Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ange omanipulerad/manipulerad ska vara ett krav!

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag ser fs som att ge och ta

Jag håller med till 100% och när en fotograf laddar upp bilder här så ger hon/han alla andra fs-medlemmar möjligheten till lärande. Själva _bilden_ är det bidraget, all annan info är bonus.
Med andra ord tycker jag det är det upp till den enskilde fotografen att ta ställning till hur mycket bonusinfo han/hon vill bidra med.

Arleklint skrev:
Varför vill du avstå från att lämna viss info om du anar att andra kan vilja ha den?

1. För att jag inte vill ha fokus på det tekniska vid mina bilder

2. För att bortom _bilden_ måste det vara mitt val vad jag delar med mig av. Vad andra människor vill ha när de kommer till mina bilder är deras behov och om jag inte tillfredställt dem så får de ju göra den lilla ansträningen att fråga, ser inte att det skulle vara så krångligt.

Xi_ skrev:
Bildfascister? Det där är lågt. Att jag försöker hitte satt att få ut mer av FS gör mig väll inte till fascist. Att gallra i bilder är väll min rättighet. Att få en möjlighet att välja vilken typ av bilder som intressera mig. Det handlar inte om rangordning. Det hanlar om att tillgodose ett intresse. Hur gör du själv? Studerar du FS alla bilder eller gallras en del bort kanske?

Jag visste inte riktigt om de bildfascister jag så målande projekterade i mitt inre egentligen existerade men eftersom du tog åt dig så fanns det tydligen en... :)

Om jag inte vill uppge hur min bild är skapad får du väl välja bort dom och bara se på bilder med kvalitetsstämpeln "omanipulerade". För det är väl värderingar och rangordning det handlar om?

Själv kollar jag mycket slumpmässigt på bilder på fotosidan. Jag vill inte råka fastna på den bildstil som för tillfället dominerar här på fotosidan och framförallt vill jag inte fastna i ett fotografiskt sätt att se på bilder då det är rätt begränsande för mig kreativt. Därför ser jag mer på andra bilder än fotografier oftast.

fjalstal skrev:
Jag visste inte riktigt om de bildfascister jag så målande projekterade i mitt inre egentligen existerade men eftersom du tog åt dig så fanns det tydligen en... :)

Du deltar nu i en diskusion där vi försöker ut reda om det är att skapa en tvingande fråga angående manipulation. Och du är klart och tydligt emot det. Om du då skriver "vissa bildfascisters behov av att tvångsstyra" så är det ganska uppenbart att du syftar på de som är av en annan åsikt än din. Och jag blir förbannad om någon antyder att jag är en fascist.
Hur ska jag kunna veta att det är något du "projekterade i ditt inre".

Om du inte trodde att det fanns några "bildfascister" här varför antyder du då det? Sånt leder bara till att diskusioner tappar fokus. Håll dig till kärnämnet istället och var tydlig i dina anspelningar.

Jag är tillräckligt naiv för att tycka att den som deltar i fs, som bygger på att vi skall lära av varandra, skall vara öppna för att ohämmat berätta hur man gjort sina bilder. Till glädje för andra.

Ju fler som tänker så, desto fler har glädje av fs för egen utveckling.

Idén som tidigare togs upp angående en pool för "omaipulerade foton" tycker jag vi ska försöka utveckla mer. En pool för dom som är främst är intresserade hur de utifrån sin kamera kan påverka slutresultatet.

Och eftersom du själv väljer var du vill publicera din bild kan väll denna idé inte vara så svårt att acceptera.

Arleklint skrev:
Jag är tillräckligt naiv för att tycka att den som deltar i fs, som bygger på att vi skall lära av varandra, skall vara öppna för att ohämmat berätta hur man gjort sina bilder. Till glädje för andra.
...

Är det nån som uttryckt motsatt åsikt?

Ja, du har väl gjort det genom att du vill att folk skall fråga dig, istället för att skapa en funktion där du kan ange det tydligt vid uppläggning av bilden.

Edit: När man lägger upp en bild tycker jag inte att man gör det bara för sin egen skull, utan oxå för andra medlemmars skull. För de medlemmar som vill veta hur man gjort. Därför efterfrågar jag en funktion som ger möjlighet att enkelt ange vilka metoder man använt när man gjort bilden.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Ja, du har väl gjort det genom att du vill att folk skall fråga dig, istället för att skapa en funktion där du kan ange det tydligt vid uppläggning av bilden.

Nej. Då läser du in nåt i mitt inlägg som inte finns där.

Som svar på min fråga "Varför vill du avstå från att lämna viss info om du anar att andra kan vilja ha den?" skrev du:

"2. För att bortom _bilden_ måste det vara mitt val vad jag delar med mig av. Vad andra människor vill ha när de kommer till mina bilder är deras behov och om jag inte tillfredställt dem så får de ju göra den lilla ansträningen att fråga, ser inte att det skulle vara så krångligt."

Vad tolkade jag fel?

Arleklint skrev:
Jag ser fs som att ge och ta

Bra Janne... håller med till 1000 %

Vidare...

* & skulle det var så att en bild som fägnar både öga & hjärta inte har en utförlig & målande beskrivning om skapandeprocessen... ja då kan man ju alltid skicka en förfrågan via mail...

* Manipulerad... kanske lika bra att ändra till Bearbetning... vet naturligtvis att detta är FS intention med ordvalet, men eftersom det väcker starka känslor... kanske det är läge att abdikera...

Mvh...

* Manipulerad... kanske lika bra att ändra till Bearbetning... vet naturligtvis att detta är FS intention med ordvalet, men eftersom det väcker starka känslor... kanske det är läge att abdikera...

Såja, now we´re talking. Eftersom alla bilder här på FS är bearbetade så är väl det bästa att man utgår från det? ALLA bilder är bearbetade och INGA läs inga bilder kommer ut från kameran -vidare in här på FS- utan att vara just det; Bearbetade.

Många är ju oense med "ledningen" om vad ordet manipulera -i fotosammanhang- egentligen innebär så det är väl bäst att helt släppa den hemsnickrade FS-definitionen av ordet ifråga?

Lätt som en plätt, ser inga problem i det? Bara fördelar faktiskt. Då får ju dessutom de som direkt ratar o väljer bort bilder som är kryssade en hel del fler foton att beundra! (C; JANNE

Xi_ skrev:
Du deltar nu i en diskusion där vi försöker ut reda om det är att skapa en tvingande fråga angående manipulation. Och du är klart och tydligt emot det. Om du då skriver "vissa bildfascisters behov av att tvångsstyra" så är det ganska uppenbart att du syftar på de som är av en annan åsikt än din. Och jag blir förbannad om någon antyder att jag är en fascist.
Hur ska jag kunna veta att det är något du "projekterade i ditt inre".

Om du inte trodde att det fanns några "bildfascister" här varför antyder du då det? Sånt leder bara till att diskusioner tappar fokus. Håll dig till kärnämnet istället och var tydlig i dina anspelningar.

Då ska jag vara helt tydlig. Jag har hållit på med foto sen 70-talet och det är samma visa hela tiden. Allt ska skötas som fotoklubbar med tydlig organisation så även de som är mer tekniskt inriktade ska känna sig komfortabla utan att behöva tänka på att det är nåt kreativt dom sysslar med. Tekniken är alltid det dominerande, i det här fallet en funktion på fotosidan som genast ska implementeras för att det är nåt tekniskt och mer att klicka på. Dom som ser kameran som den viktigaste ingrediensen inom fotografin har givetvis rätt men att dyrka prylarna och vissa märken är bara fjantigt. Av nån anledning är det många av dessa tekniskt intresserade kamerafetischister som helst ser att man begränsar för andra också. För mig är det nämligen en begränsning att behöva kategorisera vad jag skapar utifrån definitioner som jag anser bara sätts upp av bekvämlighetsskäl eller kontrollbehov utöver vad bilden kräver. Om dom vill tokkategorisera för att dom är lata, vill skapa sig små begripliga grupper med anhängare eller nåt annat vet ju inte jag, men med "viss" erfarenhet från fotoklubbar så är jag rätt övertygad åt vilket håll det det lutar...

Jag använder inte fotosidan lika mycket fotografiskt (jag blir sällan överraskad) som psykologiskt. Det intressanta här är mest hur tendenser och strömningar går.

Arleklint skrev:
Varför vill du avstå från att lämna viss info om du anar att andra kan vilja ha den?

Hade du haft intresset att vilja ge den infon om du själv inte uppskattat att infon gavs av andra ( som jag tolkat att du gör)

Det är väl där skillnaden är tror jag.

fjalstal skrev:
Då ska jag vara helt tydlig. Jag har hållit på med foto sen 70-talet och det är samma visa hela tiden. Allt ska skötas som fotoklubbar med tydlig organisation så även de som är mer tekniskt inriktade ska känna sig komfortabla utan att behöva tänka på att det är nåt kreativt dom sysslar med. Tekniken är alltid det dominerande, i det här fallet en funktion på fotosidan som genast ska implementeras för att det är nåt tekniskt och mer att klicka på. Dom som ser kameran som den viktigaste ingrediensen inom fotografin har givetvis rätt men att dyrka prylarna och vissa märken är bara fjantigt. Av nån anledning är det många av dessa tekniskt intresserade kamerafetischister som helst ser att man begränsar för andra också. För mig är det nämligen en begränsning att behöva kategorisera vad jag skapar utifrån definitioner som jag anser bara sätts upp av bekvämlighetsskäl eller kontrollbehov utöver vad bilden kräver. Om dom vill tokkategorisera för att dom är lata, vill skapa sig små begripliga grupper med anhängare eller nåt annat vet ju inte jag, men med "viss" erfarenhet från fotoklubbar så är jag rätt övertygad åt vilket håll det det lutar...

Jag använder inte fotosidan lika mycket fotografiskt (jag blir sällan överraskad) som psykologiskt. Det intressanta här är mest hur tendenser och strömningar går.

Det här förslaget har inte som avsikt att begränsa. Det skapar istället en MÖJLIGHET att själv styra valet av de bilder man vill studera. Även fast bilderna skulle kategoriseras som omaipulerade/manipulerade hindrar inte det dig att studera alla typer av fotografier.
Verkar ju mer som du vill tving alla att titta på alla typer av bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto