Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första objektivet - Skippa normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, B&H skickar med DHL till Sverige. DHL förtullar varorna åt dig (DHL är ombud eller nåt åt tullen).

B&H är en alldeles för seriös firma för att syssla med skumma saker som att ljuga om värdet på försändelser.
 
Okey.. Inte behöver man ljuga, det räcker ju med att inte uppge värdet. Tack för infon om DHL.

Vad är gränsvärdet för fotoutrustning för att slippa tull?
 
Där ser man. Aldrig klarar man sig undan skatt på skatten och skatt på det + bidrag till Reinfelds trädgård och Monas toblerone/ Maurituisresor.

Bah..
 
Gustav Lindh skrev:
Det här med cropfaktor, vad blir ett 70-200 på en Nikon d300?
Ggr 1.5 var det va? Kan jag fota handhållet med 70-200? Iofs om kropfaktorn är 1.5 så börjar väl brännvidden på typ 95mm på d300an va? Kanske blir lite väl mycket zoom i början?



Brännvidden ändras inte utan bildvinkeln blir mindre med cropfaktorn, detta hela fungerar som så att med faktor 1,5 blir ett 50 mm objektiv samma som som ett 75 mm objektiv i bildvinkeln men brännviden är fortfarande 50 mm. Du kommer inte närmare motivet utan får med mindre i bilden med cropfaktorn och detta upplevs av många precis som de kommer närmare.
Ja, du kan säkerligen handhålla ett 200 mm utan problem.
Sven-Åke
 
hmm okey. Så hur ska jag göra nu då?

Blir tamrons 17-50 undermåligt till ett D300 hus?
Det lutar åt att jag köper objektvet först, fick bra lön denna månad! :D
 
Om det är din första systemkamera tycker jag du skall köpa en d200 nu när priset är bra. Det är absolut ingen kamera du blir missnöjd med i första taget och skillnaden i pris lägger du på objektiv i stället. Alla finesser och den mycket omfattande manualen till d300 tror jag förvirrar mer än hjälper . Har själv både d200 och d300 och använder båda lika mycket. Det skall gott göras att se skillnad på bilderna som ju är det intressanta. D200 är en MYCKET bra och avancerad kamera. /FW
 
Ska du fota trav så räcker ibland 50-150 eller 70-200 (se bland mina bilder), men vindsurfing (till havs alltså) kräver minst 3-400mm om du inte kan ta dig ut en bit från stranden.

Du verkar ha väldigt speciella behov och jag antar att de flesta som har svarat här har i vanlig ordning inte tagit hänsyn till dessa.

Du måste ta ett beslut om vad som är viktigast och prioritera därefter. Dina kunskaper om kameror och objektiv verkar vara ganska begränsade och alla konstiga halvt ogenomtänkta svar gör det hela ännu mer förvirrat.

Egentligen bode det vara obligatoriskt att man länkar till bildtyper som man vill ta och så kan folk i forumet svara på vad som krävs och vad man ska tänka på. Vissa nybörjare har helt orealistiska förväntningar och krav, iaf. relaterat till deras budget.

mvh. Adam
 
OKey en D200. Är tamron 17-50 2.8 ett undermåligt objektiv till en Nikon D200? Jag är endast ute efter bildkvalitet, själva objektivets mekaniska kvalitet är sekundärt.
 
Sorry jag vill inte ha ett fast objektiv. :) Måhända snäppet bättre bildkvalitet på dessa men jag prioriterar faktiskt zooom :p
 
Jag ser inga problem med att strunta i normalbrännvidderna. Själv har jag klarat mig lång tid med en 105:a som enda objektiv.

Börja med det objektivet så verkar roligast och köp resten en annan gång.
 
Svaret: Nikon 50/1.8D

Mitt första objektiv var ett 18-135mm. Tänkte att den skulle vara tillräckligt flexibel för de flesta situationer. Sedan har jag kompletterat med en fast normal (50mm), en 105mm macro och en 100-300mm.

Vad sitter oftast på kameran? Normalgluggen på 50mm!

Jag trivs jättebra med 50mm fast brännvidd. Jag använder knappt min "mångsidiga" 18-135-zoom. Macro och telezoom använder jag endast för särskilda fotosituationer.

Köp Nikons 50/1.8 och du kommer trivas som fisken i vattnet! =)
 
Ludix skrev:
nee, Normaloptik=50mm

Med normaloptik menas en brännvidd som ger en bildvinkel motsvarande ögats bildvinkel. I 35mm formatet brukar man säga att det är cirka 42mm. Därför kallar man ofta 50mm objektiv för "normal".

På en digital kamera med mindre sensor (1,5x crop) motsvaras en normal alltså av en brännvidd på 28 mm.

Personligen rekommenderar jag 28/35mm fast optik över 50 (för asp-c) eftersom det är en mycket mer användbar brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.