Annons

Analogt - Digitalt igen.......

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår vad du menar nu när jag faktiskt tittat vad där står :)

Men jag kan bara konstatera att det är aktuellt nummer, därav drog jag slutsatsen att de refererade artiklarna var hyggligt aktuella...
 
Okej..men hittar du fler bilder/artiklar som kanske bättre kan övertyga mig om digitalkamerans fantastiska bildkvalitet så är jag idel öra..

Annars fortsätter jag streta emot alla digitalnissar som hävdar dess förträfflighet.. hehe
 
Bara för att jag inte använder storformatskamera ser jag inte att jag har någon sorts mission att bekämpa eller "streta emot" användandet av sådana - t.ex. Ädelförfaranden är inte något jag har känt mig lockad att arbeta med men det är mycket intresant att prata med fotografer som använder sådana, jag lär mig något...

Vi har nog aningen olika syn på detta. Jag ser mig inte som deltagare i någon sorts "kamp" där jag ska övertyga eller streta emot. Vilken utrustning du än vill fotografera med så är det inget jag har någon anledning att försöka ändra på.
 
Till janc,

Nu kommmer jag på vad en riktig kamera är;

När jag var liten och bodde hos min morfar och mormor fanns det en affisch uppsatt på väggen i mitt sovrum som föreställde en sprängskiss på en Hasselbladare. En massa kugghjul, skruvar, fjädrar mm fångade mitt intresse. Då tänkte jag...DET DÄR ÄR EN RIKTIG KAMERA...

/Academic

:)
 
janc skrev:
Bara för att jag inte använder storformatskamera ser jag inte att jag har någon sorts mission att bekämpa eller "streta emot" användandet av sådana - t.ex. Ädelförfaranden är inte något jag har känt mig lockad att arbeta med men det är mycket intresant att prata med fotografer som använder sådana, jag lär mig något...

Vi har nog aningen olika syn på detta. Jag ser mig inte som deltagare i någon sorts "kamp" där jag ska övertyga eller streta emot. Vilken utrustning du än vill fotografera med så är det inget jag har någon anledning att försöka ändra på.

Men hallå..det jag skrev om att "streta emot digitalnissarna" var ju ett skämt. Ett försök att på ett annat sätt säga: "Det är lite kul att gnabba om sådana här egentligen ganska så oviktiga saker trots att diskussionen inte går framåt". Du tror väl inte på allvar att jag försöker få någon annan att frångå något de själva gillar!?

Vi tycker precis likadant..dvs att var och en får använda den utrustning som passar honom/henne bäst.
 
Senast ändrad:
Hur är det med svenskakunskaperna (obs, ej svenska kunskaperna)

Vill gärna slå ett slag för det sammansatta ordet! Det ÄR skillnad på jesus sandaler[\B] och jesussandaler [\B]!

Läste följande annons i fönstret på en frisersalong: "Tillfälligt permanent erbjudande".

http://www.skrivihop.nu
 
Analogt vs digitalt

Hmm, jag är amatör inom fotografi, men har alltid haft ett brinnande intresse för det, Jag är också otroligt datorintresserad, arbetar som utvecklingsansvarig här på ett företag i Varberg.
Vi håller på mycket med digitalt osv,
Men som alla skriver "Bästa bildkvaliten"

jag tror faktiskt inte direkt det beror helt på kameran.. sedan som många här säger "Välj det som passar en bäst" D e väll klart man gör det? Vem vill vara en mainstream tönt som följer allt som alla andra gör? Behovet är det som avgör tycker jag, en Pressfotograf som måste ha bilderna till sin redaktion inom 1-2 timmar och är i utlandet är nästan tvungen att välja digitalt och kanske skicka över bilderna via sin mobiltelefon GPRS eller via en laptop nånstans i skogarna i nepal.
Jag sitter och funderar mycket på om jag skall kompletera med en Canon EOS 10D, jag har en Minolta Dynax 4 med ett Sigma 100-300 + en teleconverter på 2X för jag fotar mycket fåglar och natur, men det blir dyrt att framkalla hela tiden, men sen tänker man, hur kul är det att ha 40 cd skivor på hylla med bilder som man kanske aldrig tittar på för d e så "jobbigt" att sitta och gå igenom och ha sig.. Det blir inte samma sak med analogt, för där sätter man "oftast" in in pärmar och strukturerar på ett fint sätt, och vem som hellst kan ta fram en pärm på under 3 sek och börja titta och bläddra, vem som hellst kan inte ta fram en bild på datorn,
Angående DJ diskussen om Vinyl kontra CD, har man en vinylspelare för runt 120 000 så ger det ett så klart ljud så man inte kan föreställa sig,

jag säger bara Digitalt vs Analogt kan aldrig jämföras, Varför jämföra allt? Skall man börja jämföra vilka människor som har bäst kvalitet också? Det är upp till personen i sig att avgöra vad man vill. Jag blir så trött på alla "religionsgrid" typ linux vs Microsoft osv, skit i vilket, kör på det som känns rätt

MvH

martinBengtson\]
 
Digitalt eller analogt...

Det handlar om några få saker.

1 PENGAR. Det digitala rusar fram i utvecklingen och ska man hänga med så kostar det skjortan. jag har för mig att Proffskopias nya scanner kostade 2 MILJONER. Den kommer kanske att hålla i 3, max 5 år sedan är den förlegad. Tekniken är inte mogen idag.

2 Presentation. Hur presenterar du dina bilder? Vad gör du med dem?

3 TID. Vad är effektivast för dig?

Och hur man än vänder sig så är världen analog.

Mvh Erik
 
tillför inget till "diskussionen".. men gör ett litet inlägg iaf..

jag ser mig själv som en digital analog.
jag gillar det analoga, och framförallt om det kan framföras med digital utrustning.
låter det konstigt?

jag har en nikon D100 som jag trots allt föredrar att plåta med framför min älskade gamla nikon FM2 (som förresten är trasig för tillfället) just för dom fördelar det digitala mediet har. det är billigare och man ser resultat direkt.
samtidigt så kan varken amatörer eller proffsfotografer se på mina digitala papperskopior (i 30x40cm) att det faktiskt är digitala bilder. alla tror att de är analoga. ja, vissa kan tillome bli förbannade på att jag "ljuger så" när jag säger att dom är digitala.
(jag menar då inte att dom tycker jag är en lögnare som använder digitalkamera, utan att jag har mage att påstå att mina "analoga" bilder är digitala)
sånt ger mig härliga rysningar längs med ryggraden. ;o)

att det är svårt att skilja dem åt beror på D100'ans digitalbrus, som är mycket likt filmkorn. särskilt vid s/v konvertering.
fast medans jag får tydliga korn vid 800 ISO på film, så kan jag använda 1600 ISO eller högre för att närma mig samma kornkänsla på D100.
om jag inte underexponerar för mycket.

hemma har jag en 1200 och stora mängder vinyl.
och även en stor del CD's.
nåt jag spelar ofta är MP3'ade gamla vinylskivor på dator eller dvd. (tyvärr har min man lagt beslag på ipodden, men jag har å andra sidan lagt beslag på D100'an)

så jag blandar friskt och gillar den analoga känslan man kan få med det digitala.

tjosan!
:eek:)

ps.
och jo förresten!
jag gör kopior på mina digitala bilder, så fotoalbum kommer mina barn oxå ha på sig själva. ganska mycket fetare album dock än jag har på mig själv.
ds.
 
"ANALOGT/digitalt"

Ja Du, "academic"...ATT Du h-a-r en sund inställning i detta "lilla pikanta spörsmål står ställt utom varje rimligt tvivel"...
Det finns, egentligen, inte så mkt att tillägga, men, jag VÄLJER att göra det ändå.
För MIN del: ANALOGT ÄR verkligen FOTO!
digitalt kan "få" kallas BILD, men
FOTO är det alltså INTE, enligt mitt
synsätt...
Du kan med digitalt, praktiskt taget "smaska in vilket skit som helst"(ursäkta uttrycket!)i datorn och se'n via photoshop el annat similärt program "styla till en riktig pangbild"!
För mej är ANALOGT b-å-d-e härligare&ärligare!
Digitalt är jämförbart med doping inom idrotten och/eller silicon-"tuttar"...
Jämför gärna ochså vad som hänt inom musicen:
h-u-r mycke'/lite' av det som spelas i radion "idag" går att "gnola, nynna&vissla på"? Musikerna är snart borta, (pc-)artisterna(?)är här, och dominerar, tyvärr...
 
Stefan, där håller jag inte med dig...

Digitaliseringen har förändrat vårat samhälle, men man skall inte racka ner på dem som drar nytta av det. Sen säger du att
"man kan dra in en bild i fotoshop och göra en pangbild" Det kan du väll göra om du tar ett analogt kort också, först framkalla, sen scanna, sen ändra, sedan skriva ut på fotokopia, så har du din pangbild, och du säger att fotografera via digitalkamera är "bild", Du menar att alla dessa pressfotografer, naturfotografer osv som tar kort digitalt, och arbetar med det, inte skall respekteras som riktiga fotografer?

Det kvittar vilken form av media man tar kortet i, bara man blir nöjd med resultatet.

/M
 
Re: "ANALOGT/digitalt"

lion-62 skrev:
...Jämför gärna ochså vad som hänt inom musicen: h-u-r mycke'/lite' av det som spelas i radion "idag" går att "gnola, nynna&vissla på"?

ehum.. nu är jag själv inte purung längre, men det där var ett uttryck som man hört många gånger.
alltid av gamla människor.
när man själv var ung.

när elvis var på, var det samma uttryck som fälldes.
när jazzen var ung, samma sak.

jag antar att det är "svårt att lära gamla hundar sitta" om jag får vara så fräck å nämna det till nån som inte är så pass mycket äldre än jag själv.
*fnissar*

ta det rätt nu, stefan. jag säger detta med glimten i ögat.
:eek:)
 
Mitt inlägg i debatten!

En länk helt enkelt!
Som leder till en site där en Canon 1Ds testas mot 35mm och mellanformat film :0)
Jag fann den intressant och underhållande,
även fast en 1Ds är utom räckhåll för mig
men vem vet om några år till?
http://www.photographical.net/

Glad sommar/ Stefan
 
Sant, jag kommer nog kompletera med en rejäl SLR digital om några år när dem inte är så j****a dyra, sannslöst mycket pengar just nu
 
"ANALOGT/digitalt"...

Bäste Martin! Jag begär varken att Du eller nå'n annan ska hålla med Mej, vad jag vill(e)är att redogöra för MIN ståndpunkt, inget annat.
Jo, förresten, att va'(inte så)lite'(?"provokativ" OCHSÅ i ärlighetens namn.
Uppenbarligen har jag lyckats med Mitt uppsåt: att tillföra diskussionen "en skvätt tändvätska"...
I övrigt: Jag kommer ALDRIG att efterbehandla NÅGOT av Mina FOTON via datorn, för Mej är det TABU!
Vad se'n de här "proffskanonerna" gör med sina "moderna tiders polaroidkameror"(läs: digital-"kameror")det ligger HELT&HÅLLET utanför Mitt ansvarsområde...
De allra bästa hälsningar: Stefan S
 
Re: "ANALOGT/digitalt"...

lion-62 skrev:
Uppenbarligen har jag lyckats med Mitt uppsåt: att tillföra diskussionen "en skvätt tändvätska"...

en reflektion bara.
jag har upptäckt att många här på fotosidan ofta visar upp ett lynnigt sinne, bråkar gärna, "hottar" upp diskussioner eller är direkt otrevliga i sin kritik (i tron att "dryg" är likamed "professionell").
min blygsamma undring är då: är ni verkligen likadana i riktiga världen oxå? eller är olika internetforum ställen där ni lever ut era dämda behov av "tändvätska"?

synd förresten att du aldrig nånsing kommer efterbehandla dina bilder på datorn.
det är bara ett av led där man lätt kan hämma sin kreativitet.
det sa en gång en klok man till mig på en fotoskola.
samma man sa oxå att "regler är till för att brytas", och att man gärna bör blicka framåt i livet och se framstegen.
heja heja!

tjosan!
:eek:)
 
"ANALOGT/digitalt"

Bästa Christel! (Snyggt namn förresten, OCHSÅ!)
Kalla Mej INTE "gammal hund"...gammal katt går däremot avsevärt mycket bättre: LER!(och långhalm???) Jag noterar till Min STORA glädje att Du är lycklig "innehavarinna" till en FM2:a! "Hon är säker gamla Bettan"...vet Du att tillägga!
"De' 'e lite' stil på're, åtminstone..."
Nu skrattar jag högt, det ena behöver nödvändigtvis INTE utesluta det andra.
Vad Jag vill(e)"tala om" är att för Mej så är det ANALOGA synonymt med FOTO!
Andra kan(och FÅR!!!)vara av annan åsikt, GIVETVIS!!! Fattas bara annat!!!
De allra bästa(analoga)FOTO-hälsningar från Mej: Stefan S
PS."Hoppsan Kerstin", vi korsfors visst, Neej Christel, jag är INTE "allmänt bångstyrig" vilket Du(rätta Mej om Jag inte skulle ha rätt)tycks insinuera, jag är en vänligt sinnad själ.(Och hjärta!!!)DS.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.