ANNONS
Annons

Allround-objektiv Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

cifius

Medlem
Hej!

Jag har precis blivit intresserad av fotografering och skulle behöva lite tips.

Har fastnat för Canon 350D som verkar passa mig bra och undrar om ni har några bra rekommendationer på ett första allround-objektiv?

Jag vill gärna kunna ha bra kontroll för att kunna lägga korta skärpedjup (blur framför och bakom) objekt både på nära och lite längre håll. Jag antar att det därför måste ha ganska hög ljusstyrka?

Kom gärna med tips i olika prisgrupper. Kvalitet framför pris, fast helst inte högre än 5-6000 kr dock.

Duger det förresten med ett allround-objektiv för att få OK bilder i olika lägen eller ska man helst ha ett speciellt för macro och ett för tele redan från början för att slippa kompromisser?

Tack på förhand!

Jag skaffade min 350D med kit-objektivet på 18-55 mm och Tamron 28-75/2,8 vilket jag tycker funkar utmärkt. Det är sällan jag använder kitobjektivet då det andra är så mycket bättre. Men det kan ju vara bra att ha den vidvinkeln när man verkligen behöver det. Tamron 28-75 kostar cirka 4000 kr och sägs vara ett riktigt fynd.

Det kan hända att du behöver mer tele men 75mm räcker för mig. Köp gärna en blixt också, perfekt för fotografering inomhus.

Ett annat bra objektiv är Sigma 18-50/2,8. Det är något dyrare än Tamronobjektivet men ersätter kitobjektivet helt.

Mvh
Fredrik

Jag har ett Canon EF-S 17-85 4-5,6 till min 350D som allround. Det är inte det mest ljusstarkaste men ändå rätt trevligt o jag köpte det rätt billigt begagnat. Tamron 28-70/2,8 kanske kan vara ett bra alternativ?

tack för tipsen, jag har även fått följande förslag av en kompis som fotograferar en del:

Tamron Af Sp 28-75 2,8 di xr

Några synpunkter på den?

cifius skrev:
tack för tipsen, jag har även fått följande förslag av en kompis som fotograferar en del:

Tamron Af Sp 28-75 2,8 di xr

Några synpunkter på den?

Mkt fint objektiv tycker jag. Se till att du inte får någon dålig version som man hört talas om. Tror inte jag har det. Ljusstarkt, men är dock skarpare om man bländar ner två steg. Prisvärt!

Sigma 18 - 125 mm / 3.5-5,6 DC

Jag kände precis som du. Till att börja med ville jag ha ett objektiv som kunde täcka det mesta till en hygglig peng och hyfsad kvalitet. Många har kallat det för en vardagsoptik.

Jag fastnade för Sigmas 18-125/3.5-5.6 DC. Detta objektiv har fått tämligen goda recentioner av de flesta. Eftersom omfånget är ganska stort så täcker objektivet upp det mesta "till att börja med". Man kan väl kanske kalla den första tiden för någon form av inkörning där man upptäcker vilka objektiv som man senare skall satsa på.

Nu när jag nyligen köpte mitt första "riktiga" objektiv (Canons 60 mm makro) så upptäckte jag natuligtvis skillnaden. T.ex ljudet vid fokuseringen, skärpan, avsaknad av krokiga linjer som borde vara raka etc etc.

Har fått blodad tand och sucktar nu efter ett riktigt skarpt vidvinkel t.ex. Canons eget 10 - 22.

MEN

Detta "optik-behov" visste jag inte när jag tog klivet från kompaktkamerans värld in i spegelreflexvärlden. Så för min del, har denna strategi känts rätt även om den ekonomiskt haltar något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar