Annons

Allroundblixt till Canon Eos10D

Produkter
(logga in för att koppla)

peak

Medlem
Nu är jag här igen och frågar om tillbehör till Canon EOS 10D. :)

Nu är jag på jakt efter en bra allroundblixt i hyfsad prisklass.

Jag har tittat på en Canon 420ex, men undrar om ni har fler tips på vettigt köp?

Jeppe skrev:
Sigma EF 500 DG Super... 2100:- hos Björns Foto o video.. Skitbra. Motsvarar EX 550..

Jag är också på jakt efter en bra blixt men till en EOS 30. Vet du hur den här Sigmablixtens hjälpbelysning för autofokus funkar ihop med den kameran? 420ex och 550ex har väl hjälpbelysning som är anpassad till AF-punkterna om jag inte fattat fel.

/Jocke

Jag har tyvärr bara ett råd.

Köp det värsta original, bättre blir det inte.
Det är mer ekonomiskt att köpa förra värstingen beg.

/Erik

Inkompatible hjälpbelysning

Hjälpbelysningen för fokuspunkterna fungerar inte på EOS 30 me EX 550 och antagligen inte på 10D heller då den har i princip samma AF-censor. Vist är det mysigt att Cannons blixtar inte är kompatibla med Canons alla kamerahus :-D. Så om den extra effekten är hemskt eftertraktad och vad den nu är för extra lull lull i 550EX så köp en 430 EX.

Observera at jag inte äger ngn av blixtarna och talar utifrån det jag har läst på intenet, tror det var photo.net.

Visst funkar väl mätningen med EOS30 och 550EX
Det finns någon begränsning men jag tror det är om man kör typ Metz eller Sigma med E-TTL så fungerar bara 5 av de 7 autofokuspunkterna. Men med 550EX och 420EX fungerar väl alla?

Problemet med EX550 är att "hjälpbelysningen" inte täcker alla focuspunkter. Annars funkar den bara bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar