Annons

Angående min första systemkamera, vill ha synpunkter

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett varningens ord bara. Ta inte i en D300 för det kan bli dyrt! Jag hade nästan bestämt mig för att köpa en D80 men ville känna lite på den D200. Nu är jag stolt D200 ägare istället för stolt D80 ägare. Kanska ska vara glad att jag inte fick för mig att känna på en D2x...
 
Zotamedu skrev:
Ett varningens ord bara. Ta inte i en D300 för det kan bli dyrt! Jag hade nästan bestämt mig för att köpa en D80 men ville känna lite på den D200. Nu är jag stolt D200 ägare istället för stolt D80 ägare. Kanska ska vara glad att jag inte fick för mig att känna på en D2x...

Om vi pratar grepp, så prova en pentax k10d med batterigrepp, underbar ergonomi :) och billigare än d80
 
Haha, egentligen är D300 overkill för en amatör =D egentligen sanslöst att lägga 15000kr på en kamera, sedan objektiv för minst 3000kr till :)

När får man reda på om man får restskatt eller tillbaka föresten?
 
Canon eller Nikon

Jag var i samma situation som du för ca ett år sedan. Eftersom jag har fotat en del för ca 20 år sedan med Canon så var det Canon som gällde för mig, trodde jag...

När jag var inne och klämmde på lite olika kameror så var det just greppet och känslan som jag gick på. De modeller som jag tittade på var Nikon D80, Canon 400D och 30D. 40D hade inte kommit då.

D80 satt som gjuten i min hand och jag tyckte inte att det var några problem med menyerna. Gillade även den programmerbara funktionsknappen på D80. Bildmässigt så tror jag alla de ovan nämda är rätt lika.

Mitt val blev en D80 med 18-70 kitobjektivet. Jag tror att det är det bästa kitobjektivet som går att få för de pengarna, oberoende vilken kamera du väljer.

Efteråt så har jag uppgraderat med ett Nikkon 50mm 1.8 normal, troligen det mest prisvärda som finns att köpa, tror att samma sak gäller för mots Canon, samt ett Sigma 70-200 EX HSM Macro. Jag är grymt nöjd med Sigmat, se min bild på trollsländan http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1098930.htm.

Välj den modell som du tycker känns bäst. Fundera på vilket märke som dina släktingar och vänner har (om du kan byta eller lååna gluggar) Tänk på att du väljer system och inte kamera.

Jag tror du blir nöjd vilken kamera du än väljer!!!

Om pengar inte är något problem så hade mitt val i dag varit en D300. Hade jag haft samma budget som förra året så hade jag köpt en bra beg D200 med samma gluggar som nu.

/Fredrik
 
J.N skrev:
Ja, uppenbarligen behöver han det.




Trådskaparen ville visst ha en kamera i semipro-klass (eos 40D) och skulle fota action, D300 var bara ytterliggare ett alternativ. Vad är felet?

Ingen här har sagt att man tar bättre bilder bara för att man har en ruskigt snabb kamera, men tydligen underlättar det med snabb seriebildtagning i vissa situationer.

Det är bra med snabb serietagning, men den stora fördelen med D300 är bättre AF och större sökare. Dessa underlättar massvis vid actionfoto, även om 8bps är väl helt ok.

Åt andra sidan är D300 med vertikalgrepp mer än 6000kr dyrare än Canon 40D. Jag hade köpt Canon och försökt lägga resten av pengarna objektiv, mest på telesidan eftersom TS vill fota sport.
 
Ah nu bankar det åt en D300 istället, men jag skulle vilja känna på den själv. D80n har inte liveview samt mindre sökare om jag förstått det rätt. D300an har lite mer funktioner, tex VGA upplösning på 3" skärmen.

Har sett alla recensioner (cameralabs.com plus alla på youtube) och D300an verkar makalös. Dyr, men man kanske ska se det som en engångsinvestering...

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på en DSLR? Kan en proffsfotograf ha en sån här kamera flera år eller slits den snabbt ut?

Vad för prisvärda, ljusstarka normalzoomar finns till D300? typ f/2,8 eller f1,8
 
.. en annan sak jag tänkte på är ju också att D300 enligt vissa tester har ganska lågt brus, vilket kanske gör att man kanske inte behöver köpa JÄTTEljusstarka objektiv.

12Megapixlar istället för 10mp borde väl också kunna spara in på objektiven litegrann? Blir mer att beskära då...
 
Sorry att jag kommer här som en pentaxkille och stör, men k20d släpps om ett par dagar, vänta och se, tror dett är stora saker på gång, kanske man kan spara lite pengar :)
 
Gustav Lindh skrev:

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på en DSLR? Kan en proffsfotograf ha en sån här kamera flera år eller slits den snabbt ut?


Det tvistar de lärde om :) Slutaren på en systemare håller väl åtminstone 30-40000 exponeringar. Så fotar du mycket så ger kameran upp till slut. Mitt tips är att först titta på objektivprogrammen från respektive tillverkare. Nu skiljer det väl kanske inte så mycket mellan Nikon och Canon iofs. Räkna med att objektivet håller bra mycket längre än huset. Ett gammalt talessätt: Köp dyrare objektiv än vad huset kostar ;)
 
madsochmarja skrev:
Sorry att jag kommer här som en pentaxkille och stör, men k20d släpps om ett par dagar, vänta och se, tror dett är stora saker på gång, kanske man kan spara lite pengar :)

Medhåll här! Vänta ett par dagar. Pentax nya K20 verkar mycket intressant!
 
Tänkte köpa kameran i vår så jag har tid att vänta. Är D300an ny eller kan man vänta sig en uppföljare inom tidsspannet?

Fick en offert på en Canon 40D med Tamron 17-50 f2.8 samt 4års "drullegaranti" i köpet (ny kamera för 100krs självrisk, täcker dock ej stöld): 18500kr... Bra? Dåligt?

Nikon uppger ju 150 000 exponeringar på D300, men sen har jag hört att det eventuellt går att byta slutare om man vill, frågan är väl vad det kostar bara.. Ixusen jag har har jag säkert gjort 5-6000 exponeringar med sedan jag köpte den i Augusti 2006, så 150k bilder är nog inte så mycket som det låter. Särskillt inte med 6fps :)
 
Gustav Lindh skrev:
Tänkte köpa kameran i vår så jag har tid att vänta. Är D300an ny eller kan man vänta sig en uppföljare inom tidsspannet?


Det kommer ut nya hus ganska ofta, så man kan alltid vänta på den nya modellen ;) Det blir ju andra sidan lite tråkigt att vänta på nya modeller... Ett tips kan ju vara att leta efter begagnade hus när en ny modell introduceras för då brukar marknaden svämma över då alla som ska byta hus säljer sitt gamla. Objektiv däremot uppdateras ganska sällan.
 
Gustav Lindh skrev:
Tänkte köpa kameran i vår så jag har tid att vänta. Är D300an ny eller kan man vänta sig en uppföljare inom tidsspannet?

D300 är i princip så ny den kan bli så där behöver du inte oroa dig över att det släpps någon uppföljare på åtminstone 18 månader.
 
Gustav Lindh skrev:

Fick en offert på en Canon 40D med Tamron 17-50 f2.8 samt 4års "drullegaranti" i köpet (ny kamera för 100krs självrisk, täcker dock ej stöld): 18500kr... Bra? Dåligt?


Det lät ju ganska dyrt...Huset kostar 11500 på cyberphoto, tamron går på 4000.
 
Om man vill ha EOS 40D + Tamron 17-55 f/2.8 till lägsta pris kan man kolla prisjakt.

Kameraexperten EOS 40D - 10499 SEK inkl frakt. Denna webbshop har jag inget erfarenhet av så jag tar ett exempel till.

Datorbutiken EOS 40D - 10859 SEK inkl frakt.

TBH Tamron 17-55 f/2.8 - 3846 SEK inkl frakt.

Det ger totalt 14345 eller 14705 SEK.

Ganska stor skillnad mot din offert :)
 
Joel Höglund skrev:
Om man vill ha EOS 40D + Tamron 17-55 f/2.8 till lägsta pris kan man kolla prisjakt.

Kameraexperten EOS 40D - 10499 SEK inkl frakt. Denna webbshop har jag inget erfarenhet av så jag tar ett exempel till.

Datorbutiken EOS 40D - 10859 SEK inkl frakt.

TBH Tamron 17-55 f/2.8 - 3846 SEK inkl frakt.

Det ger totalt 14345 eller 14705 SEK.

Ganska stor skillnad mot din offert :)

Du glömmer ju den fyra åriga garanti, men kanske man skal höra med sin hemfförsäkring först, ddom brukkar att täcka mycket :)
 
Gustav Lindh skrev:
Vill mest fota actionbilder på hästar/trav/windsurfing i lite svagareljusmiljöer.
Tycker du börjar i fel ände Gustav.

Du vet redan vad du vill fotografera, börja där.
Vilka optiker behöver du för att fotografera det du vill.
Vindsurfing kräver ett tele om det skall bli ngt vettigt, minst 200mm.
Hästar inomhus i dåligt upplysta träningslokaler kräver ljusstyrka och höga ISO eller ett bra blixtsystem som passar dig.
Trav på dagen kräver inget speciellt men på kvällen blir det annorlunda och liknar mer inomhusbilderna.

Gissar nu:
vindsurfing 300/4
Hästar 50/1,8 - 50/1,4 och 85/1,8 - 85/1,2 eller kanske ännu hellre 135/2,0. Kanske blixtar?

Iom att motiven rör sig så har du i princip ingen nytta av skakningsreducering.

Jag hade alltså börjat leta utbud och priser på de optiker du är intresserad av på begagnatmarknaden. Resultatet av den sökningen kommer att peka ut ett kamerasystem åt dig.
Vilken kameramodell du sedan väljer i det utpekade systemet spelar egentligen ingen roll så länge AF fungerar.
 
Re: Re: Angående min första systemkamera, vill ha synpunkter

Ljusstarkt normalzoom till en D300, vilket av nedanstående? Eller något annat objektiv?
---------------
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF Macro till Nikon.
Ca 3500kr
---------------
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Nikon AF
Ca 4000kr
---------------
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
Ca 3300kr
--------------
Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX till Nikon
Ca 6600kr
--------------


Erik Schalin skrev:
Tycker du börjar i fel ände Gustav.


Gissar nu:
vindsurfing 300/4
Hästar 50/1,8 - 50/1,4 och 85/1,8 - 85/1,2 eller kanske ännu hellre 135/2,0. Kanske blixtar?

Iom att motiven rör sig så har du i princip ingen nytta av skakningsreducering.
Alltså jag kanske har varit lite oklar: Jag vill ha ett system som jag kan fota vindsurf och hästar med, men till en början vill jag endast ha en ljusstark och prisvärd normalzoom, helst till nikon då jag älskade känslan av nikons D80.

Stora tele får vänta, även om jag vet att det i princip är ett måste för mina behov. Jag kan ju inte köpa ett 100-400mm eller liknande som enda och första objektiv.

Grejorna kostar rätt mycket pengar men jag har inte brottom och köper hellre ett bra kamerahus + ljusstark normalzoom nu, och kanske en bra surfglugg till nästa sesong.

Finns det något normalzoom med 1,8 bländare eller liknande? Har inte hittat några bra. Fasta objektiv känns inte så allround för mig, då jag inte vill köpa mängder av objektiv till en början.


PS Tack för all hjälp och kommentarer. DS.
 
2,8 är inte ljusstarkt i en dåligt upplyst lokal som ridhus ofta är.

Då hade jag gjort undersökningen jag beskrev på begagnatmarknaden först. Det innebär inte att du köper de optikerna med en gg. Men det kommer ganska säkert att peka ut vilket kamerasystem du behöver, märk väl att jag inte skriver VILL HA. Du låter helt enkelt plånboken bestämma system.

Andra steget så hade jag lånat en kamera och gått till en plats för att testfotografera på det sätt som du har tänkt dig. Testa fram vilken brännvidd som passar till det du vill fotografera helt enkelt. Köp sedan just den brännvidden ljusstark.

Lägg till en kitzoom och ett hus.

Då får du det du behöver nu och lägger till annat senare.
 
Gustav Lindh skrev:
Fick en offert på en Canon 40D med Tamron 17-50 f2.8 samt 4års "drullegaranti" i köpet (ny kamera för 100krs självrisk, täcker dock ej stöld): 18500kr... Bra? Dåligt?
De här tilläggsförsäkringarna är dyra.
I princip brukar det dem erbjuder redan ingå i hemförsäkringen om du har drulle/allrisk delen i försäkringen som man ändå måste ha.

För övrigt ägs dessa tilläggsförsäkringsbolag av de säljande kedjorna... Det säger väl en del...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.