Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Byter till denna tråd från A99 II i faggorna, när det handlar mera om annat än bara A99II. När man omedelbart reagerar på att en ny kamera som A6300 saknar något, då också med tanke på att priset är relativt högt som 11-12 tusen kr, allt efter prisbilden hög eller låg så varierar kraven på prestanda och finesser. A6000 fick ofta beröm för att den var så prisvärd, A6300 kanske inte är för dyr, men uppfattar en liten kritik över priset så där allmänt ligger lite högt

A6300 är klart bättre på flera punkter än A6000, vet inte riktigt hur man skall värdera olika prestanda och finesser, vad man önskar med en kamera varierar så klart.

Byter till denna tråd från A99 II i faggorna, när det handlar mera om annat än bara A99II. När man omedelbart reagerar på att en ny kamera som A6300 saknar något, då också med tanke på att priset är relativt högt som 11-12 tusen kr, allt efter prisbilden hög eller låg så varierar kraven på prestanda och finesser. A6000 fick ofta beröm för att den var så prisvärd, A6300 kanske inte är för dyr, men uppfattar en liten kritik över priset så där allmänt ligger lite högt

A6300 är klart bättre på flera punkter än A6000, vet inte riktigt hur man skall värdera olika prestanda och finesser, vad man önskar med en kamera varierar så klart.

Finns det någon kamera som inte saknar något??

Det är inte konstigt att A6300 kostar det den gör i början av produktcykeln. Det är ju också så att Sony sålt A6000 väldigt billigt i slutet av dennas produktcykel och att denna modell nu är inne på tredje 12 månaders cykeln. NEX 6 och A6000 var i vissa avseenden ett steg tillbaka i kvalitet från NEX 7 och därför billigare. Med A6300 är väl den ordningen kring byggkvaliteten återställd kan man säga och därmed prisnivån. Men A6300 var trots allt 200U$ billigare än NEX 7 när den släpptes, så den bryter inte alls lika starkt mönster NEX 7 satte som mellanmodellerna. Det är faktiskt modellerna mellan NEX 7 och A6300 som avviker både kvalitetsmässigt och prismässigt.

Kolla bara denna lilla lista som jag skapat med data från Imaging Resource:

Modell, release date, variant, price at release, current price
NEX 7, dec 2011, body only, 1200U$, 849U$
NEX 6, nov 2012, body only, 850U$, 480U$
A6000, april 2014, body only, 650U$, 480U$
A6300, mars 2006, body only, 1000U$, 998U$

A6300 klassificeras av exv. EISA som "prosumer", vilket väl kan sägas vara entusiastmodell eller om man så vill övre stratat bland konsumentmodeller. Talar vi Sony tjockkameror så talar vi A77 II. Den kom också som A6000 under våren 2014 och kostade då 1200U$ som ju var exakt vad NEX7 kostade 2011. Det är där Sonys entusiastmodeller brukar hamna oavsett om de är spegellösa eller har fasta speglar. Priset på A77 II var nästan det dubbla mot vad A6000 kostade vid lanseringen. Så A6000 var lite mindre men ändå väldigt mycket för pengarna och väldigt aggressivt prissatt och Sony köpte nog medvetet marknadsandelar med den kameran.

Vad det verkar så säljer de A6000 fortfarande med framgång och genom det så har ju marknaden ett val om man nu tycker A6300 är för dyr men historiskt sett så är det inte A6300 som avviker prismässigt utan A6000. Historien får väl visa om den här strategin med både A6000 och A6300 på marknaden var bra eller om det bara komplicerade det hela för lanseringen av den nya modellen. De som köper en A6000 idag är väl kanske inte målgruppen för A6300 om de nu köper en modell som är inne på sitt tredje år istället.

Senast ändrad:
Finns det någon kamera som inte saknar något??

Ja, definitivt! Jag ser det så här: Om inte fotografen (användaren) saknar något i kameran vederbörande använder så saknas inget.

Fast rent allmänt har du naturligtvis rätt. Det ingår i mantrat "Ingen kamera är bäst på allt". Din prissättningsanalys kan jag också skriva under på.

Jag fick ett bortmodererat inlägg i tråden om A99II där jag framhöll att vi kameranvändare/köpare är allt för flata. Så snart en modell kommit ut uppstår först en förväntansfull entusiasm. Därefter hittas saknade eller sämre fungerande funktioner på kameran. Vad händer då?

Jo, "Kommer säkert i nästa modell". Ska man nöja sig med det när tekniken redan finns och har tillämpats i tidigare modeller samt då befunnits ha brister och den nya modellen ärvt samma misstag?

Har tekniken funnits och det gått en bra tid så är vi oerhört förlåtande (på gränsen till självutplåning) så även om vi knyter näven i skam så ser vi redan "det åtgärdas nog i nästa modell så vi kan tömma bankkontot igen".

Var hjulet fyrkantigt i modell 1 så bör det vara runt i modell 2. Om det inte är det ska det banne mig inte snällt accepteras genom att se fram mot nästa modell.

//Lennart

Ni som använt tidigare NEX-modeller (har tyvärr aldrig haft chansen mer än väldigt snabbt och ytligt på någon mässa); är A6x-serien en efterträdare till NEX6 eller NEX7?

Halvsvårt med tänket om ersättarna, A6000 tolkade jag som ersättare till NEX 6, NEX 7 trodde jag på en NEX 8. Mitt i all röran togs ordet NEX bort, A5000-A51000 fyllde på som instegskameror, liknande D3000-serien och 1100D. A6300 vet jag inte hur dom produkt placerat, är den topp of the line i 6000 serien, eller kommer det en A7000 med inbyggd stab, vet inte hur det blir.

".

Var hjulet fyrkantigt i modell 1 så bör det vara runt i modell 2. Om det inte är det ska det banne mig inte snällt accepteras genom att se fram mot nästa modell.

//Lennart[/QUOTE]

Tycker nog att du gör en lite väl drastisk övertolkning där Lennart, alla kameror kan tyckas att sakna något beroende på vad som önskas, så långt inga konstigheter. Att man hoppas att nästa modell skall få till förbättringar, som man tycker sig sakna, kan man nog läsa om med dom flesta modeller, det är inte det samma som att modellen skulle vara otänkbar att köpa, menar du att man skall välja en annan kamera och liksom straffa tillverkaren som man hållit sig till under många år. ( kan vara ett sätt så klart, är man jättemissnöjd så varför inte )

Vridbar/Rörlig skärm var Kalle anka, nästan över en natt är det högsta status, kladda på pekskärm låg inte eller så högt i kurs, det förändras fort. Ofta ju mer videodelen utvecklas så ses pekskärmen mera användbar, har man ögat till sökaren ligger näsan mot skärmen, inte lätt att peka på skärmen samtidigt då inte.

Tillför inget direkt nytt här, men jag håller med om att A6300 ligger väldigt konstigt i pris.

A6000 kostar under 5000 från flera seriösa handlare. Att då ta 12000 för A6300 är helt enkelt inte vettigt.
Hoppet i pris är ganska extremt, skillnaden i prestanda är det inte. Jag ser helt enkelt inte riktigt vem, om man inte har onödigt mycket pengar, som kan att köpa A6300 (och om man har så mycket pengar så tror jag inte man satsar på APS-C).

Framförallt inte när en A7 kostar under 10000 och en A7II kostar under 14000.

Det handlar egentligen inte om huruvida A6300 är prisvärd i sig själv eller inte, utan hur den är positionerad i jämförelse med de andra kamerorna.

För mig som har en NEX6, och gissningsvis en del andra, blir effekten att jag inte uppdaterar alls. Hoppet till A6000 känns lite för litet rent tekniskt, och A6300 känns för dyr. (Jag får ju faktiskt Sony Alpha A7 + 28-70/3,5-5,6 OSS billigare än en A6300 utan objektiv). Eller är det precis det här Sony vill? De behöver finnas en flagskepps APS-C för att folk ska fortsätta köpa objektiv (våga satsa på systemet), men egentligen vill de fasa över folk till FF.

Jag tycker ett problem är att utbudet av objektiv till APS-C är för skralt (och där har inte hänt något på länge), vilket gör att A6300 inte är så lockande för mig. Idag har jag en A6000, och jag har testat A6300 ordentligt - det är en helt annan kamera än A6000, så prisskillnaden är åtminstone delvis motiverad. Den är dock för dyr för mig.

Visst är det så att A6300 ligger väldigt högt i pris. Men det som är det konstigaste enligt mig är att det enligt prisjakt inte är någon återförsäljare som har den på lager. Någon här som har hört någon anledning? Jordbävningen som drabbade fabriken ska inte påverka nu längre. Jag har försökt få svar från Sony, men de man kan få tag på via deras hemsida har ingen aning, inte heller vem på Sony man ska kontakta för att få svar.

Kan inte se något konstigt med varken Prisjakt eller på status kring A6300. Finns i lager och att köpa hos alla återförsäljare precis som vanligt.

Tack för ditt svar!

Som du ser här: https://prisjakt.nu/product/3521782 så är det ingen som har A6300 +kitoptiken hemma förutom Scandinavian Photoshop, men går man in på deras hemsida så har är den beställningsvara även hos dem.

Jag vet att det är många som har bara huset på lager men eftersom jag redan har lagt order på det från en speciell återförsäljare pga bra pris så vill jag gärna vänta på att de får in det.

Eftersom jag har följt detta sedan i april så har jag känslan av att de som har A6300 i lager, är de som fick in produkten från början, har de sedan sålt slut så har de inte fått in några nya.

Jag har även varit i kontakt med Cyberphoto och de kan heller inte ge någon leveranstid.

Gick på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3521519

Du nämnde inget om att du skulle ha ett paket med kitoptik (eller annan optik).

Personligen så kan jag verkligen inte rekommendera den kitoptiken då jag anser den vara undermålig. Till skillnad ifrån Fuji så säljer Sony tyvärr på dålig kitoptik som inte gör sensor och kamera full rättvisa.

IMHO så är det meningslöst att lägga massor av tusentals kronor på ett (som många tycker) är ett överprisat kamerahus, och sedan snåla in och köra på billig optik.

Nä jag har bara beställt huset, men eftersom huset +kitobjektivet är slut överallt plus att de återförsäljare som har sålt slut på huset inte har någon datum på nästa leverans så undrar jag vad anledningen är.

Anledningen att jag inte beställer den från någon som har den på lager istället är för att jag fick den till ett riktigt bra pris.

FYI: Finns lite olika varianter på paket med A6300 och kitobjektiv (några klart bättre):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3537126 (bättre kitobjektiv)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3521782 (sämre - slut, men bör undvikas)

Håller med dig i resonemanget. Alternativ "sämre" som du hänvisar till har vissa fördelar i kompakthet men en massa nackdelar rent optiskt.
Den gluggen har hängt med ett tag. Har ju förekommit att ett Nex-hus utan optik kostat lika mycket eller t o m mer än samma kamera med denna optik. Orsaken torde vara ganska uppenbar. Inget man skulle vilja sätta på en A6300.
Jag har haft detta objektiv i exakt 2 tim (tiden för upppackning-test på en Nex-7-kollning av resultat-nedpackning och retur.

Den "bättre" gluggen är förvisso bra på många sätt men inte "toppklass" för det priset.

//Lennart

Ni som använt tidigare NEX-modeller (har tyvärr aldrig haft chansen mer än väldigt snabbt och ytligt på någon mässa); är A6x-serien en efterträdare till NEX6 eller NEX7?

Lite svår fråga är det allt. NEX 6 var ett steg ner och det var A6000 också i vissa avseenden men inte i andra. Det skedde ju bl.a. en stark utveckling av AF framförallt i A6000 som gjorde den mer användbar än NEX 7 som lik de tidigare NEX:arna bara hade kontrast-AF. Däremot snikade man på obegripliga saker som att man strök mic-ingången på ja tror både NEX 6 och A6000 för att istället tvinga folk till inköp av Sonys proprietära begränsade mic-lösningar som använde multikontakterna i främre delen av blixtskon istället. Sämre upplösning på skärmar och EVF:er m.m. samt plastigare hus.

Men A6300 är väl i så fall mer en fortsättning på NEX7-spåret kvalitetsmässigt men inte hanteringsmässigt. I NEX 7 så hade man två rattar kombinerat med andra funtionsknappar. Dessa utgjorde grunduppsättning i systemet Tri-Navi som jag gillade mycket och saknar än idag. Den lösning man har idag i A6300 är den samma som i A6000 och den har en enda ratt längst ut i högra hörnet av huset och det är den sämsta ergonomi jag haft på något av min kamerahus.

Tycker även Sony klantat till ergonomin på nya A7 II-serien i jämförelse med generation 1 av A7 när det gäller rattarna för bländare och slutartidsjustering. Generation 1-rattarna var större och mer lättmanövrerade . Gillar min A7r klart bättre i det avseendet än min A7 II.

Ja, definitivt! Jag ser det så här: Om inte fotografen (användaren) saknar något i kameran vederbörande använder så saknas inget.

Fast rent allmänt har du naturligtvis rätt. Det ingår i mantrat "Ingen kamera är bäst på allt". Din prissättningsanalys kan jag också skriva under på.

Jag fick ett bortmodererat inlägg i tråden om A99II där jag framhöll att vi kameranvändare/köpare är allt för flata. Så snart en modell kommit ut uppstår först en förväntansfull entusiasm. Därefter hittas saknade eller sämre fungerande funktioner på kameran. Vad händer då?

Jo, "Kommer säkert i nästa modell". Ska man nöja sig med det när tekniken redan finns och har tillämpats i tidigare modeller samt då befunnits ha brister och den nya modellen ärvt samma misstag?

Har tekniken funnits och det gått en bra tid så är vi oerhört förlåtande (på gränsen till självutplåning) så även om vi knyter näven i skam så ser vi redan "det åtgärdas nog i nästa modell så vi kan tömma bankkontot igen".

//Lennart

Håller med! Visst, vad ska man med saker man inte saknar?? Problemet är bara att det där är lite av ett rörligt mål eftersom folk utvecklas över tid i en del fall.

Har man som jag haft samma analoga kamera i nära 30 år (Pentax ME) och dessutom i princip bara med två objektiv hela tiden (Pentax SMC-M 40mm och 100mm) så är man van att leva utan finesser överhuvudtaget. Manual focus och tidsautomatik - that´s it.

Jag har länge varit helt ointresserad av exv. seriebildstagning och jag har aldrig haft analoga motormatningar av film exv. Har länge vägrat lägga mig till med "exponerings- och komponeringsslarv" och tänkt att man ända rätar upp sånt i efterbehandlingen, vilket ju faktiskt ofta inom vissa gränser är ett helt OK förhållningssätt.

Men så har det ju hänt en hel del som helt ställt detta på huvudet över tid. När jag fick min A7r med 36 MP så insåg ju även jag att man med fördel kunde ha ett enda objektiv (Zeiss 35:a) och sedan komponera i efterbehandlingen.

De nya verkligt imponerande nya AF-funktionerna i både A7 II och A6300 har fått mig att i grunden lägga om mina porträttfotobeteenden. Följande AF har jag tidigare knappt brytt mig om alls och faktiskt sällan behövt (vilket ju bekräftar din tes) men det gör jag faktiskt nu ibland när det funkar så jäkla bra som det nu gör.

För att inte tala om filmning! Länge stängde jag av den där jäkla röda knappen. Jag hatade den och gör fortfarande men numera har ju Sony gjort detta rätt. Ingen behöver längre bli galen på att filmningen går igång av misstag då man måste välja filmläge för att aktivera den funktionen nu. Man kan dessutom med fördel lägga filmningen på exv. C1-knappen på en A6300 bredvid vanliga avtryckaren som är mycket bättre taktilt än det röda hatobjektet.

Tidigare valde jag ju också dessutom ofta MF när jag ville vara helt bergis på att inte sumpa fokus. Med hybrid-AF i de spegellösa så är jag helt trygg med det idag. AF-precisionen idag är ju precis så bra som man tidigare i alla sina DSLR:er önskat att den skulle vara. Det är faktiskt först de senaste två åren som allt detta ramlat på plats tycker jag. Jag tycker det är helt fantastiskt bra som det är nu och nu kan jag äntligen tycka att jag faktiskt inte har något att klaga på de nya kamerahusen jag har. Sen är det bara upp till mig!

Tillför inget direkt nytt här, men jag håller med om att A6300 ligger väldigt konstigt i pris.

A6000 kostar under 5000 från flera seriösa handlare. Att då ta 12000 för A6300 är helt enkelt inte vettigt.
Hoppet i pris är ganska extremt, skillnaden i prestanda är det inte. Jag ser helt enkelt inte riktigt vem, om man inte har onödigt mycket pengar, som kan att köpa A6300 (och om man har så mycket pengar så tror jag inte man satsar på APS-C).

Framförallt inte när en A7 kostar under 10000 och en A7II kostar under 14000.

Det handlar egentligen inte om huruvida A6300 är prisvärd i sig själv eller inte, utan hur den är positionerad i jämförelse med de andra kamerorna.

För mig som har en NEX6, och gissningsvis en del andra, blir effekten att jag inte uppdaterar alls. Hoppet till A6000 känns lite för litet rent tekniskt, och A6300 känns för dyr. (Jag får ju faktiskt Sony Alpha A7 + 28-70/3,5-5,6 OSS billigare än en A6300 utan objektiv). Eller är det precis det här Sony vill? De behöver finnas en flagskepps APS-C för att folk ska fortsätta köpa objektiv (våga satsa på systemet), men egentligen vill de fasa över folk till FF.

A6300 åker cirklar runt både A7 och A7 II i vissa avseenden. Det är en mycket snabbare kamera och den första med en riktigt snabb EVF-funktion där man kan ta upp till 8 bilder/sek utan att man ser någon black-out överhuvudtaget. Det är t.o.m. bättre än många DSLR:er där spegeln ofrånkomligt stör sökarbildsupplevelsen i större eller mindre grad.

Du har i A6300, som enda APS-C-kamera idag, samma följande Eye Focus som i den 3 ggr dyrare A7r II. Den har också exakt samma heltäckande AF-punktssystem som A7r II (över 400 punkter, vilket är 3 till 4 ggr fler än både Canons och Nikons värstingmodeller), vilket gör att man inte lika lätt tappar ett mål i ytterkant av sökaren.

Jag har ju två Sony FF-hus med varierande egenskaper men de kan i dessa avseenden jag skrivit om ovan överhuvudtaget inte mäta sig - men de är bra till annat som komplement. Men idag är A6300 positionerad som Sonys nu snabbaste kamera alla kategorier vågar jag påstå, för de som vill ha en verkligt brett användbar kamera som även fixar snabbrörliga motiv, vare sig de är mänskliga eller inte. På toppen av det kan den köras i helt tyst stelth mode (med tre bilder per sekund som begränsning). Ibland vill man vara tyst och första generationen av A7:eek:r låter som stenkrossar i jämförelse. Jag har ofta velat ha en tystare kamera än den jag haft speciellt på resor ibland.

Så A6300 är nu min självklara walk around-kompis medan FF-husen oftast får ligga hemma och ruttna. Gillar även formfaktorn bättre på A6xx-serien då de passar bättre i fickor än dessa.

A6300 åker cirklar runt både A7 och A7 II i vissa avseenden. Det är en mycket snabbare kamera och den första med en riktigt snabb EVF-funktion där man kan ta upp till 8 bilder/sek utan att man ser någon black-out överhuvudtaget. Det är t.o.m. bättre än många DSLR:er där spegeln ofrånkomligt stör sökarbildsupplevelsen i större eller mindre grad.

Du har i A6300, som enda APS-C-kamera idag, samma följande Eye Focus som i den 3 ggr dyrare A7r II. Den har också exakt samma heltäckande AF-punktssystem som A7r II (över 400 punkter, vilket är 3 till 4 ggr fler än både Canons och Nikons värstingmodeller), vilket gör att man inte lika lätt tappar ett mål i ytterkant av sökaren.

Jag har ju två Sony FF-hus med varierande egenskaper men de kan i dessa avseenden jag skrivit om ovan överhuvudtaget inte mäta sig - men de är bra till annat som komplement. Men idag är A6300 positionerad som Sonys nu snabbaste kamera alla kategorier vågar jag påstå, för de som vill ha en verkligt brett användbar kamera som även fixar snabbrörliga motiv, vare sig de är mänskliga eller inte. På toppen av det kan den köras i helt tyst stelth mode (med tre bilder per sekund som begränsning). Ibland vill man vara tyst och första generationen av A7:eek:r låter som stenkrossar i jämförelse. Jag har ofta velat ha en tystare kamera än den jag haft speciellt på resor ibland.

Så A6300 är nu min självklara walk around-kompis medan FF-husen oftast får ligga hemma och ruttna. Gillar även formfaktorn bättre på A6xx-serien då de passar bättre i fickor än dessa.

Eftersom SONY inte har bra APS-C objektiv (motsvarande FUJI system), den kommer inte A6300 till sin rätta ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar