Annons

"allt" om Canon 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Bara av nyfikenhet vill jag fråga: varför det??
Slutar 10d att fungera när det kommer en efterföljare???? Det skulle vara förvånande.
Us

Du vet väl redan svaret på frågan. Givetvis finns det folk som alltid vill ha det senaste - en del behöver prylarna andra behöver dem bara för sin välbefinnande. Var och en får göra vad dem vill med sina pengar, men visst är det bra om folk har lite perspektiv på saker och ting. Kameran gör ju inte fotografen.

För mig har det hittills inte funnits någon tillräckligt bra digitalkamera, så jag har inte brytt mig om att köpa nån. Nu finns äntligen en kamera som passar mig - 1D mk II. Kommer den sensorn dessutom i en 3D känns det som det kommit en gjuten andra kamera för mig.
När jag väl köpt dem ska jag se till och tjäna så mycket som möjligt på den och inte handla något nytt förrän det verkligen krävs. Jag behöver inte det senaste - bar det som är tillräckligt bra ör mig.
 
müsli skrev:
Om Canon väljer att tillfredställa de "pixelkåta" i detta segmentet skulle det kräva ytterligare en sensor i tillverkning:
- 6mp/1,6 (300D, 10D)
- 8mp/1,6 (10DmkII)
- 8mp/1,3 (1DmkII, 3D)
- 11mp/1,0 (1Ds)
Låter osannolikt att dom skulle dra på sig den extra kostnad detta skulle innebära. Och dessutom riskera segmentets attraktion hos kunderna.

Tror inte att de behöver en till sensor än de du räknar upp. Med en 3D fyller du upp bra mellen 10DII/30D och 1DII.

Viss kanibalism inom programmet riskerar man givetvis, men man vinner nog mer totalt än vad man förlorar på en särskild modell.
En 30D skulle givetvis inte sälja lika bra som 10D om det både finns 3D och 300D som alternativ, men det blir fler kameror totalt och en del kunder skulle gå upp från 10D till 3D vilket ger mer klirr i kassan.
 
froderberg skrev:
En 30D skulle givetvis inte sälja lika bra som 10D om det både finns 3D och 300D som alternativ, men det blir fler kameror totalt och en del kunder skulle gå upp från 10D till 3D vilket ger mer klirr i kassan.
Precis, och det är just detta som gör det vettlöst att tillverka en ny sensor avsedd endast för "30D"/10DmkII, när den, som du säger, ändå inte skulle sälja så bra.
Nej, jag tror isåfall mer på att Canon skapar differentieringen mer på övrigt innehåll än sensorn i husen, precis som för analoga kameror.
Färre sensorer i tillverkning betyder mer klirr i kassan. 1DmkII blir ganska säkert en storsäljare, och med lite volym blir sensorn billigare naturligtvis.
 
müsli skrev:
Precis, och det är just detta som gör det vettlöst att tillverka en ny sensor avsedd endast för "30D"/10DmkII, när den, som du säger, ändå inte skulle sälja så bra.

Jag tror att den skulle sälja tillräckligt bra och ge tillräckligt med vinst för att vara motiverad. Vad är alternativet, att komma med ännu en 6MP modell? Det är nog mer förlustaffär när 300D finns och Nikon dessutom kanske kommer med 8MP i D200.

Vi får väl se vem som får rätt.

Jag tror dessutom på en 3000D med 4MP.
 
froderberg skrev:
............ Var och en får göra vad dem vill med sina pengar, men visst är det bra om folk har lite perspektiv på saker och ting. Kameran gör ju inte fotografen.
Som oftast är vi h e l t överens
För mig har det hittills inte funnits någon tillräckligt bra digitalkamera, så jag har inte brytt mig om att köpa nån. Nu finns äntligen en kamera som passar mig - 1D mk II. Kommer den sensorn dessutom i en 3D känns det som det kommit en gjuten andra kamera för mig.
När jag väl köpt dem ska jag se till och tjäna så mycket som möjligt på den och inte handla något nytt förrän det verkligen krävs. Jag behöver inte det senaste - bar det som är tillräckligt bra ör mig.
Den inställningen har min fulla förståelse och lever du på fotografering vore det väl närmast en felaktighet att inte göra så.
Tyckte bara att det skulle vara besvärligt att vara beroende av det senaste för nyhetens egen skull.
Har dessbättre inte känt något som helst sug efter H-modellen av bladaren.
Den skulle inte göra mig bättre som fotograf (inte sämre heller antar jag).
Us
 
Jag tror dessutom på en 3000D med 4MP.
Det gör inte jag, såvida dom inte tar en klart mindre sensor och sen en lins för att rätta upp faktorn med.

Trots allt, komplexiteten hos sensorn är inte allt, det silicon som går åt kostar i grunden lika mycket oavsett vad som är på det. Och när processen väl har mognat så spelar komplexiteten allt mindre roll.

Det är samma storlek. Det vore dumt att ta in ytterligare en sensor, speciellt när dom redan har bättre.
 
Sonnaren skrev:
Bara av nyfikenhet vill jag fråga: varför det??
Slutar 10d att fungera när det kommer en efterföljare???? Det skulle vara förvånande.
Us

Därför att jag VILL byta om det finns en ny bättre....
Dessutom har JAG räknat med att byta digitalkamera med jämna mellanrum precis som med min datorutrustning 1-5 år beroende på utveckling!!
Detta är trevligt om man har möjlighet och intresse.Min Eos 650 fungerar fortfarande utmärkt... ;-)
 
Jaha, då vet jag. Den privatekonomiska sidan av saken intresserar mig överhuvudtaget inte så det var onödig information.
Det var mest en undran om det var prylhysteri eller bildintresse och det fick jag ju svar på också.
Tackar.
Us
 
Sonnaren skrev:
Jaha, då vet jag. Den privatekonomiska sidan av saken intresserar mig överhuvudtaget inte så det var onödig information.
Det var mest en undran om det var prylhysteri eller bildintresse och det fick jag ju svar på också.
Tackar.
Us

Man väljer ju som vuxen själv hur man prioriterar sina pengar och hobbies.
Det har INGET prylhysteri att göra utan ett intresse för fotografera samt teknik i symbios....... men hur du drar dina slutsatser kan jag inte göra något åt ;-))
 
PIC-ke skrev:
Man väljer ju som vuxen själv hur man prioriterar sina pengar och hobbies.
Det har INGET prylhysteri att göra utan ett intresse för fotografera samt teknik i symbios....... men hur du drar dina slutsatser kan jag inte göra något åt ;-))
Förstår inte varifrån tjafset om ekonomin kommer, jag tog inte upp det och tycker dessutom att priset för kameran är en skitsak. Det jag tyckte var litet märkligt var att du tydligen kände dig tvungen att byta enbart för att det kommer en ny modell. I övrigt uppfattade jag helt klart ditt svar som att du var bildintresserad, var det också fel??
Us
 
Somliga har det som hobby att enbart ha de senaste kamerorna, oavsett vad de kostar. Ibland finns även ett bildintresse, ibland nästan inte alls. So what? Kul tycker jag att folk har en passion för nåt...och beg.marknaden fylls snabbt med billiga, bra prylar.

Min egen 10D är bra mycket bättre än jag själv och duger nog minst ett par år till. Sen är det bara att köpa nytt och bättre om jag känner för det. Magnesium går dessutom bra att återvinna, bättre än aluminium faktiskt :)
 
Jag för min del har funderat att byta upp mig från min gamla d60 som jag tycker har lite mycket problem med att hitta fokuspunkten så fort man har lite mer bråttom i alla fall, fokuseringen börjar att gå mellan gränslägena för att sen stanna helt ur fokus, något som jag tycker är väldigt frustrerande.
Dessutom så är det ju inte helt fel med ett par mega pixel till. Har i alla fall ställt mig i kö för en...... :)
 
Priser

Såg att priset låg på $4499 och €4600, blir ju lite konstigt. Skulle innebära ca. 33000:- i USA och ca. 42500:- i Europa. På Canon Svenska så står det att rek. ca. är 38 000 kr exklusive moms (47 500 kr inklusive moms).

Nu vet jag inte om priser i USA och Europa avser med eller utan moms, men oavsett så är bra mycket billigare i USA.

Någon som vet hur prisbilden är USA relativt Sverige på Canon?
 
Av någon anledning finns inte 10D med över digitala systemkameror på Canons hemsida. Där emot den nya EOS 1D Mark II.
 
kameradoktorn tar 34 kkr plus moms = 42 inklusive.

Scandinavian ligger några hundralappar under och Cyberphoto några hundralappar över, men det kanske justerar det.
 
Bengt-Arne skrev:
Av någon anledning finns inte 10D med över digitala systemkameror på Canons hemsida. Där emot den nya EOS 1D Mark II.

Detta har varit uppe tidigare. Min gissning är att 10D har slutat att tillverkas och lagret är närmast slutsålt. Så därför är modellen borta.

Eos 1D finns kvar. Den har officiellt slutat tillverkas, men finns kvar i lager.

Gissar på en efterträdare till 10D senare i vår. Får se vad canon säger på presskonferensen den 9 februari.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.