Annons

"allt" om Canon 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
10D är ju en prosumerkamera, till skillnad mot 300D som är en konsumentkamera.
Kanske är att märka ord, men "prosumer" kopplar jag till Sony F828, Minolta A1, m fl medan kompakterna är konsument? Kanske bättre att skriva prosumer-DSLR, konsument-DSLR? Men, visst, vi förstår nog alla vad du menar...
 
Att 10D kallas "prosumer" förstår jag eftersom bildkvalité och möjligheter är såpass höga samtidigt som byggkvalité inte riktigt når upp till proffsens krav.

Men vad är det i F828 och A1 och liknande kameror som motiverar att kalla dem "prosumer" istället för "konsument-produkt"? Priset?
 
müsli skrev:
Att 10D kallas "prosumer" förstår jag eftersom bildkvalité och möjligheter är såpass höga samtidigt som byggkvalité inte riktigt når upp till proffsens krav.

Men vad är det i F828 och A1 och liknande kameror som motiverar att kalla dem "prosumer" istället för "konsument-produkt"? Priset?
Inte vet jag, men så här skriver DPreview om F828: "Just under a year since the F717 and Sony's flagship prosumer digital camera has certainly undergone a large number of changes...". Men jag har även sett den kallas för "digicam" på andra ställen. Om F717 o F828 kallas "prosumer" borde man väl kalla 10D något annat? Semi-pro? Någon som kan reda ut språkbegreppen här?
 
niklasl skrev:
Om F717 o F828 kallas "prosumer" borde man väl kalla 10D något annat? Semi-pro? Någon som kan reda ut språkbegreppen här?
Egentligen finns inga begrepp alls förutom 'kamera', särskilt inga specifikationer som beskriver dem.
Om en kamera blir populär hos proffs, dvs yrkesfotografer brukar man kalla den 'proffskamera'.
 
Linmajon skrev:
Egentligen finns inga begrepp alls förutom 'kamera', särskilt inga specifikationer som beskriver dem.
Om en kamera blir populär hos proffs, dvs yrkesfotografer brukar man kalla den 'proffskamera'.
Orden finns och används flitigt men betyder tydligen olika saker för olika användare. Ibland verkar man tala om consumer-prosumer inom olika kategorier (kompakt, DSLR) och i DSLR-kategorin även om pro-modeller (finns proffs-kompakter?).

Håller inte med om det sista, riktigt ;-) : Minolta XM, t ex, var en proffskamera som proffsen inte gillade. Tror mer det handlar om att kameran har funktioner som förknippas med önskemål från proffsfotografer och därtill ofta ett högt pris.

Jaja, vore intressant om någon hittar något bra om detta off-topic ämne... fast det är ju ingen stor grej iofs...
 
Vilken kategori kameran tillhör beror på vilken kundgrupp den riktar sig till givetvis! :)

Konsumentkameror = riktar sig till medelsvenssons som vill ha en enkel, automatisk kamera som ger "fina kort"

Prosumer (eller semipro) = riktar sig till både avancerade hobbyfotografer och yrkesfotografer då de har alla inställningsmöjligheter (precis som proffskamerorna)

(Det är många yrkesfotografer som använder både 10D och D100)


Proffskamera = riktar sig givetvis till krävande yrkesfotografer i första hand, tättade mot damm och fukt och extremt snabba (eller i 1Ds fall..extrem upplösning).
 
müsli skrev:
Isåfall skulle det förvåna mycket om de inte använder samma sensor i uppföljaren till 10D som i 1DmkII.

Den slutsatsen ser jag inte logiken i. Att de släpper sensorn till lillebror 3D kan jag förstå. Men inte till lillebrors lillebror 10DmkII/30D. Till den tror jag 1,6x och 8MP.

En 3D skulle kunna kosta 25 papp om huset är billigare och man tagit ner hastigheten och därmed kunnat ha billigare komponentlösningar.

Att kunna ha samma sensor i en 10DmkII/30D för 15 papp låter knas.
 
sagan skrev:
(Det är många yrkesfotografer som använder både 10D och D100)

Det beror på två orsaker.
- Bristande utbud.
- Dyrt för den som startar som frilans.

Det finns ju rykten om att efterträdaren till 10D skulle bli plastigare. Det är inte helt ologiskt om de samtidigt planerar för en 3D.

10D är en kamera som i avsaknad av andra modeller skulle kunna liksom sina föregångare kunna tillfredsställa en så stor marknad som möjligt. Men fler modeller kommer säkert modellprogrammet mer och mer likna det analoga.
 
sagan skrev:
Det finns en orsak till:
- De är fullt tillräkliga.

Finns gott om yrkesfotografer som använder dessa kameror trots att de varit yrkesfotografer länge..behovet av mer finns helt enkelt inte i deras fall.

Exempel:
http://www.allprophoto.net/

Visst. Alla proffs behöver inte allt. Finns proffs som kör med Diana kamera med plastlins...

Själv kör jag Holga 120S.

På min tidning har vi hittills kört D60 i brist på annat. 1Ds är utanför budget och 1D för låg upplösning.
 
froderberg skrev:
Visst. Alla proffs behöver inte allt. Finns proffs som kör med Diana kamera med plastlins...

Själv kör jag Holga 120S.

Ser inte det relevanta med detta, med de nämnda kamerorna får du knappast samma bildresultat.

Använder du dig av 10D/D100 så lär du knappast kunna se någon skillnad på bilderna tagna med en 1D Mark II.

Så har man inte behovet av hastigheten/tätningen så finns det ingen större anledning att inte vara nöjd med dessa kameror.
 
sagan skrev:
Ser inte det relevanta med detta, med de nämnda kamerorna får du knappast samma bildresultat.

Använder du dig av 10D/D100 så lär du knappast kunna se någon skillnad på bilderna tagna med en 1D Mark II.

Så har man inte behovet av hastigheten/tätningen så finns det ingen större anledning att inte vara nöjd med dessa kameror.

Vi menade nog samma sak. Plåtar man bröllop behöver man varken tätning mot väta, superhållbart chassi, 8,5 b/s. Men behöver bara bildkvalitet. Och man får leva med att byta slutare lite då och då.

Och plåtar man vissa andra bilder behöver man andra egenskaper, som t ex en plastkamera kan ge.
 
froderberg skrev:
Till den tror jag 1,6x och 8MP.
Det kan dom inte göra om dom inte lyckas sänka eller behålla brusnivån genom att på något mirakulöst vis förbättra sensorteknologin dramatiskt. En ökning av antal pixlar utan att öka sensorns storlek skulle ge mer brus vilket jag inte tror skulle accepteras av kunderna i detta segment.
 
müsli skrev:
Det kan dom inte göra om dom inte lyckas sänka eller behålla brusnivån genom att på något mirakulöst vis förbättra sensorteknologin dramatiskt. En ökning av antal pixlar utan att öka sensorns storlek skulle ge mer brus vilket jag inte tror skulle accepteras av kunderna i detta segment.

Viss brusreducering tror jag säkert att de har lyckats jobba fram.

Många av kunderna till 10D och dess efterföljare tror jag trots allt är mer pixelkåta. Svårt för säljaren att förklara hur Sony kan ha en modell med 8MP för betydligt mindre pengar.

Sånna som vi på fotosidan tror jag ändå inte är så representativa som kunder. Inte ens säljarna begriper det där med brus så bra. Lättare att sälja pixlar. Det finns andra exempel på när Canon gått på marknadens linje istället för vad som är tekniskt bäst. EF 70-210/3,5-4,5 USM är en bra glugg som försvann för att kunderna inte kunde begripa varför den skulle vara dyrare och bättre än en 75-300/4-5,6 USM.

För de avancerade amatörer som vill ha högsta kvalitet kommer det säkert en 3D en dag.
 
froderberg skrev:
Många av kunderna till 10D och dess efterföljare tror jag trots allt är mer pixelkåta. Svårt för säljaren att förklara hur Sony kan ha en modell med 8MP för betydligt mindre pengar.
Sånna som vi på fotosidan tror jag ändå inte är så representativa som kunder.
Jag tror definitivt att vi är representativa som kunder i segmentet 10D.
De som väljer F828 och liknande är det säkert i mindre utsträckning.

Om Canon väljer att tillfredställa de "pixelkåta" i detta segmentet skulle det kräva ytterligare en sensor i tillverkning:
- 6mp/1,6 (300D, 10D)
- 8mp/1,6 (10DmkII)
- 8mp/1,3 (1DmkII, 3D)
- 11mp/1,0 (1Ds)
Låter osannolikt att dom skulle dra på sig den extra kostnad detta skulle innebära. Och dessutom riskera segmentets attraktion hos kunderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.