Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inget dåligt alternativ, tänk dock på att sigmas 70-200/2.8 har snabbare och ljudlös AF. Tamronobjektivet sägs dock vara lite skarpare.

Hej Johan och välkommen till Fotosidan. Som du ser är det många som gärna hjälper till här och gör en fundering på vad som kan vara en bra inköpslista, så även jag. :)

Jag tycker att du fått bra tips. Många gånger brukar det bli lite överdrivet här, "köp det dyraste du hittar...". Kolla andra trådar så får du se.

Jag tycker att du ska börja med att köpa kamera och en vidvinkelzoom och hoppa över den fasta gluggen.

Några tester på vidvinkelzoomar så att du kan bilda dig en uppfattning själv.
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/17-85compare/index.htm
http://www.pbase.com/lightrules/lenstests

Mitt förslag är att du köper Tamronobjektivet. Annars finns ett Sigma 17-70 som många lovprisar, visserligen inte lika ljusstarkt, men det ska vara riktigt bra.

En intressant iakttagelse som görs i ett av testen angående Sigmaobjektivett är: "...all of the lenses tested in this review flared less than my EF 50mm f/1.4 prime." Så Canon 50/1.4 är lite sämre där. Men, jag kan säga att 50mm på en APC-S kamera är lite väl långt. Det fungerar, men bäst när du är ute. Som någon skrev, innomhus blir det mest närgångna porträtt. Jag tycker att du kan skippa 50:an. Jag har 50/1.8 och funderar på att sälja den eftersom jag aldrig använder den. Mitt 17-55/2.8 IS är i alla avseenden bättre förutom att den "bara" är 2.8 vid 50 mm jämfört med 1.8 för den fasta, men IS uppväger i de flesta situationer.

Eller varför inte byta ut den fasta 50:an mot ett 11-16mm 2.8f tokina, enligt min erfarenhet är det inte ofta jag använder brännvidderna mellan 18 och 100 mm.

Det må vara sant för dig men min gissning är att för de allra flesta är det tvärtom.

Mvh
Anders

Jag använder mest 17 till 75mm om jag inte plåtar djur, då blir det mest 400mm

Jag har iofs inget kortare för tillfället, men jag har haft en 14/2.8 och den blev inte särskilt mycket använd.

Tanken med 50-objektivet: De flesta verkar ha just ett sådant objektiv i väskan och är väldigt nöjda med det.[/url]

De flesta har INTE ett 50/1,4 i väskan. ;) Däremot är det många - även jag - som har ett 50/1.8. Jag måste dock säga att det är en av de gluggarna jag använder minst. Det är billigt och skarpt men brännvidden gör det lite begränsat.

Min gissnig är att du kommer ha mycket mer glädje av en zoom 17-55 eller däromkring.

Mvh
Anders

Jag plåtade en modell förra måndagen, det gick åt 1400 bilder på 3 timmar.. Sen var jag tvungen att byta minneskort.

Jag plåtade en secret box förra året.
5 rullar a 16 bilder. Fotograferingen tog ungefär en halv dag plus alla förberedelser.
Levererade 10 svartvita bilder 12x16.

1400 bilder .... ä för faen flera veckor...
Tar ju flera dagar att bara rensa..

Å vad då "gick åt"? Var modellen tjurig de första 1300?
I mina öron låter det som ren hysteri.

Senast ändrad:
De flesta som köper en kamera köper med en normalzoom.
Ganska snabbt köps en telezoom. Och när man har plåtat några år så köps en vidvinkelzoom. Ungefär samtidigt en vettig blixt.
Därefter brukar ngn uppgradering komma och ngn fast optik.
Telet används alltmer sällan.

Men det är normalpersonen.

Jag plåtade en secret box förra året.
5 rullar a 16 bilder. Fotograferingen tog ungefär en halv dag plus alla förberedelser.
Levererade 10 svartvita bilder 12x16.

1400 bilder .... ä för faen flera veckor...
Tar ju flera dagar att bara rensa..

Å vad då "gick åt"? Var modellen tjurig de första 1300?
I mina öron låter det som ren hysteri.
Vi har uppenbarligen olika arbetsmetoder, jag låter modellen röra sig hela tiden med mjuka små rörelser och plåtar hela tiden med upp till 5 bps för att få till den bästa bilden. Många bilder blir väldigt snarlika men det är alltid någon som är bättre. Jag plåtade även på ett ganska stort antal olika platser.

Sen var det oxå så att jag plåtade utomhus med mycket växlande ljus, vilket gjorde att det var en stor fördel att ha ett stort urval för att kunna välja ut bästa möjliga ljus.

Och nej, modellen var inte sur.

Att välja ut bilderna tog 1-2 timmar.

De flesta som köper en kamera köper med en normalzoom.
Ganska snabbt köps en telezoom. Och när man har plåtat några år så köps en vidvinkelzoom. Ungefär samtidigt en vettig blixt.
Därefter brukar ngn uppgradering komma och ngn fast optik.
Telet används alltmer sällan.

Men det är normalpersonen.

Hörrödu, har du tjuvkikat på mina kvitton?? Vadå normal???

Allvarligt, det stämmer till stor del, även om jag som gammal SLR:are köpte in betydligt snabbare när jag gick in i DSLR-världen. Med ett par undantag:
- blixt omedelbart, hör till de som förordar en bra blixt. (Förr i tiden hade jag en stavblixt, är det ingen som saknar en sådan. Snacka om GREPP!)
- både 50/1,8 och 35/2,0, men det har blivit så att 50:an knappt används. 35:an är betydligt användbarare. Vidvinkelzoomen blev ingen hit heller (10-20), säljes.

För Johans del är ju normal- och telezoom standardoptimalt att börja med. Sedan om man vill ha en prime, är ju max 35 mm, gärna 24-30, bäst som walk-aroundglugg. IMO.

Ett tips till alla extrema nybörjare med stadig kassa kan ju vara att köra en 10-20 från sigma tex, en riktigt vettig normalzoom, typ 18-70, och därifrån en 70-300. Då har man det mest vardagliga zoomomfånget ligger i kameraväskan.

Förutsättningen är att man har lite baloobas o betala skiten med också.

Inte sur

Vi har uppenbarligen olika arbetsmetoder, jag låter modellen röra sig hela tiden med mjuka små rörelser och plåtar hela tiden med upp till 5 bps för att få till den bästa bilden. Många bilder blir väldigt snarlika men det är alltid någon som är bättre. Jag plåtade även på ett ganska stort antal olika platser.

Sen var det oxå så att jag plåtade utomhus med mycket växlande ljus, vilket gjorde att det var en stor fördel att ha ett stort urval för att kunna välja ut bästa möjliga ljus.

Och nej, modellen var inte sur.

Att välja ut bilderna tog 1-2 timmar.

1,5 timma = 5400 sec 1400 bilder det blir inte ens 4 sec per bild för att bedömma bilderna på modellen. Vet hon om att du inte ens lägger ner 4 sec per bild på en modell som har ställt upp för dig i 3 tim. Utomhus på hösten.
Hoppas att bilderna gör modellen rättvisa för det är hon verkligen värd.

Hälsningar Tommy

Fan va korkat o satsa på så dyr utrustning som instegsmodell,,men du har väl läst för många inlägg av dom som rekat nybörjare om utrustning,,

Om du inte har några lik i garderoben i form av en massa objektiv så köp en Pentax K20D. Den ger mest för pengarna och deras system växer ständigt. Detta säger jag fast jag kör med Nikon! Jag har ju mina lik i min garderob.

1,5 timma = 5400 sec 1400 bilder det blir inte ens 4 sec per bild för att bedömma bilderna på modellen. Vet hon om att du inte ens lägger ner 4 sec per bild på en modell som har ställt upp för dig i 3 tim. Utomhus på hösten.
Hoppas att bilderna gör modellen rättvisa för det är hon verkligen värd.

Hälsningar Tommy
Det är inte så det fungerar, man tittar inte på varje bild en viss tid.
Man kollar efter om ett tillfälle blev bra/intressant för att gå vidare med och om det är intressant så väljer man ut den bästa bilden från just det tillfället/situationen.

Sen hurvida modellen är värd en viss tid eller inte kan jag inte för mitt liv förstå hur du ska kunna känna till, var du med i buskagen och spionerade eller?

Sen kanske det ska tilläggas att det var jag som gjorde henne (modellen) en tjänst och inte hon som "ställde upp", men det har du givetvis full koll på, eller hur?

Det är helt okej att ha åsikter, men att bygga dem på fördomar och okunskap är bara pinsamt.

Senast ändrad:
Eftersom vi pratat om modellbilderna en del och eftersom det trots allt är en fotosida så vill jag inte avhålla er från ett få se en av de aktuella modellbilderna.

Jag är medveten om att bilden är något överexponerad och jag gillar effekten det gav på just denna bild, håll till godo:

-Som ni kan se på bilden var det givetvis rena tortyren att vara ute i solskenet i tre timmar.. tortyren var olidlig-

Bilagor

• Martina.jpg
    Martina.jpg
    83 KB · Visningar: 226
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar