Annons

Allround objektiv för resande, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en liknande kombo som du, fast ett 70-300 istället. När jag reser så kompletterar jag telezoomen med 2 fasta objektiv- Ef-s 24 2,8 stm och 50 1,8. Dessa två objektiv väger nästan ingenting och har hög bildkvalitet. Sen så har jag också en G7X som "normalzoom" och dykkamera. För mig så täcker denna kombination upp i princip allt jag behöver och är rimligt när det gäller volym och vikt.

Blir man inte lite väl låst med bara en brännvidd?

Jag kan rekommendera dig att prova. Man kommer väldigt långt med ett normalobjektiv och två fötter.

Jag har oftast med mig 5D, 35mm och 85mm men det kan lätt gå en vecka mellan gångerna 85an åker på, även på resa. 50mm kan täcka upp för båda dessa brännvidder men jag gillar att gå lite närmare, därav 35.

Som allt annat vad gäller objektiv: beror på vad du fotar.
Finns inget perfekt "reseobjektiv".
Prioriterar du bilder till familjealbum räcker en kompaktkamera med mycket zoom. Är det kvalitet du vill ha bör du ha flera objektiv och helst då också två kameror, till exempel din 70-200 på din crop-kamera och en begagnad 24-70 2,8 på till exempel en begagnad 6D. Då har du bland det bästa av två världar till ett rimligt pris.

Senast ändrad:
Jag kan rekommendera dig att prova. Man kommer väldigt långt med ett normalobjektiv och två fötter.

Jag har oftast med mig 5D, 35mm och 85mm men det kan lätt gå en vecka mellan gångerna 85an åker på, även på resa. 50mm kan täcka upp för båda dessa brännvidder men jag gillar att gå lite närmare, därav 35.
Testade faktiskt en gång minns jag nu. Jag är förvånad över hur mycket normalen användes.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar