Johan Okker
Aktiv medlem
Xi_ skrev:
Och på samma sätt påverkar bristen av varudeklaration hur bilden uppfattas.
Kanske finns det en viktig poäng i att betraktarens förförståelse får styra?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Xi_ skrev:
Och på samma sätt påverkar bristen av varudeklaration hur bilden uppfattas.
elmfeldt skrev:
Jag tror inte att vi kommer tjäna något på ett tvingade fält. Däremot kanske ett annat val skulle vara default?
Emtre skrev:
Idag är ju 'Ingen uppgift' default skulle man kanske ändra det till 'Nej, manipulerad'?
Johan Okker skrev:
Gott så!
Men din hållning i frågan upplever jag som något ortodox. Vad spelar det egentligen för roll om bilden är bearbetad? Med ett dassigt förarbete kommer du ändå ingenvart när du ska efterarbeta en bild. Så varför egentligen rata bilder som du anser vara manipulerade?
Xi_ skrev:
Det handlar fortfarande inte om att jag ratar bearbetade bilder. Jag vill bara kunna sära på dem då detta skulle bidra till att jag får ut mer av de bilder jag väljer att studera.
forstheim skrev:
Jag tycker gott att man på fotosidan kan dela upp efterarbetade och icke efterarbetade bilder i två olika pooler. Eller åtminståne ha en särskild pool för bilder som skapats direkt med kameran.
Maverick skrev:
Exakt vad är det du tror dig lära av att veta att bilden inte är efterbehandlad? Att det går att ta en sådan bild? Vad har du lärt dig av det?
Utifrån bilden kan du bara göra begränsade antagande om hur arbetssättet varit iaf. Därmed måste du iaf lista ut på egen hand hur du ska uppnå motsvarande resultat.
/Maverick
Johan Okker skrev:
*suck*
varför tvinga?
Xi_ skrev:
Kan stämma det du säger, men man vet också med en gång vad som INTE gjorts med bilden. Och det räcker långt för mig.
Emtre skrev:
Nej, nej. inget tvång - (om du läser tråden ser du att jag argumenterar starkt _emot_ ett tvång).
Vad jag föreslog är att den funktion som finns idag med tre val ('ingen uppgift', 'nej, manipulerad' och 'ja, omanipulerad') finns kvar som den är, fast istället för att ha 'ingen uppgift' som förval så får man 'nej, manipulerad' som förval.
Vilket innebär att de som jag som vill ha 'ingen uppgift, får göra den lilla ansträngningen att ändra förvalet till 'ingen uppgift'.
Därmed finns valmöjligheten kvar, men på ett sätt som uppmuntrar till ett medvetet val från fotografens sida.
mvh
/Maria
Maverick skrev:
Vet du? Du får antagligen inte en vink om vilka filter som använts. Om fotografen valt att över- respektive underexponera bilderna för att påverka färger och mättnad. Det finns mängder med tekniker för att påverka ett fotografi redan vid fotoögonblicket.
Det är inte ens givet att det är en kamera i vanlig bemärkelse som är använd.
Jag tror du förlorar mer än du vinner på det.
/Maverick
Arleklint skrev:
När uppgiften om manipulation infördes var det i en första version så att default-läget var att bilden var manipulerad.
Maverick skrev:
Men om min svartvita kopia redan är behandlad men den digitala kopian är orörd, är det då manipulerat eller omanipulerat?
Vidare, om du får tillbaka dina kopior från labbet och konstaterar att himmelen inte är blå utan vit och ber dem göra om dem, vilken av kopiorna är mest rätt?
Vad jag vill säga är att det går inte att framställa en papperskopia från negativ film utan att efterbehandla dem. Eller det går men i likhet med de flesta kopior från labben så ser det skit ut.
Inbilla er inte att de kopior man får från labbet på något sätt skulle vara nån slags så-såg-det-ut-i-verkligheten-kopia.
Det hela tycker jag låtar mer åt att det skulle vara mer intressant att ha en ruta för om man använt diafilm eftersom det är deras arbetssätt som efterfrågas till stor del.
Mvh
Maverick
elmfeldt skrev:
Jo fast just här tycker du likadant som definitionen på manipulation, men det var kanske det som du menade!?