Annons

Allmänt dåliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlindqvist

Aktiv medlem
Hejsan
Köpte mig en Nikon d70 för några veckor sedan och har fotat riktigt mycket med den hitils. Men har grymt svårt att få till bra kort, mest med tanke på att det blir tråkiga färger. Sen får jag inte till riktigt den där "grymme kort" känslan, kvaliten blir kass tycker jag.
Tex den här bilden
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1118351

Vet att gubben ligger ur fokus och blev suddig, men om man bortser från det. Hur gör jag för att få till bättre färger.
Använde D70, med orginal objektiv och uv filter, inget stativ. Fotade Jpeg (fine) läget, hade på Läget "S" där jag stälde in slutartiden själv. Provade olika vitbalanser men blev inte bättre.
Ligger hemligheten i perfekt vitbalans, läst om sånna gråkort men inte fattar hur det funkar.

Ge gärna andra tips på hur jag skulle kunnat ta bilden bättre, tar mest sportkort.

Kan inte mycket om att foto så ha överseende för det! tack i förhand!
 
Jadu.. det är flera persone som blir besvikna med sina systemkameror i början. Glädjande iallafall att du inte skyller på kameran utan att du "inser" att det är du som fotograf som är felande länken :)

Du påpekade själv att personen inte är helt skarp så det struntar vi i. Det som gäller är ofta att exponera rätt, utnyttja ljuset på ett bra sätt och vid rätt tillfälle, använda så bra teknisk utrustning som möjligt, framför allt objektiv och sedan att efterarbeta bilderna samt att plåta i RAW!

Många hävdar att dom inte efterarbetar sina bilder eller att dom vill ta bilden direkt på plats och itne efterarbeta, helt ok om man vet vad man pratar om och hur man gör. Men ajg vill ha den kontrollen och möjligheten som ges när man kan efterarbeta i datorn.

Nedan har jag fixat lite kurvor, mättnad, kontrast och lite annat grundläggande pill. Ville inte fördjupa mig eftersom det inte är min bild och att kvaliten var för dålig från början. Jpeg är jpeg och du ahr komprimerat den ganska duktigt.
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    92.6 KB · Visningar: 780
Kalle_B skrev:
Jadu.. det är flera persone som blir besvikna med sina systemkameror i början. Glädjande iallafall att du inte skyller på kameran utan att du "inser" att det är du som fotograf som är felande länken :)

Du påpekade själv att personen inte är helt skarp så det struntar vi i. Det som gäller är ofta att exponera rätt, utnyttja ljuset på ett bra sätt och vid rätt tillfälle, använda så bra teknisk utrustning som möjligt, framför allt objektiv och sedan att efterarbeta bilderna samt att plåta i RAW!

Många hävdar att dom inte efterarbetar sina bilder eller att dom vill ta bilden direkt på plats och itne efterarbeta, helt ok om man vet vad man pratar om och hur man gör. Men ajg vill ha den kontrollen och möjligheten som ges när man kan efterarbeta i datorn.

Nedan har jag fixat lite kurvor, mättnad, kontrast och lite annat grundläggande pill. Ville inte fördjupa mig eftersom det inte är min bild och att kvaliten var för dålig från början. Jpeg är jpeg och du ahr komprimerat den ganska duktigt.

Väl talat.

Men visst är skuggorna lite väl mörka?
 
I stort sett bara ändringar i kontrast. Minimalt med färgändringar också.
(Kontrastökning är ofta ett snabbt sätt att få lite mer "punch" i bilden. Det gäller att inte överdriva, bara.)

Edit: Jo, jag klippte en hel del också.
 

Bilagor

  • motocross.jpg
    motocross.jpg
    66.5 KB · Visningar: 762
iSolen.se skrev:
Väl talat.

Men visst är skuggorna lite väl mörka?

jao..det bidde lite mörkt :).. Men jag la inte särskilt mycket tid på det och det blev mörkare när man förminskar bilden så in i bängen.. då blir ju allt svart ;)

Men jag tror jag fick fram min poäng...
 
Vet att det är jag som gör fel och inte kameran, för ibland har jag fått till "bra" bilder men fina färger och kvalite. Men det har varit med ren tur.

RAW format vet jag är bättre, men sitter på en riktigt dålig dator och det tar lång tid bearbeta bilderna. Vill gärna kunna öppa dom direkt i datorn.
Har jobbat lite i Ps men jag tänker att det är lika bra att lära sig fotografera bra och rätt först. sen gå över till Dator finlir.

Angående objektiv har jag tänkt att köpa ett längre ojbektiv, några tips? Billigt och prisvärt.

Men lite intresserad hur det där med gråkort fungerar, nån som har en länk där dom går igenom det grundligt?

Vräk på med mer tips vad jag ska tänka på och ändra på. Just när det gäller exponering, vinklar, ljus osv!
 
nja.. jag orkar inte ha någon fotoskola, då är det bättre med praktisk erfarenhet och läsa fotosidans fotoskola (gratis) samt följa med på en massa fototräffar som anordnas ganska ofta och överallt.. där kan du fråga och få tips tills folket tröttnar och kastar ner dig i kanalen ;)
 
Perlindqvist skrev:
Vet att det är jag som gör fel och inte kameran, för ibland har jag fått till "bra" bilder men fina färger och kvalite. Men det har varit med ren tur.

RAW format vet jag är bättre, men sitter på en riktigt dålig dator och det tar lång tid bearbeta bilderna. Vill gärna kunna öppa dom direkt i datorn.
Har jobbat lite i Ps men jag tänker att det är lika bra att lära sig fotografera bra och rätt först. sen gå över till Dator finlir.

Angående objektiv har jag tänkt att köpa ett längre ojbektiv, några tips? Billigt och prisvärt.

Men lite intresserad hur det där med gråkort fungerar, nån som har en länk där dom går igenom det grundligt?

Vräk på med mer tips vad jag ska tänka på och ändra på. Just när det gäller exponering, vinklar, ljus osv!

Ta det lugnt, fota mycket och känn efter. Köp inget nu.
 
anus vet jag inte eftersom ajg inte anser att det hör till detta ämne... (jag vet var uttrycket kommer ifrån) jag asner dock att du gott kan vänta, du säger ju själv att du får bra bilder ibland men det är mer tur. se till istället så att det inte är tur när du får dom bra bilderna utan att du vet HUR man får dom bilderna.

angående objektivet så är jag ingen kung på nikon sake men det verkar på pappre intte vara bättre än det du har, men jag kan ju ha fel.
 
Perlindqvist skrev:
Men lite intresserad hur det där med gråkort fungerar, nån som har en länk där dom går igenom det grundligt?

Någon länk har jag inte på lager. Men lite kortfattat kan jag förklara gråkort med att om du exponerar efter detta så blir vitt vitt och svart svart, eller åtminstone i rätt ända av gråskalan.
Normalt vill ju kameran göra en exponering som gör allting grått, så väl som vitaste vitt till svartaste svart. Med en exponering efter gråkortet blir exponeringstiden lagom kort för att det svarta förblir svart, och lagom lång för att vitt ska påminna om vitt.
Det är ingen mirakelmetod men gör bildfilerna eller negativen mer lättjobbade i det fortsatta bildarbetet.

Kanske är den bästa länken ändå Sökformuläret i forumet, och med gråkort som sökord?
 
Nu kommer jag inte ihåg hur det var med D70, men visst sjutton kunde man gå in och ändra jpeg färgerna direkt i kameran, i så fall skall göra så här för att få mer "punch" i bilderna. Välj Optimera bild/Egen/Färgläge och ändra till III.

Testa och skjut!

Hälsningar

Adam
 
tack så mycket för svaren! sista tipset funkade fint fick lite bättre färger.
Men har uppstått ett nytt problem nu, när jag lekte lite med kameran ikväll så ballade den ur totalt.
Ibland när jag tog kort blev undre halvan av kortet helt svart, ibland funkade det perfekt men ibland blev det helt knäppt. övre halvan blir det som vanligt men undre blev det bara svart.
körde med ganska långa slutartider och höga bländartal om det spelar nånroll.
Nbågon som har varit med om detta tidigare på sin d70?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.