologiskt. Det intressanta här är mest hur tendenser och strömningar går.