Halloj,
Jag är också en av alla dom som så att säga, "Swing both ways"
Först tänkte jag precis som du köra med film men insåg sedan att min brist på tålamod pekade mot det digitala formatet. Jag slog till på en digital systemkamera från Pentax, mkt pga det stora utbudet begagnade gamla gluggar från 70,80 och 90-talen. Det är samma bajonettfäste på det nya digitalkamerorna som de gamla filmhusen från Pentax. Småbild, dvs.
Sedan dröjde det inte länge förrän jag handlade ett filmhus på Tradera för en spottstyver. Och lite senare, ännu ett
Samtidigt som jag fotograferar mestadels med ett digitalt system.
Båda har sina tjusningar tycker jag. I efterbearbetningen av ett digitalt fotografi är kunskapströskeln betydligt lägre än i mörkrummet kan jag tänka. Jag som novis kan dra i färger och kurvor och direkt se resultat.
Jag jobbar som ljudtekniker till vardags och det är mkt lätt att dra paralleller till analog vs digital inspelning. De digitala medien är billiga, snabbjobbade, och nuförtiden ganska transparenta i ljudkvalité. Det analoga rullbandet är tvärtom, kräver kunskap, dyrt att köpa in, mer komplicerat att lagra osv. Men LÅTER alldeles fantastiskt underbart.
I ett inspelningsläge i jobbet väljer jag alltid det digitala alternativet pga flexibiliteten och snabbheten. Sen kan jag simulera det analoga ljudet i efterbearbetningen. Jag skulle aldrig drömma om att klippa dialog med rullband
Däremot är känslan svåröverträffad när det handlar om att dra i spakar, rattar och reglage på ett mixerbord eller en bandspelare. Precis som att fotografera med ett gammalt kamerahus för film
Blev lite väl långt, det här, men jag hoppas det tillförde något iaf!