Annons

"allt" om Canon 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Tri-X 1600 var standard på många tidningar under 1970-80-talet. Det blir så bra att det sällan var lönt att köra på nått annat. Framkallaren var oftast High Sensitive.

Jag har soppat mina bilder i High Sensitive (Stena Sacanfors) eller Pool Press (Pool). Jag fick DN resterande lager... :) På senare tid har jag pressat i T-Max-famkallare.

Det är kul att köra pressad Tri-X, man gör det för sällan bara.

Jag ska ta och göra det på nått större reportage nån gång. Måste ju mata mina båda numer svältfödda 1v HS med nått.... :) Annars kommer det ju mest bli mark II framöver (så var vi tillbaka på spåret igen)

High Sensitive, använde jag också!
 
froderberg skrev:
Nja, kommer april/maj. Testbilderna på nätet ser äckligt bra ut. Jag lovar att komma med en rejäl test när jag får mitt exemplar.

Nej tyvärr så får vi leva i väntans tider, ställde för ett par dagar sen en fråga på RG´s forum om man skulle kunna få ladda ner en PDF version av manualen, och svaret från Canons representant blev bara att en PDF verion kommer att finnas tillgänglig på canons usa site när kameran når amerikanska marknaden någon gång i slutet på april början på maj.
 
Jag tror att jag läst in mig allt som finns om 1D mark II hittills. Käns verkligen som om alla mina önkningar kommit till verklighet.

Går och funderar om det inte är dags att sälja en av mina 1v, men vem vill ha en sån nu?
 
Kanske det skulle vara ett bra köp för några av våra 300D proffs, läste i morse ett bra inlägg och fick ett riktigt gott skratt, någon menade att filmen hade blivit framkallad bak och fram när texten på hundens halsband var felvänt.

Prova att annonsera ut arbetshästen, det finns många som än håller på med kemisk fotografering ( hatar det tagna namnet analog fotografering ).
Man kanske skulle sälja bort Mamiyan för att få lite mer pengar till ett nytt objektiv till mkII:an. :)
 
Smirre skrev:
Kanske det skulle vara ett bra köp för några av våra 300D proffs, läste i morse ett bra inlägg och fick ett riktigt gott skratt, någon menade att filmen hade blivit framkallad bak och fram när texten på hundens halsband var felvänt.

Prova att annonsera ut arbetshästen, det finns många som än håller på med kemisk fotografering ( hatar det tagna namnet analog fotografering ).
Man kanske skulle sälja bort Mamiyan för att få lite mer pengar till ett nytt objektiv till mkII:an. :)

hoho, min tråd, jag blev lika förbryllad som du ;D
 
froderberg skrev:
Nja, kommer april/maj. Testbilderna på nätet ser äckligt bra ut. Jag lovar att komma med en rejäl test när jag får mitt exemplar.

Paul Pope - en av killarna som haft en pre-production-kamera fick sin productionmodell igår. Han och Stephen Eastwood, modefotograf i NY, som också haft en pre-prod, har båda lovat lägga ut testgallerier imorgon när deras NDAer (NDA - Non Disclosure Agreement - sekretessavtal) går ut imorgon.

Båda har lämnat översvallande omdömen om 1dMII så jag sitter och hoppar på stolen i väntan på min.

Faktum är att många handlare i USA påstår att de skall ha 1dMII i butik för leverans redan om två veckor.

De butiker jag lagt förorder hos vill ogärna lämna något annat besked än April. Om det kommer några tidigare så kommer sportfotografer med OS-ackreditering att prioriteras. Jag står iaf bland de översta på mina listor och räknar med att få bland de första därefter...

Mycket ny information kommer med all säkerhet ut imorgon när NDAerna släpps. Många har testat kameran och blir nog mer talföra då.

Testbilderna som ligger ute har mer eller mindre vänts ut och in på av hela Internets foto-community. De bilder jag har sett, både Canons officiella och "bootleg"-bilder från mässor, har varit av ganska medioker kvalitet fototekniskt så det är svårt att tycka något alls om dem. ISO-bilderna som jag länkade tidigare i den här tråden säger dock tillräckligt för att göra mig helt övertygad om att digitalt med detta passerat film med någon noslängd.

/Gerhard
 
ancestor skrev:
De butiker jag lagt förorder hos vill ogärna lämna något annat besked än April. Om det kommer några tidigare så kommer sportfotografer med OS-ackreditering att prioriteras. Jag står iaf bland de översta på mina listor och räknar med att få bland de första därefter...

Jag vågar inte ens hoppas på april.

De som beställt restnoterade 1D och de som ska iväg på de stora mästerskapen har första prioritet, sedan kommer yrkesbutikerna och de största handlarna enligt Canons yrkessäljare Per Karlsson. Det är han som bestämmer helt själv Sverige.

Chuck Westfall (Canon USA) talar om "major shipments in april, may and june".

Jag kommer också att kolla de nya testbilderna så fort de kommer ut.
 
Vilka vita tänder tjejen hade!

Skulle vara kul att se bilder på höga ISO-tal oxå.

"I also tried the 70-300 DO lens, I was going to buy 70-200 IS, but now im going for the DO lens, I have a test shot with that lens and my own 10D, probably posting that as well."

Det skulle vara intressant att se oxå.
 
Jag vet fler som suktar efter 1v. Det är ju den bästa kameran för oss som fortfarande vill njuta Velvia på duk!
 
Jag funderar starkt på om jag ska sälja en. Känns rätt bra att ha ett komplett kit med två hus och alla tillbehör, men samtidigt kanske man egentligen klarar sig med en i framtiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.