Annons

Angående Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår vad du menar, men jag är ändå tveksam att lägga den bedömningen här på Galleri FS...
En bra bedömning av ditt bildspråk kan du nog bara få hos någon "fotolärare",
eller en bra bildbedömare, eller i diskussioner i en grupp där du kan känna dig trygg, och där man kan ge varandra tips, råd och ev kritik.
/B
Blir det bättre bilder om en viss "fotolärare"väljer ut bilder då? Jag tror det blir tvärtom. Då kommer det gnällas från dem som inte har bilder i den kategorin som "fotoläraren" valt ut. Sedan finns det en stor risk att den store gurun...jag menar fotoläraren..får tendens till att ta ut de riktigt riktigt svåra bilderna som Kreti o Pleti inte kan förstå.

Galleri FS är ju dessutom inte till för att få kritik utan en portfolio där endast de bästa bilderna ska med. (Sedan blir det ju en diskussion som här vem som ska avgöra vilka bilder som är "bäst")

Ja jag förstår inte varför debatten tog fart vilka som röstar på vad för bilder när i slutänden endasttre personer i redaktionen väljer vilka bilder som ska ligga i GFS? Ingenstans nämns det heller om att dom tre inte ser annat än bilden och dess namn. Jag tycker det är rätt dålig stil av dom att välja sina egna bilder dessutom...

Vart är det sagt att det är de tre personer som sitter med i redaktionen av fotosidan som sitter med i den slutgiltiga juryn av galleri fs? Och vart står det att det endast är tre personer över huvud taget som är med i denna jury? Jag har förstått det som att det är ett antal utvalda medlemmar, tillsammans med delar av redaktionen.

Vart är det sagt att det är de tre personer som sitter med i redaktionen av fotosidan som sitter med i den slutgiltiga juryn av galleri fs? Och vart står det att det endast är tre personer över huvud taget som är med i denna jury? Jag har förstått det som att det är ett antal utvalda medlemmar, tillsammans med delar av redaktionen.

Om jag har förstått rätt så har alla medlemmar som redan fått en bild antagen til FS rätt att rösta på bilderna i slussen. Dessa röster tjänar som vägledning till redaktionen som sedan fäller det slutgiltiga avgörandet. Och såvitt jag vet så består redaktionen av tre personer. Men rätta mig gärna någon om jag har fel.

...

Själv så röstar jag Nej till:
- blom-, fågel-, naturbilder som det går 13 på dussinet av ("höjer sig inte över mängden")
- överdrivna HDR-bilder ("efterbehandlingen känns inte rätt")
- bilder som i stort sett är helt skapade i Photoshop (betraktar jag inte som fotografi över huvud taget; bilderna som sådana kan ju ändå vara fantastisks, men är mer att betrakta som "måleri")
- bilder som har alltför många tekniska brister, brister i komposition, eller helt enkelt inte "talar till" mig

Nu blev jag sugen på att rösta igen . . . / FiCa1

Jasså går allt inom "blom-, fågel-, naturbilder" bort? :/

EDIT såg nu att du redan svarat - sorry:)

Intressant tråd. Konstigt att ingen moderator/admin varit inne o skrivit då GFS ligger väl synligt på första och därmed viktig att besökare skall se.

Skakar lite liv i tråden igen.

Har bara en liten fundering...
Om det tar lång tid innan man får svar på en ansökan, är det bra eller dåligt. Jag menar alltså, har den varit närmre att komma med eller beror det på något helt annat?

Senast jag skickade in en bild tog det drygt 3 veckor innan jag fick det berömda mailet att jag inte blivit antagen. Tidigare har det bara tagit ca en vecka.

Det var denna bilden som det tog lång tid för, om någon är nyfiken. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2122153.htm?set=mp

3 veckor känns säkert lång tid men jag har varit med om nästan 2 månaders väntetid och då fick jag också nobben. Dock ingen förklaring om det är bra eller dåligt att det tog sån tid. Det känns ju som om det skulle kunna vara så men det krävs nog en förklaring av dom som bestämmer i frågan.

Det känns ju lite underligt att dom väljer att aldrig bemöta denna tråds kritik och frågor men det kanske säger något i sig, att det är så...

Jacob Boman

Satt och tittade igenom galleriet nu och slås av flera sker. Många bilder ser likadana ut. Samma genre och kvaliten på senare tiden har sjunkit drastiskt. Förut kunde man titta igenom bilderna och få en massa "wow" känslor, nu är det ganska ofta mna känner; "what"? istället. Tråkig utveckling.

Annars så tycker jag det är ett väldigt fint galleri i stort. Brukar gå in för att titta på bra bilder och få inspiration..

Det säkraste sättet att komma med i Galleri FS verkar vara att rikta in sig på bilder på djur, och i synnerhet fåglar. På kameran ska man sätta ett dyrt teleobjektiv på 300 eller 400 mm och öppna upp bländaren för ett kort skärpedjup.

Men jag är inte bitter :)
Ja, där kan jag faktiskt hålla med dig om. Behöver ju inte vara fåglar men djur brukar alltid gå hem och vilda djur slår katter o hundar med hästlängder. Neutralt och bekvämt att kommentera.
Något som dock aldrig går hem är bilder på män mellan typ 15-50. (Åh nej, jag är inte homosexuell men bara bitter)..

Ja, där kan jag faktiskt hålla med dig om. Behöver ju inte vara fåglar men djur brukar alltid gå hem och vilda djur slår katter o hundar med hästlängder. Neutralt och bekvämt att kommentera.
Något som dock aldrig går hem är bilder på män mellan typ 15-50. (Åh nej, jag är inte homosexuell men bara bitter)..

Har med två bilder inget av motiven finns med ;)

Har med två bilder inget av motiven finns med ;)
Nu sa varken jag eller Christian att det endast är bilder på djur som går hem.
Men jag är ganska övertygad att bilder på djur har nog flest ratio när det gäller kommentarer/"antal betittningar".

//Besserwissern Mats (som också har två bilder med i GFS som inte är på djur)

Jag har inte tittat till denna tråd på ett tag så du får ursäkta att jag inte svarat på din fråga. Följande text är kopierad från sidan med information om Galleri FS.

"Bilden får ligga så länge att tillräckligt med röster har kommit för att Fotosidans redaktion skall bli vägledda (i snitt några dagar, ibland längre ibland kortare). Den vägledande omröstningen måste tydligt väga över för Ja (dvs en bild som får 15 ja och 15 nej bör betyda att bilden inte är tillräckligt bra för att nå igenom). Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina beslut. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut. Värdarna kan gå emot juryns röstning. Eftersom det är samma värdar, och värdarna kommunicerar sinsemellan om "svåra refuseringsbeslut" så innebär det en hyfsad konsekvent nivå på de bilder som accepteras."

Tidigare publicerade medlemmarnas roll dvs "Juryn" är alltså att "vägleda" till ett beslut som fattas av "Värdarna", som alltid är samma personer. Dock kan dom gå emot omröstningarna och själva välja en annan bild, om dom vill. Dom som beskriver sig som "värdar" för fotosidan är dom tre personer som driver sidan. Egentligen spelar det exakta antalet värdar ingen roll så länge dom enhälligt beslutar i frågan oavsett vad "Juryn" kommer fram till och alltid förblir samma personer, eller hur?

På David Elmfeldt's sida står "Jag driver fotosidan.se tillsammans med Christer och Erik. Fungerar som redaktör i teamet." Därav kommer siffran tre ifrån, eftersom det är svårt att tro att några andra än dom som driver sidan skulle enhälligt få besluta i frågan. Speciellt inte med tanke på att dessa personer i så fall alltid skulle kunna välja bilder i Galleri FS oavsett vilka bilder David, Christer och Erik tycker passar.

David är "redaktionen" här på fotosidan och jag har inte kunnat hitta någon mer som nämns med namn. Det finns en chefredaktör till Fotosidans Magasin men vem som beslutar vilka bilder som ska tas med i den tidningen, av uppladdade medlemmars bilder, eller vem som tex beslutar vilken bild som blir "Veckans Bild" framgår inte heller någonstans. Vem/vilka det är kan man inte läsa sig till, men nog tycker jag det verkar som om det inte heller är vi medlemmar i varje fall...

MVH
Jacob Boman

Jag har inte tittat till denna tråd på ett tag så du får ursäkta att jag inte svarat på din fråga. Följande text är kopierad från sidan med information om Galleri FS.

"Bilden får ligga så länge att tillräckligt med röster har kommit för att Fotosidans redaktion skall bli vägledda (i snitt några dagar, ibland längre ibland kortare). Den vägledande omröstningen måste tydligt väga över för Ja (dvs en bild som får 15 ja och 15 nej bör betyda att bilden inte är tillräckligt bra för att nå igenom). Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina beslut. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut. Värdarna kan gå emot juryns röstning. Eftersom det är samma värdar, och värdarna kommunicerar sinsemellan om "svåra refuseringsbeslut" så innebär det en hyfsad konsekvent nivå på de bilder som accepteras."

Tidigare publicerade medlemmarnas roll dvs "Juryn" är alltså att "vägleda" till ett beslut som fattas av "Värdarna", som alltid är samma personer. Dock kan dom gå emot omröstningarna och själva välja en annan bild, om dom vill. Dom som beskriver sig som "värdar" för fotosidan är dom tre personer som driver sidan. Egentligen spelar det exakta antalet värdar ingen roll så länge dom enhälligt beslutar i frågan oavsett vad "Juryn" kommer fram till och alltid förblir samma personer, eller hur?

På David Elmfeldt's sida står "Jag driver fotosidan.se tillsammans med Christer och Erik. Fungerar som redaktör i teamet." Därav kommer siffran tre ifrån, eftersom det är svårt att tro att några andra än dom som driver sidan skulle enhälligt få besluta i frågan. Speciellt inte med tanke på att dessa personer i så fall alltid skulle kunna välja bilder i Galleri FS oavsett vilka bilder David, Christer och Erik tycker passar.

David är "redaktionen" här på fotosidan och jag har inte kunnat hitta någon mer som nämns med namn. Det finns en chefredaktör till Fotosidans Magasin men vem som beslutar vilka bilder som ska tas med i den tidningen, av uppladdade medlemmars bilder, eller vem som tex beslutar vilken bild som blir "Veckans Bild" framgår inte heller någonstans. Vem/vilka det är kan man inte läsa sig till, men nog tycker jag det verkar som om det inte heller är vi medlemmar i varje fall...

MVH
Jacob Boman

Jag förstår fortfarande inte vart problemet ligger. Blir du lika arg över att det är en jury som bestämmer i fototävlingar?

Det säkraste sättet att komma med i Galleri FS verkar vara att rikta in sig på bilder på djur, och i synnerhet fåglar. På kameran ska man sätta ett dyrt teleobjektiv på 300 eller 400 mm och öppna upp bländaren för ett kort skärpedjup.

Men jag är inte bitter :)

Håller inte med!

Det är extremt svårt att få med bilder på till exempel fåglar...det jag dock uppmärksammat är att när det gäller fågelbilder så verkar örnbilder vara premierade.

Jag plåtar mest fågel med stort tele och kort skärpedjup och har tidigare haft med två bilder i galleriet, men har för att få med dom två bilderna testat med 20-talet bilder som alla bilvit nekade. Jag har sedan av olika anledningar valt att plocka bort de två som jag haft med.

Det roliga är att en av bilderna som blivit nekad till Galleri FS har publicerats i ansedda naturfototidningen Camera Natura, så jag antar att den var tillräckligt bra :-D

// Daniel

Men Daniel,

Tycker du inte att när 1 av de 5 senaste bilderna i Galleri FS är en bild på fågel talar för det? Är var femte bild som Svensson tar en fågelbild? Jag tror i alla fall inte det. Finns ju andra djur som tex isbjörnar, vanliga björnar....och människor......och stadsbilder .....och annat.

Jag förstår fortfarande inte vart problemet ligger. Blir du lika arg över att det är en jury som bestämmer i fototävlingar?

Nej Viktor. Det jag är arg över är att dom medlemmar som sitter och röstar fram om en bild är bra nog, eller inte, att vara med i galleriet egentligen inte har något att säga till om alls. Om inte bilden gillas av värdarna kan dom välja en annan bild. Vad är det då för mening att ha en "Jury" bestående av tidigare publicerade medlemmar, undrar jag? Varför ska dom sitta och lägga ner tid på att rösta på bilder, samt lämna en motivation till varje bild, varför den ska eller inte ska ingå i galleriet?

Dessutom undrar jag om inte du skulle bli förbannad om juryn i fototävlingen inte var en riktig jury alls utan några andra personer beslutade vilka dom vinnande bilderna skulle bli, oavsett vad den presenterade juryn hade kommit fram till...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar