elmfeldt skrev:
Men det förstår jag inte hur du kan mena. Att bara för att man vänder på frågan, kan ju knappast göra att man helt plötsligt inte har en åsikt!?
Nu är jag inte med dig. Eller citerades bara fel inlägg av mig? Om det rör frågan om uppoffring att markera sina bilder så tycker jag att man kan se det från andra sidan också. Det kanske kan vara värt att fundera lite själv. Varför ska jag kräva att andra ska markera upp sina bilder åt mig? Kan jag acceptera att en fotograf inte vill ange att en bild är manipulerad/omaniuplerad?
Personligen har jag för avsikt att märka upp MINA bilder men om någon inte vill märka upp sina så får de gärna göra det för mig. I värsta fall kommer jag fråga om jag är nyfiken och då jag inte lägger någon större värdering i frågan utan bara är en nyfiken själ hoppas jag få ett ärligt svar tillbaka.
elmfeldt skrev:
Varför är du osäker på om det är manipulation? Vad är din egna åsikt i frågan?
Brusreducering kan användas för att uppnå effekter som av de flesta anses vara manipulation. Det som kommer närmast till tanke är när man brusreducerar så mycket att hudtoner blir "plastiska". Andra sätt man kan uppnå det på är verktyg som gaussian blur, smear mfl. Personligen använder jag brusreducering för att ta bort det oönskade brus som tillkommer när sensorns signal måste förstärkas lite väl mycket, dvs när ljuset är svagt och jag ställer in högt ISO-tal. Det jag inte ser är var man kan dra en klar gräns. För jag kan oavsiktligt få den effekten genom brusreducering, så är det avsikten som räknas när man ska avgöra om det är manipulation?
Min åsikt i frågan är det kan vara manipulation även om det i "vardagsbruk" inte rör sig om det.
När det gäller långtidsexponering skulle man kunna se det som icke-manipulation då det är tillåtet att "städa" undan innan man tar bilden. Jag har helt enkelt städat bort alla människor och bilar från min bild, fast nu under tagningen istället. Det är också bara en exponering.
Samtidigt kan man se det som en dubbelexponering, för jag kan ju genom att ta en lååång exponering och snabbt flytta kameran mitt i exponeringen simulera en dubbelexponering.
Alltså blir det
hur man genomför exponeringen som är avgörande. Med andra ord avsikten igen.
Så kanske avsikten ska skrivas med in i definitionen. Är avsikten att göra något som inte skulle gå att åstadkomma på naturligt sätt så är det manipulering. I det första fallet kan man ju faktiskt spärra av gator så att inga rör sig på dem eller vänta till en dag då vattnet ligger spegelblankt. I det andra fallet är det betydligt svårare att hävda att slottet och stadshuset faktiskt kan "mergas" ihop bara man får byggnadstillstånd och tillräckligt med folk att flytta den ena kåken ovanpå den andra.
elmfeldt skrev:
Jag tror f.ö inte att göra frågan tvingande kommer att funka, bara så att det är utrett. Tvingande saker blir sällan bra.
Tack, det var precis det här jag ville höra. Jag tror inte heller på tvång som en metod att greppa till i första hand. Bättre är att få folk här att tänka på vad andra kanske vill och kanske kan förmås respektera det. Det var också syftet med min "motfråga", att få tänka efter lite.