Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ange omanipulerad/manipulerad ska vara ett krav!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ungefär så ja menar jag.

En standardframkallning är väl knappast att se som manipulering. Solarisering och dyl är en annan femma.

Det trådstartaren är ute efter är väl mer intressant än att vi sitter och klyver hår?

Är det så svårt för dig att förstå vad han är ute efter?

Jag håller med Jan van der Veen. Jag börjar bli trött på att det alltid ska sluta med en filosofisk diskution om vad som är manipulation. "Är byte av ISO-känslighet manipulation?"

Om du medvetet redigerar om din bild i t.ex. PS så är det manipulation. Och tala om det i så fall. Du måste väll själv ha en känsla för när du har manipulerat.

Jan vdV skrev:
Är det så svårt för dig att förstå vad han är ute efter?
Ja, jag tycker det är svårt att förstå syftet.

Men jag förstår nu vad ni menar. Det som är intressant för dessa fotografer är hantverket som kan påverka ljuset på dess väg från objektet till filmplanet. Inte vad som skett innan eller efter.

Visst, i dessa difusa situationer du vill diskutera så kan jag förstå att syftet kan faller.
Men i säkert 95% av alla fallen är det inget problem att kategorisera bilderna som omanipulerade/manipulerade. Och hur dom 5 sista procenten kategorisera spelar ingen roll. Det finns alltid gränsfall och det måste man acceptera.

Det verkar som att många glömer bort att det varken krävs Photoshop eller dator för att manipulera bilder. Det går att göra en hel del i mörkrummet oxå.

"Det verkar som att många glömer bort att det varken krävs Photoshop eller dator för att manipulera bilder. Det går att göra en hel del i mörkrummet oxå."

Ja men det är precis vad en del härinne tycks ha glömt bort eller så är dom bara (lyckligt) ovetande? Det mesta som går att göra i PS kan göras av en habil fotograf/kopist i mörkrum och det har oxo gjorts sedan fotografins barndom utan gafflande om manipulation förutom klockrena fotomontage då möjligen ...

Debatten om manipulering är aningen absurd och vägen fram till en helt vanlig färdig bild är kantad -ja snudd på nerlusad- av ett otal "manipulationer" i hela processen från filmval till färdig kopia. Foto är ju inget annat än trolleri och manipulering från början till slut. Just därför faller den här återkommande debatten på eget grepp.

"Varifrån kommer idén om att fotografi handlar om verklighet?"

Prässajjsly! Kanske från reklamfotografin som ju alltid strävat efter att skildra den grå vardagen rakt upp & ned precis som den ser ut utan att försköna. *Host*

Eller från pressfotografen/ den dokumentäre dito som i sin iver att skildra verkligheten aldrig vinklar eller letar efter den där extra knorren som kan lyfta en bild. *Harkl*

Eller konstfotografen, eller naturfotografen, eller matfotografen eller produktfotografen eller varför inte flickfotografen ... Listan kan göras lång.

"Nja, jämförelsen haltar en aning, fotografi betyder trots att "måla med ljus" siten är ju trots allt fotosidan så att veta om det är ett fotografi skapat i kameran eller förändrad i datorn är väl inte så tokigt ändå."

Du kan kanske tillägga " ...fotografi skapat i kameran eller förändrat i datorn, scannern eller förstoringsapparaten är väl ändå inte så tokigt ändå." Du glömmer att du måste "måla med ljus" minst två gånger fram till färdig bild i normalfallet. Det räcker ju inte bara med kameran utan du måste förstora oxo eller scanna in ett neg eller dia.

Det börjar bli en aning komplext det här. Nån skrev om hårklyverier och jag är benägen att hålla med. Man kommer ingen vart med sån verksamhet och framför allt; Det där hämmar kreativiteten och får många att känna sig osäkra på vad som är rätt o fel.
Det är tillräckligt svårt att få till en bra bild ändå, med eller utan "manipulering". JANNE

Har alla som diskuterat satt sig in i det dokument som förklarar om man skall kryssa manipulerat eller inte!? Det är ganska komplett faktiskt, och det känns onödigt att klyva hår när alla förstår vad vi egentligen talar om.

Några sena nattfunderingar...

elmfeldt skrev:
Har alla som diskuterat satt sig in i det dokument som förklarar om man skall kryssa manipulerat eller inte!? Det är ganska komplett faktiskt, och det känns onödigt att klyva hår när alla förstår vad vi egentligen talar om.
Jag har läst det men har några synpunkter...

elmfeldt skrev:
Defintionen är faktiskt såpass sofistikerad och fiffigt formulerad att ett litet kryss berättar väldigt mycket. Så läser man bara igenom och sätter sig in i den så ger den väldigt mycket.
Den må vara sofistikerad och fiffigt formulerad men lämnar en hel del tomrum för fri tolkning. Den nämner till exempel inte något om brusreducering eller om användning av filter (de som finns i den fysiska världen, dvs den icke-digitala icke-photoshopvärlden). Kanske kan man försöka resonera sig fram till när det är tillåtet eller ej, men då blir det en tolkningsfråga och vi hamnar i den nämnda gråzonen.

Den enda bild jag laddat upp till Fotosidan i skrivande stund var plåtad på ISO 1600 och jag körde den ett varv genom Noise Ninja för att få bort brus. Därefter har jag också skärpt bilden (högpassmetoden) och på grund av dessa två steg valt att klassificera den som manipulerad. Dock har jag valt att hålla mig till så små justeringar jag bara kunnat och ändå få önskat resultat. Helst skulle jag ha sluppit göra dessa justeringar.

Man kan använda brusreducering och skärpning för att få effekter som gör det uppenbart att bilden är manipulerad och ingen skulle betvivla det. Men samtidigt finns skärpning och brusreducering i de flesta digitalkameror och på vissa kan man inte ens slå av det! Var går gränsen för hur mycket brusreducering/skärpning som räknas som manipulation? Gränsen är flytande.

När det gäller filter kanske vissa tycker att effektfilter är manipulation medan "kontrastfilter", om man kör svartvitt, och polfilter kan anses vara ok. Men vad gäller med långtidsexponeringar? Dessa tar jag med hjälp av kraftigt ND-filter eller långsam film, svagt ljus och nedbländning. Ett foto med exponeringstid på 20-30 sekunder avbildar inte verkligheten som vi ser den. Rörliga detaljer i bilden försvinner eller suddas ut. Ska man anse detta vara manipulation? Min bild på huset med Folkan framför är scannad direkt från negativet och är inte manipulerad mer än att jag skalat ned bilden jag fick ur scannern, lade till en vit ram och en copyrighttext. Men det fanns cirka 10-15 personer med i bilden när den togs. De gick tvärs över bildytan men ingen av dem registrerades. Manipulerad?

Tolka mig inte fel nu. Jag tycker definitionen är bra och det är bra att man kan märka upp sina bilder om de är manipulerade eller ej. Men så värst mycket betydelse tycker jag inte att det har. Det är den slutgiltiga bilden som är viktigast för mig även om jag tycker att vägen dit är värd att uppmärksamma, då är en beskrivning mer intressant än ett kryss. Det krysset säger mer vad som INTE gjorts än vad som gjorts. Till exempel så skulle jag bara tyckt att reklamfilmen "Cog" var bra gjord om den vore datoranimerad. Nu när jag vet att den är gjord "i verkligheten" så tycker jag den är brilliant och beundrar hantverket. Dock så är slutresultatet detsamma.

Re: Några sena nattfunderingar...

maxzomborszki skrev:
Den må vara sofistikerad och fiffigt formulerad men lämnar en hel del tomrum för fri tolkning.
Det jag vill påpeka med föregående inlägg är två saker. Dels att definitionen i dokumentet inte bör ses som färdigt utan under ständigt arbete. Dvs när frågetecken dyker upp måste man ta hand om dem. Därmed inte sagt att man måste räkna upp varenda sak som anses vara/inte vara manipulation. Men om någon undrar så bör man kunna svara på det.

Dels så vill jag att man (läs: var och en) ska tänka igenom värdet av klassificeringen. Hur mycket säger den egentligen? Om man vill lära sig något men bara får veta att bilden är manipulerad eller inte manipulerad enligt fotosidans riktlinjer, vad betyder det då? Ja, i bästa fall har man begränsat antalet möjligheter till hur bilden är skapad, men inte på något sätt sagt hur den är gjord. Därför ser jag inte någon anledning till att sätta någon större tilltro till det hela. Jag uppskattar om folk skriver hur de gör bilder, om inte när de laddar upp bilden så när folk frågar.

Jan vdV skrev:
Man kan ju lätt känns sig lite fånig om man lägger ner tid på att kommentera hur väl fotografen har lyckats med det ena och det andra när det egentligen är fixat i datorn.
Somliga här på fotosidan är ju ändå intresserade av själva hantverket.
det är faktiskt just sånt här föraktfulla uttalanden som får mig att icke fylla i rutan.
för om jag gör det så är det många som automatiskt tycks tro att jag är en skitfotograf som "räddar" alla mina bilder i photoshop bara genom att trycka på "den-magiska-knappen-i-ps-som-räddar-alla-bilder" (för hantverk kan det ju verkligen inte vara, eller hur? bildbehandla skitbilder till toppbilder i ps kan ju precis varenda människa?).

det är tydligen så, i mångas ögon, att man inte kan vara både en duktig fotograf och duktig på bildbehandling. dvs. man ska bara vara duktig på det ena eller det andra (och bildbehandling i ps föraktas eftersom det inte är ett "äkta" hantverk).... vilket i mina ögon är helt sjukt eftersom dom faktiskt oftast är sammanflätade (förutom för en större del naturfotografer då).

och varför är bildbehandling i datorn så föraktat av många? är det för att dom kan så mycket själva och fixar allt på en pisskvart?
nej, jag tror faktist att det är precis tvärtom.
ju mindre man kan i ps desto enklare tror man att man kan fixa till en dålig bild och desto mer ser man ner på den digitala bildbehandlingen.
det glöms lätt bort att man både ska ha talangen att kunna se vad som ska göras och sedan kunskaperna att kunna göra det på ett professionellt sätt.

jag gör mest normalt mörkrumsarbete på de flesta av mina bilder, dvs mörk vinjettering och ev. färgställning.
ofta struntar jag i att kryssa i även om jag låtit en del av bilden vara i sepia och detaljer i färg, mest för det är så uppenbart.
för fyller jag i rutan manipulering så tror folk genast att jag gjort nån extreme makeover, eller nåt, på personerna på bilden.
jag antar att det är en hel del folk som känner till mitt "ps-förflutna" och, som sagt, helt enkelt tänker att jag inte även kan vara en bra fotograf.

och att vägra kalla bildbehandling hantverk....
försök göra samma sak som mig då, när jag gör nån avancerad bildbehandling, och säg sedan att det inte är nån konst.

förresten? kan det bara kallas hantverk när skeendet är av sådan natur att bara man enkelt spaltar upp hur man gjort så kan vem som helst göra exakt likadant?
för det tycks vara det flera av er är ute efter, att kunna göra samma sak, på samma sätt....
finns det verkligen inte mer än en väg till samma resultat?
kan inte ett slutresultat ge tillräckligt mycket inspiration så att man försöker göra en likadan bild utan att veta tillvägagångssättet?
(många konstnärer målar ju av gamla tavlor utan att veta exakt hur artisten gjorde)
betyder verkligen vägen till bilden så fruktansvärt mycket att det får ta över bildens betydelse?
är verkligen digital bildbehandling så enkel att utföra att den därmed fått sig en "underklass"-stämpel?

Senast ändrad:
majjen05 skrev:
Hej Anna

Vad får jag veta?

Jo att jag ej behöver rösta/ge kritik etc på denna bild!

Och varför vill du inte ge kritik till bilder som är
enligt def. manipulerade? Står du åsiktsfri helt plötsligt i dom fallen? :)

majjen05 skrev:
Jag behöver ej heller fundera över hur "fotografen" gjort bilden.

Fast bara iochmed krysset får du ju ingen egentlig beskrivning av arbetsmetoden. Du kan förvisso lägga över den i korgen "manipulerad", och så vet du att den tillhör den kategorin. Vilket jag har svårt att se värdet av. Fattar inte. Detta betyder dock inte att andra ser värdet av det. Uppenbarligen. Men jag hajjar inte.

elmfeldt skrev:

Nu har även jag hittat den.

Eftersom alla förstår så har jag väl fel nu, men jag
förstår fortfarande inte nyttan med det hela. Vad jag förstår så sträcker sig begreppet över alla möjliga arbetsmetoder så jag förstår helt enkelt inte värdet av det. Varken ur undervisningssynpunkt eller för att förbättra förutsättningarna för att ge kritik på bilden. Jag tycker att det låter som ett specialintresse och ett gansla smalt sådant, som det står i def. " Att veta att en bild verkligen speglar vad som hände vid ett givet tillfälle spelar, i olika genrer och för olika fotografer och betraktare, olika stor roll"
Så jag ser det inte som motiverat att ha det som nån obligatorisk grej som gäller på hela fotosidan. Det känns inte som ett allmänintresse.
Nu vet ju inte jag vad alla tycker, det är bara vad jag tror.

Det är är inte en diskussion som ska avgöra om det är rätt eller fel att redigera sina bilder eller om man är en sämmre fotograf för att man väljer att göra det. Jag föraktar inte bildredigering. Men jag föraktar fotografier där omanipulerad/manipulerad inte är angivet.Om man står för sitt redigeringsarbete av sina foton måste man ju kunna ange detta.

Estethia skrev:
det är faktiskt just sånt här föraktfulla uttalanden som får mig att icke fylla i rutan.
för om jag gör det så är det många som automatiskt tycks tro att jag är en skitfotograf som "räddar" alla mina bilder i photoshop bara genom att trycka på "den-magiska-knappen-i-ps-som-räddar-alla-bilder" (för hantverk kan det ju verkligen inte vara, eller hur? bildbehandla skitbilder till toppbilder i ps kan ju precis varenda människa?).

det är tydligen så, i mångas ögon, att man inte kan vara både en duktig fotograf och duktig på bildbehandling. dvs. man ska bara vara duktig på det ena eller det andra (och bildbehandling i ps föraktas eftersom det inte är ett "äkta" hantverk).... vilket i mina ögon är helt sjukt eftersom dom faktiskt oftast är sammanflätade (förutom för en större del naturfotografer då).

och varför är bildbehandling i datorn så föraktat av många? är det för att dom kan så mycket själva och fixar allt på en pisskvart?
ju mindre man kan i ps desto enklare tror man att man kan fixa till en dålig bild och desto mer ser man ner på den digitala bildbehandlingen.
det glöms lätt bort att man både ska ha talangen att kunna se vad som ska göras och sedan kunskaperna att kunna göra det på ett professionellt sätt.

jag gör mest normalt mörkrumsarbete på de flesta av mina bilder, dvs mörk vinjettering och ev. färgställning.
ofta struntar jag i att kryssa i även om jag låtit en del av bilden vara i sepia och detaljer i färg, mest för det är så uppenbart.
för fyller jag i rutan manipulering så tror folk genast att jag gjort nån extreme makeover, eller nåt, på personerna på bilden.
jag antar att det är en hel del folk som känner till mitt "ps-förflutna" och, som sagt, helt enkelt tänker att jag inte även kan vara en bra fotograf.

och att vägra kalla bildbehandling hantverk....
försök göra samma sak som mig då, när jag gör nån avancerad bildbehandling, och säg sedan att det inte är nån konst.

förresten? kan det bara kallas hantverk när skeendet är av sådan natur att bara man enkelt spaltar upp hur man gjort så kan vem som helst göra exakt likadant?
för det tycks vara det flera av er är ute efter, att kunna göra samma sak, på samma sätt....
kan inte ett slutresultat ge tillräckligt mycket inspiration så att man försöker göra en likadan bild utan att veta tillvägagångssättet?
(många konstnärer målar ju av gamla tavlor utan att veta exakt hur artisten gjorde)
betyder verkligen vägen till bilden så fruktansvärt mycket att det får ta över bildens betydelse?
är verkligen digital bildbehandling så enkel att utföra att den därmed fått sig en "underklass"-stämpel?

Vad får du föraktfull ifrån? Läs inlägget igen.
Vad läser du att jag inte ser photoshopandet som ett hantverk?
Men är det ett fotografiskt hantverk? Knappast!
Jag tycker ditt inlägg säger mer om din syn på det hela än om mitt.

Återigen är vi inne på manipuleringen i sig och inte utgångsfrågan i tråden.

ariadne skrev:

Hej Anna!

Japp! Är helt åsiktsfri när det gäller såkallat fotografiskt värde i sådanna bilder.
Visst är ofta t ex en reklambild manipulerad, men vad är syftet med detta jo att "lura" oss att deras varor etc! är bättre än vad de är.
Manipulerade datorbilder av landskap och hopplockade djurbilder berör mig inte alls.
Tycker att de naturliga naturbilderna i sig självt är tillräckligt spännande.

Jag gillar faktist datoranimeringar etc!
Sagan om ringen är tex utmärkt "fantasy", vissa av de här visade bilderna tillhör också de lyckade "fantasy" objekten.
Vill jag se sådana "fantasy" bilder, filmer m.m finns det ju andra forum för dessa.
Skiljer dock dessa alster från fotografier.
Mvh
Kenth

Enkelt val för mig som dia-fotograf.

Visas diat som det ser ut= omanipulerat.
Dubbelexponering = omanipulerat.
Filter o.d =omanipulerat.
Sandwich = manipulerat.

Har gärna ett krav att detta ska anges.

Mvh/Gunte..

Estethia skrev:
"det är faktiskt just sånt här föraktfulla uttalanden som får mig att icke fylla i rutan.
för om jag gör det så är det många som automatiskt tycks tro att jag är en skitfotograf som "räddar" alla mina bilder i photoshop bara genom att trycka på "den-magiska-knappen-i-ps-som-räddar-alla-bilder" (för hantverk kan det ju verkligen inte vara, eller hur? bildbehandla skitbilder till toppbilder i ps kan ju precis varenda människa?)."

Japp! Så tror tex jag att många räddar sina "skitbilder" med t ex photoshop, jag lär mig hellre fotografering av en duktig naturfotograf än en datorfreak.
Däremot kan jag hålla med om att redigering i tex Photoshop också handlar om ett hantverkskunnande, det finns många på detta forum som utklassar mig i detta hantverk trots att jag har Photoshop självt.

"det är tydligen så, i mångas ögon, att man inte kan vara både en duktig fotograf och duktig på bildbehandling. dvs. man ska bara vara duktig på det ena eller det andra (och bildbehandling i ps föraktas eftersom det inte är ett "äkta" hantverk).... vilket i mina ögon är helt sjukt eftersom dom faktiskt oftast är sammanflätade (förutom för en större del naturfotografer då)."

Nejdå det finns säkert massor av duktiga fotografer som även kan hantera Photoshop mfa redigeringsprogram, detta är inte på något sätt motsägesfullt. Men är man en duktig fotograf också så "vågar" man nog kryssa i rutan om bilden är manipulerad eller naturell.

"och varför är bildbehandling i datorn så föraktat av många? är det för att dom kan så mycket själva och fixar allt på en pisskvart?
det glöms lätt bort att man både ska ha talangen att kunna se vad som ska göras och sedan kunskaperna att kunna göra det på ett professionellt sätt."

Håller med dig om att det kan vara väl så svårt att "fixa" till bilderna i datorn!

"jag gör mest normalt mörkrumsarbete på de flesta av mina bilder, dvs mörk vinjettering och ev. färgställning.
jag antar att det är en hel del folk som känner till mitt "ps-förflutna" och, som sagt, helt enkelt tänker att jag inte även kan vara en bra fotograf."

Har sett en del av dina bilder, dessa har varit mycket bra! De jag misstänkt kunnat vara "manipulerade" har jag kanske mest "snuddat" med blicken.

"och att vägra kalla bildbehandling hantverk....
försök göra samma sak som mig då, när jag gör nån avancerad bildbehandling, och säg sedan att det inte är nån konst."

Vist kan bildmanupilering klassas som konst precis som vanlig fotografering.
Dock så skiljer sig konstarterna sig åt precis som oljemålning och drejning för att ta ett par exempel.

"förresten? kan det bara kallas hantverk när skeendet är av sådan natur att bara man enkelt spaltar upp hur man gjort så kan vem som helst göra exakt likadant?"

Vem har sagt att de skall vara så stelbent?

"för det tycks vara det flera av er är ute efter, att kunna göra samma sak, på samma sätt....
"

"Underklass stämpeln" får stå för dig, som jag tidigare sagt så är det olika "konstarter".
Även om jag och tex naturfotografen Hammarsköld går ut tillsammans i samma skogen med likadan utrustning så kommer våra alster att skilja sig åt. Även om vi fotograferar samma motiv så kommer troligen han att ta bättre bilder än mig.
Detta innebär inte att jag är en extremt dålig fotograf utan snarare att hans "konstnärskänsla" är mer utvecklad.
Om jag manipulerare mina bilder eller varför inte låter en duktigare photoshopare göra detta så kanske mina bilder blir lika bra/bättre än Hammarskölds bilder.
Men även då kvarstår faktan att Hammarsköld är en bättre fotograf än mig eller hur?
Hur stolt skulle jag vara över mina bilder om jag tex lät dig fixa mina bilder i datorn, inte så stolt antar jag. Det är ju du som gjort bilderna då eller hur?

Mvh
Kenth

majjen05 skrev:
ariadne skrev:

Hej Anna!

Japp! Är helt åsiktsfri när det gäller såkallat fotografiskt värde i sådanna bilder.
Visst är ofta t ex en reklambild manipulerad, men vad är syftet med detta jo att "lura" oss att deras varor etc! är bättre än vad de är.
Manipulerade datorbilder av landskap och hopplockade djurbilder berör mig inte alls.
Tycker att de naturliga naturbilderna i sig självt är tillräckligt spännande.

Jag gillar faktist datoranimeringar etc!
Sagan om ringen är tex utmärkt "fantasy", vissa av de här visade bilderna tillhör också de lyckade "fantasy" objekten.
Vill jag se sådana "fantasy" bilder, filmer m.m finns det ju andra forum för dessa.
Skiljer dock dessa alster från fotografier.
Mvh
Kenth

Okej, du vill kunna skilja på "rena fotografier" och bilder som är ett resultat av ett fotografi + kopieringsteknik/photoshop-teknik eller nån annan teknik?

Inget behov jag känner eller förstår, men jag är inte du.

Jan vdV skrev:
Vad får du föraktfull ifrån? Läs inlägget igen.
Vad läser du att jag inte ser photoshopandet som ett hantverk?
Men är det ett fotografiskt hantverk? Knappast!
Jag tycker ditt inlägg säger mer om din syn på det hela än om mitt.

Återigen är vi inne på manipuleringen i sig och inte utgångsfrågan i tråden.

Om det inte är fotografiskt hantverk, varför heter det Photoshop då?:)

Jag är inte så haj på PS, men visst kan man väl använda det till bilder rent generellt, men nog är det väl gjort för att jobba med just foto?

Nu har jag läst def. igen och jag tycker det känns som att det snarare handlar om dokumäntärbild/ej dokumentärbild,eller "rent avbildande/ ej rent avbildande", vilket jag tycker känns rätt knasigt att ha som nåt obligatoriskt fält, eftersom jag tror inte det är något som kan kallas allmänintresse.

Några var inne på vad som egentligen var ett resultat av fotografiskt kunnande, men skulle nån säga att jag inte var fotograf för att jag gjorde dubbelexponeringar ( som i def, ses som manipulation)? Att vara fotograf är ju liksom inte lika med att vara ute efter att avbilda verkligheten så troget som möjligt. Det känns som en väldigt snäv definition.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto