Annons

"Amatörarbetsflöde" på Mac/Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

har haft min Nikon D70 i snart ett år och känner mig inte helt säker på hur jag skall hantera bilderna efter det att dom är tagna. Ber om ursäkt om ämnet hat täckts tidigare, men hänvisa gärna till lämplig tråd.
Kör Mac och har iPhoto som det program som sköter överföringen, katalogisering, bildspel å sånt. Det har bara blivit så eftersom jag hade programmet redan innan, och jag tycker det funkar bra. Är det ett lämpligt val eller finns det bättre alternativ, typ Nikon View eller nåt annat?
Om jag sen vill redigera bilder ur denna bildkatalog så har jag gjort en kopia av bilden och sen öppnat den i Photoshop, gjort det jag vill göra med bilden å sen importerat den tillbaka till iPhoto för att sas få med den i biblioteket igen. Det är långt ifrån alla bilder jag vill fixa med, det blir bara några enstaka. Är detta ett klumpigt arbetssätt (känns så ibland)? Men var kommer Aperture in i bilden (f'låt för ordvitsen...)? Och Nikon Capture? Andra? Ersätter dom eller kompletterar dom min kombination av iPhoto/PS?
Känner mig lite förvirrad just nu...

/Måns
 
Jag använder Bridge som är intregerat med CS2, varför krångla till det mer än man behöver :)

Läs Scott Kelbys bok om CS2 så får du lära dig tips och trix om hur man använder det, funkar lika bra på både PC och Mac.

kent.
 
Du bör kanske hitta ett smidigare sätt att göra små förbättringar i Photoshop, det blir så mycket bättre med lite kurvor och sånt.

Aperture, Nikon Capture och andra är avsedda att arbeta med raw-bilder (råformat). Även Photoshop kan göra detta.
Om du har en D70 borde du kanske använda råformat, testa gärna det om du inte gjort det förr! Det kan däremot inte iPhoto hantera.

Jag har också mac, fotar i Raw och jag använder endast Photoshop och sortering i mappar för mina bilder även om jag önskar att jag hade Aperture (som även är ett kraftfullt katalog och sorteringsprogram), men det får vänta ett tag.... dock är aperture lite slöseri att skaffa om man inte fotar i raw tror jag.
 
Jag har ett enkelt system där jag döper mappar efter datum/månader/år och sedan söker jag bilderna med spotlight. Tycker att det fungerar tillräckligt bra då jag inte vill att något program ska katalogisera om mina bilder.

Förhandsvisning duger bra till att överblicka bilderna. Bilder jag arbetat med för jag in i en speciell mapp som jag kallar bildarkiv. Allt detta backar jag upp på två externa HD:s + DVD när mappen växt med ca 4Gb.
 
Vad betyder det att inte iPhoto kan hantera raw? Jag tar bara bilder i raw och använder iPhoto för importen, katalogisering å sånt. Varje bild finns sen representerad i tre ggr på datorn; .NEF, och en liten .jpg (60K, tumnagel?) och en större .jpg, ca 2 MB.
Jag behåller gärna iPhoto, men hanteringen därefter känns inte helt optimerad...
 
iPhoto använder macosx inbyggda stöd för RAW-formatet vilket gör att du kan använda iphoto för att lagra/visa/katalogisera raw-bilder. Däremot har du inga möjligheter att ställa exponering, vitbalans osv i iphoto eftersom det programmet helt enkelt inte är "gjort" för en typen av användare. Vill du ha möjlighet att arbeta med bilden i raw-format måste du använda ett annat program som tex aperture eller camera raw till photoshop.
 
Jaha. Det kan inte mitt iPhoto. Fast jag har inte iLife så jag har inte senaste..........
 
darwin skrev:
iPhoto använder macosx inbyggda stöd för RAW-formatet vilket gör att du kan använda iphoto för att lagra/visa/katalogisera raw-bilder. Däremot har du inga möjligheter att ställa exponering, vitbalans osv i iphoto eftersom det programmet helt enkelt inte är "gjort" för en typen av användare. Vill du ha möjlighet att arbeta med bilden i raw-format måste du använda ett annat program som tex aperture eller camera raw till photoshop.

Jo, i Iphoto (6.02) kan man ställa ljusstyrka, kontrast, färgmättnad, temperatur, färgton, skärpa, exponering och nivåer. Enkla men kraftfulla funktioner. Inte lika variationsrikt som i PS CS2:s RAW-hanterare, men helt klart användbart i brist på annat..
 
Mala_ skrev:
Hej,

har haft min Nikon D70 i snart ett år och känner mig inte helt säker på hur jag skall hantera bilderna efter det att dom är tagna. Ber om ursäkt om ämnet hat täckts tidigare, men hänvisa gärna till lämplig tråd.
Kör Mac och har iPhoto som det program som sköter överföringen, katalogisering, bildspel å sånt. Det har bara blivit så eftersom jag hade programmet redan innan, och jag tycker det funkar bra. Är det ett lämpligt val eller finns det bättre alternativ, typ Nikon View eller nåt annat?
Om jag sen vill redigera bilder ur denna bildkatalog så har jag gjort en kopia av bilden och sen öppnat den i Photoshop, gjort det jag vill göra med bilden å sen importerat den tillbaka till iPhoto för att sas få med den i biblioteket igen. Det är långt ifrån alla bilder jag vill fixa med, det blir bara några enstaka. Är detta ett klumpigt arbetssätt (känns så ibland)? Men var kommer Aperture in i bilden (f'låt för ordvitsen...)? Och Nikon Capture? Andra? Ersätter dom eller kompletterar dom min kombination av iPhoto/PS?
Känner mig lite förvirrad just nu...

/Måns

Är nog mycket en smaksak vilket arbetsflöde man vill använda sig av, så här gör jag med Mac och bilder i RAW.

1. Importerar bilderna med Nikon View, bilderna importeras automatiskt till en ny mapp med dagens datum.

2. De bilder jag vill arbeta vidare med öppnar jag i Adobe Camera Raw plus Photoshop Elements som startas från Nikon View. Efter bearbetning sparar jag dem i en ny mapp som jag skapar när jag väljer spara som.

Adobe Bridge kunde kanske ersätta Nikon View men som Elements 3.0 användare har jag inte Bridge. Bildspel fungerar med Nikon View. En nackdel med Nikon View är att den vid installation lägger till plugins till Photoshop för en egen RAW konverterare som man sedan måste plocka bort om man vill fortsätta använda Adobe Camera Raw.

Iphoto fungerar säkert också men jag har aldrig kommit överens med hur bilderna lagras där.

Vad jag saknar nu är ett snabbt katalogprogram, t. ex. Iview Media Pro som kan visa alla filformat.
 
Senaste iPhoto har ju möjligheten, som sagt, att justera nivåer, vitbalans m.m på rawbilder. Frågan är bara om denna justering görs på raw-bilden eller om den bara görs på jpg-varianten av raw-bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.