Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga objektiv till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

esiol

Medlem
Är det som man hört att canons analoga objektiv inte går att använda till deras digitala hus?
Någon som kan sprida lite ljus över detta...

MVH/Louise
 
Alla objektiv som har EF-fattning passar både Canons analoga EOS-kameror och de digitala kamerorna. Däremot så passar inte Canons äldre manuella objektiv (FD och FL) som har en helt annan kamerafattnin.
 
Okej, va bra! Tack för hjälpen!
Du vet inget om vilket digitalt canon hus man borde köpa, som är bra?
 
esiol skrev:
Du vet inget om vilket digitalt canon hus man borde köpa, som är bra?

Nja, att säga att du absolut ska köpa en viss kamera kan jag inte för det är personligt tyckande, behov och ekonomi som är avgörade. Av dom kameror som Canon f.n. har i sitt utbud finns det ingen som är dålig.

När jag själv köpte digitalkamera i våras föll valet på en 20D eftersom jag tyckte att 350D, som jag först funderat på, var alldeles för liten och lätt att hålla i och arbeta med och övriga modeller var för dyra.
 
apropå gamla canongluggar

Igår sprang jag iväg och köpte mig ett nytt 17-40 f/4 till min 350D. Provade litet snabbt med några testshots hemma, och ramlade samtidigt på min 16 år gamla EOS 650 som jag hade hemma i en låda. På den gamlingen hade jag ett fast 50mm f/1.8 som jag plockade av & monterade på min 350D. Trodde faktiskt inte att det ens skulle passa, men det gjorde det. Fick för mig att jag skulle göra ett snabbtest och jämföra med mitt 17-40, och uh... alltså... vilken satans kvalitet på den gamla 50-millimetern! Jag vet inte om jag ska vara ledsen över 'dålig' kvalitet på mitt sprojlans 17-40, eller om jag ska vara glad över att jag hittade mitt 50mm?

Här är en länk med mitt ovetenskapliga test (bilderna helt oskärpta och ofixade. Straight outta the camera):

http://ammunition.se/pixlo/test/
 
Re: apropå gamla canongluggar

wobbler skrev:
Igår sprang jag iväg och köpte mig ett nytt 17-40 f/4 till min 350D. Provade litet snabbt med några testshots hemma, och ramlade samtidigt på min 16 år gamla EOS 650 som jag hade hemma i en låda. På den gamlingen hade jag ett fast 50mm f/1.8 som jag plockade av & monterade på min 350D. Trodde faktiskt inte att det ens skulle passa, men det gjorde det. Fick för mig att jag skulle göra ett snabbtest och jämföra med mitt 17-40, och uh... alltså... vilken satans kvalitet på den gamla 50-millimetern! Jag vet inte om jag ska vara ledsen över 'dålig' kvalitet på mitt sprojlans 17-40, eller om jag ska vara glad över att jag hittade mitt 50mm?

Här är en länk med mitt ovetenskapliga test (bilderna helt oskärpta och ofixade. Straight outta the camera):

http://ammunition.se/pixlo/test/
Jag tycker mest det ser ut som att det är rörelseoskärpa på den övre. Har du tagit utan stativ? Det är ju rätt omöjligt att hålla still i 1/20 sekund tycker i alla fall jag.
Annars kanske skärpan helt enkelt ligger fel. Sådär stor skillnad bör det inte vara.
 
Re: apropå gamla canongluggar

wobbler skrev:

Här är en länk med mitt ovetenskapliga test (bilderna helt oskärpta och ofixade. Straight outta the camera):

http://ammunition.se/pixlo/test/
Det var ett orättvist "test". Ta några bilder ut från balkongen istället med stativ och slutartid på 1/100s. eller kortare.
17-40 är ett erkänt extremt bra objektiv i alla avseenden.
Jag antar att du har gamla modellen av Canons 50/1.8. Det är lätt Canons mest eftertraktade objektiv på beg.marknaden och har suverän optisk kvalitet. Du hittar hur många trådar som helst på Fotosidan med folk som letar ett..
 
Mja, jag hade faktiskt ett stativ. Men stativet är av typ 50-kronorsklass och jag vet att det inte direkt bidrog till att hålla kameran stadig. Jag ska testa med fler bilder. Och så kanske man skulle skaffa sig ett bra stativ...
 
Re: Re: apropå gamla canongluggar

Linmajon skrev:
Det var ett orättvist "test". Ta några bilder ut från balkongen istället med stativ och slutartid på 1/100s. eller kortare.
17-40 är ett erkänt extremt bra objektiv i alla avseenden.
Jag antar att du har gamla modellen av Canons 50/1.8. Det är lätt Canons mest eftertraktade objektiv på beg.marknaden och har suverän optisk kvalitet. Du hittar hur många trådar som helst på Fotosidan med folk som letar ett..

Japp. Ska prova med högre slutartid med mitt 17-40. Och ja, det är den första revisionen av 50/1.8:an jag hittade. Känns inte som att jag kommer att göra mig av med det. Det brummar litet i autofokusen, men det kan man ju leva med =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.