Annons

Analog eller digital kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
En helt OK analog kamera, kan du ju köpa för några hundralappar, så du kan ju faktiskt, fota just både analogt & digitalt...

Man lär sig nog snabbare med det digitala, och sparar mkt pengar...

/John
 
Tack, Nils Bergqvist, för att du kallar det "film" och inte "analogt".
Elektroniken blev digital, istället för analog, i kamerorna redan i mitten av 70-talet, men bildlagringen var kemisk ett bra tag till.
 
Tack, Nils Bergqvist, för att du kallar det "film" och inte "analogt".
Elektroniken blev digital, istället för analog, i kamerorna redan i mitten av 70-talet, men bildlagringen var kemisk ett bra tag till.

Ett riktigt påpekande, jag tänkte inte ens själv på att jag använde termen "analogt" när jag skrev mitt eget svar. Tyvärr har jag nog blivit bränd av frågan "Jaha, så den tar inga stillbilder alls?" när jag förklarat för någon att det är en filmkamera jag håller i händerna.
 
Visst kan det vara kul att stå i mörkrummet och jobba med förstoringar. Jag har gjort det väldigt mycket, men tröttnade så småningom (och hade inte längre tillgång till labb) och övergick till dia, tröttnade på att bara kunna titta på mina bilder med en brummande projektor och övergick till negativ färgfilm och papperskopior. Då hade jag helt förlorat kontrollen över mina bilder från den sekund jag släppt avtryckaren. Den digitala revolutionen inom foto innebar för mig att jag återigen kunde fotografera med någon sorts ambitioner. Det blev en verklig befrielse!

Nån skrev att man ska räkna in kostnaden för en dator. Alla har väl en dator idag, och så himla märkvärdig behöver den inte vara för att klara bildredigering. Däremot kommer ju kostnaden för bra program till. Om man som jag är "uppfostrad" under analogkameratiden så är väl Lightroom det som mest liknar traditionellt mörkrumsarbete, och det kostar ju en del. Annars följer det med råfilskonveretare till alla kameror och nån sorts bildredigeringsprogram följer med också för det mesta. Och PS Elements kan man få under tusenlappen och det räcker långt. Dyrt är det inte alls med digitalfoto. Jo en skrivare behöver man också, en till två tusenlappar räcker för bra fotokvalite och den kan användas till annat nyttigt också. Alla med dator har väl en skrivare ändå?

Jag tycker flexibiliteten med digitalfoto är enorm. Om jag vill kan jag göra en svartvit bild, jag kan titta på datorskärmen, jag kan skriva ut, jag kan göra ett bildspel för att visa på en teve (alla har väl HD-platt-teve numera?) med bättre (och tystare!) kvalitet än diaprojektorn gav, och jag slipper blåsticket från K64-filmen.

Mitt projekt just nu är att digitalisera alla min gamla diabilder (och bli av med blåsticket i samma veva). Det är riktigt kul att kunna fixa till sina gamla diabilder i datorn! Nästa steg blir att också scanna in alla färgnegativ och så småningom de svartvita.

Du verkar ju ambitiös med ditt fotograferande så traditionellt foto med film och vätskeslabb kanske ändå är något för dig, om du har tillgång till ett fotolabb. Men lyd rådet och skaffa ett digitalt hus också. Det analoga får du ändå nästan gratis.

Ursäkta detta långa inlägg.
 
Halloj,

Jag är också en av alla dom som så att säga, "Swing both ways" :)
Först tänkte jag precis som du köra med film men insåg sedan att min brist på tålamod pekade mot det digitala formatet. Jag slog till på en digital systemkamera från Pentax, mkt pga det stora utbudet begagnade gamla gluggar från 70,80 och 90-talen. Det är samma bajonettfäste på det nya digitalkamerorna som de gamla filmhusen från Pentax. Småbild, dvs.

Sedan dröjde det inte länge förrän jag handlade ett filmhus på Tradera för en spottstyver. Och lite senare, ännu ett :) Samtidigt som jag fotograferar mestadels med ett digitalt system.
Båda har sina tjusningar tycker jag. I efterbearbetningen av ett digitalt fotografi är kunskapströskeln betydligt lägre än i mörkrummet kan jag tänka. Jag som novis kan dra i färger och kurvor och direkt se resultat.

Jag jobbar som ljudtekniker till vardags och det är mkt lätt att dra paralleller till analog vs digital inspelning. De digitala medien är billiga, snabbjobbade, och nuförtiden ganska transparenta i ljudkvalité. Det analoga rullbandet är tvärtom, kräver kunskap, dyrt att köpa in, mer komplicerat att lagra osv. Men LÅTER alldeles fantastiskt underbart.

I ett inspelningsläge i jobbet väljer jag alltid det digitala alternativet pga flexibiliteten och snabbheten. Sen kan jag simulera det analoga ljudet i efterbearbetningen. Jag skulle aldrig drömma om att klippa dialog med rullband :)

Däremot är känslan svåröverträffad när det handlar om att dra i spakar, rattar och reglage på ett mixerbord eller en bandspelare. Precis som att fotografera med ett gammalt kamerahus för film :)

Blev lite väl långt, det här, men jag hoppas det tillförde något iaf!
 
Finns naturligtvis inget givet svar, man måste välja efter vad som man tycker passar sig själv bäst. Båda har sina för och nackdelar.

För min del så är det iallafall såhär; jag jobbar bara med digitalt som utgångspunkt, men om en kund ber om fotografering på film och är beredd att betala kostnaderna för det så jobbar jag på film, händer sällan.

För mina egna bilder fotograferar jag bara analogt sedan ett år tillbaka bara för att jag tycker det är roligare. För min del är analogt - kul, digitalt - tråkigt.

Dessutom så kan man köpa så fantastiskt fina analoga kameror idag till låga priser där tekniken håller lång tid. Jag blev digital fotograf 2004 och har sedan dess köpt 5st digitala småbildshus från Nikon. Nästan löjligt.
 
Tack, Nils Bergqvist, för att du kallar det "film" och inte "analogt".
Elektroniken blev digital, istället för analog, i kamerorna redan i mitten av 70-talet, men bildlagringen var kemisk ett bra tag till.


Ett riktigt påpekande, jag tänkte inte ens själv på att jag använde termen "analogt" när jag skrev mitt eget svar. Tyvärr har jag nog blivit bränd av frågan "Jaha, så den tar inga stillbilder alls?" när jag förklarat för någon att det är en filmkamera jag håller i händerna.

Kan man inte tänka sig att det heter analogt för att mediet som fångar bilden är analogt, till skillnad från en digitalkamera där mediet är digitalt. Oavsett hur mycket digital elektronik som finns i kameran. Det blir ju även mindre trassel med definitioner om man endast tar i beaktande mediet, så man inte behöver tala om en analog film-kamera, digital film-kamera, digitalkamera, analog digitalkamera för att inte tala om hur det blir om man tar med rörlig bild!
 
Mediet består av silverkorn eller pixlar, som räknar in ett visst antal fotoner, och sedan levererar en analog spänning eller svärtningsgrad, proportionell mot antalet fotoner, vidare i processen.

Så det är inte där skillnaden ligger, så länge man inte anser att "analog" resp. "digital" bara handlar om elektronik. Men då har ju resonemanget stupat redan på startlinjen. Skillnaden ligger i den fortsatta behandlingen, som är kemisk eller elektronisk.
 
Börja med att köpa en digital systemare är mitt råd, mycket enklare att lära sig då man kan se resultatet direkt, och det är dyrt och trist att misslyckas med en filmrulle.

Sen när du börjar känna dig säker på kameran och vill testa analogt ropar du in en billig systemkamera på Tradera av samma märke som din digitala, då kan du använda samma objektiv till den. Ett analogt kamerahus kostar inte många hundralappar idag...
 
Mediet består av silverkorn eller pixlar, som räknar in ett visst antal fotoner, och sedan levererar en analog spänning eller svärtningsgrad, proportionell mot antalet fotoner, vidare i processen.

Så det är inte där skillnaden ligger, så länge man inte anser att "analog" resp. "digital" bara handlar om elektronik. Men då har ju resonemanget stupat redan på startlinjen. Skillnaden ligger i den fortsatta behandlingen, som är kemisk eller elektronisk.

Då borde man väl kunna klassa dessa enligt det som leder fram till en bild, då filmen går igenom en analog behandling och sensorns information går igenom en digital behandling. Det ändrar ju inte på något i resonemanget, jag tycker fortfarande inte man skall blanda in kamerans andra delar i klassificeringen än det som skapar bilden.
 
Börja med att köpa en digital systemare är mitt råd, mycket enklare att lära sig då man kan se resultatet direkt, och det är dyrt och trist att misslyckas med en filmrulle.

Sen när du börjar känna dig säker på kameran och vill testa analogt ropar du in en billig systemkamera på Tradera av samma märke som din digitala, då kan du använda samma objektiv till den. Ett analogt kamerahus kostar inte många hundralappar idag...

Instämmer fullständigt i detta råd.

En liten detalj i sammanhanget är förstås att "samma objektiv" inte innefattar eventuella APS-C-gluggar (EF-S för Canon, DX för Nikon, övriga kan jag inte) man köpt till sin moderna digitala systemkamera. Å andra sidan får man kanske med ett eller flera fungerade objektiv till den gamla filmkameran (kemiframkallningsfilmrullekameran?).
 
"Digital Photography is simply an electronic Video recording that is a STILL Picture. Film photography, on the other hand, is NOT Analogue, but is a real Optical Record formed by te original Rays of Light!"

Foto med film kan inte därför inte jämföras med digital elektronisk bildupptagning på samma sätt som man jämför analog elektronisk ljudupptagning med digital elektronisk ljudupptagning. Då blandar man ihop korten lite för mycket. Analog fotografi är helt enkelt en tekniskt felaktig defenition av foto med film och att bilden skulle genomgå någon slags analog behandling är inte heller riktigt rätt. Men vad man kallar det spelar kanske inte så stor roll, bara man är medveten om vad det är för skillnader rent tekniskt. Och det är kanske inte alla?
 
"Digital Photography is simply an electronic Video recording that is a STILL Picture. Film photography, on the other hand, is NOT Analogue, but is a real Optical Record formed by te original Rays of Light!"

Foto med film kan inte därför inte jämföras med digital elektronisk bildupptagning på samma sätt som man jämför analog elektronisk ljudupptagning med digital elektronisk ljudupptagning. Då blandar man ihop korten lite för mycket. Analog fotografi är helt enkelt en tekniskt felaktig defenition av foto med film...
1. Elektronisk video kan vara både analog och digital.

2. Termen "analog" används visserligen normalt inom elektronik men det innebär inte att det är "felaktigt" att använda den i andra sammanhang. Ordet betyder helt enkelt att processen är kontinuerlig och har ett oändligt antal variabler, till skillnad från en process som är digital.
 
1. Elektronisk video kan vara både analog och digital.

2. Termen "analog" används visserligen normalt inom elektronik men det innebär inte att det är "felaktigt" att använda den i andra sammanhang. Ordet betyder helt enkelt att processen är kontinuerlig och har ett oändligt antal variabler, till skillnad från en process som är digital.

Ja, vad man kallar saker och ting är inte avgörande, bara man känner till skillnaderna. Men foto med film är inte analog i den mening vi avser med analog ljudupptagning eller videoupptagning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.