Annons

"allt" om Canon 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget snack om saken..jag är inte intresserad av Mark II..men det är alltid kul att läsa om nya kameror.
 
sagan skrev:
Inget snack om saken..jag är inte intresserad av Mark II..men det är alltid kul att läsa om nya kameror.

Tur då att Canon har fått en himla fart poch kommer att spotta ur sig många modeller framöver.

Jag är inte så intresserad av kompakter, men kommer den en kompakt och högkvalitativ Canon (typ Ricoh GR-1V eller Contax T3) utan fördröjning i avtrycket så skulle jag bli mycket intresserad.
 
Samma här..jag har letat efter en intressant fickkamera men jag har inte hittat någon än.

Skulle vara bra att ha när man inte kan ta 10D med sig.

Hoppas Canon (eller någon annan) kommer med en intressant snart.
 
Jag skulle inte förvåna mig om vi har fullstor sensor på kameror som ligger i prisklass med en 10D om några år.
Den här tekniken går med rasande fart.
 
Om Canon ska släppa 20 kompakter i år borde ju nån kunna vara gjord för oss med lite högre kvalitetskrav. Gärna med en större sensor som inte brusar så mycket. Vill ju kunna köra 1600 och få användbara bilder. Sen ska ju kameran givetvis vara kompakt också så att den går ner i fracken...
 
"allt om Canon !D Mark II

Jakten på en ännu bättre bildsensor fortsätter ...
Riktigt kul att läsa alla åsikter!
En del tar kanske blodpudding en hel månad, bara för att den där nya D-SLR kameran MÅSTE köpas!
Andra tänker en andra, en tredje gång, - är det värt pengarna?
Jag skall först köpa aktier i Canon, Nikon och Minolta, de tycks sälja digitalt bättre än någonsin tidigare!
När den full-stora bildsensorn har gått ner i pris, då slår jag till!
Till dess får andra bränna pengar!
 
Skulle jag tycka att Mark II skulle ge mig bättre möjligheter att ta bra bilder så vore det intressant.

Men jag kan faktiskt inte komma på en vettig anledning för mig att köpa den.

Är väldigt, väldigt nöjd med 10D, den klarar av allt jag kräver av den.

Så det ska till rätt mycket innan jag köper en ny kamera.

En kamera med 1.2-1.3x sensor och samma pixeltätthet som på 10D (10-12mp eller vad det nu blir) för under 20 000:- så ska jag fundera på det.

Bara lite funderingar :)
 
För mig är mark II den kamera jag väntat på. 1,3x är helt OK. Blir 21-45mm med min 16-35, man får ju tom ett mer användbart brännviddsomfång.

8MP med ganska stora pixlar - mumma!

8,5 b/s, tätad och tung - overkill för många men inte för mig.

Fullformat vore fint, men samtidigt behöver jag en digitalkamera ganska snart. Kan inte vänta två år till.
 
Fullformat är inget jag önskar mig..tycker det är trevligt att slippa vinjettering och kantoskärpa, 1.2-1.3x ser jag som ganska idealiskt.

Men jag vill ha samma pixeltätthet som på 10D då jag vill kunna ha samma upplösning vid samma utsnitt som nu (fördel när man använder mycket tele).
 
Jag plåtar mycket fåglar som flyger, japp.

Jag använder (oftast) följande AF och det fungerar hur bra som helst.
Exempel: 1 2 3
 
Pris på Mark II

Har precis fått ett mail från en utav säljarna på BH i New York och dom kommer att sälja den för runt 4500 dollar. Det kan bli billigare också. Dom vet inte helt säkert ännu. I dagens valutakurs innebär det 31 823,55 kr. Tycker det låter som ett ganska hyfsat pris. Eller?
Ciao Annika
 
Som företagare är det knappt lönt eftersom priset i är 32 400 ex moms. Jagvet inte om man kan lyfta nån del av den amerikanska momsen, men lägger man til tull och att garantin kanske inte gäller i Sverige blir det ingen bra affär för mig. Men för amatörer låter det klart värt resan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.