majjen05
Aktiv medlem
Xi_ skrev:
Nu börjar jag bli trött på att det ibland inte går att avgöra om en bild är manipulerad eller omanipulerad. Jag vill veta om det är resultatet av en duktig fotograf eller en duktig bildredigerare jag studerar.
Det borde inte vara möjligt att lägga upp en ny bild utan att age om bilden är manipulerad eller omaipulerad. Detta val borde altså vara tvingande och att åtadkomma det kan inte vara allt för svårt. Detta är trots allt en fotosida och inte en sida för bildredigering.
//Per Pettersson
Hej Per!
Bra att du tar upp denna viktiga fråga!
Är själv helt ny på detta forum, för mig är det viktigt att veta om bilden är manipulerad eller ej.
Det är skillnad på att vara en "ärlig","vanlig" fotograf eller en duktig "datanörd" på Photoshop etc.
Visst kan jag ta bilder från tex nätet och göra dessa oigenkänliga i tex Photoshop.
Sedan kan jag lägga in dessa här och alla tror/tycker att jag är en duktig fotograf fast jag alldrig ens hållt i en kamera.
Varför är man då med på ett fotoforum?
Kanske ett redigeringsforum vore bättre för dessa personer, med tex tävlingar vilka som kan "hotta" upp en dålig bild bäst etc!
Har tittat en hel del på bildforumet här, många omdömen handlar om att man skall lägga på mer färg, stryka visa delar etc! så att bilden blir än bättre.Men om bilden är naturligt tagen varför skall man då manipulera denna, duger inte verkligheten?
Kanske man skall dela upp forumet hårdare tex genom att icke manipulerade bilder får ett eget forum,etc!
Mvh
Kenth