Med min A6300 kör jag nu Sigmas senaste17-70mm ur Global Vision-serien. Canon-fattning och adapter. För att vara en normalzoom så är jag jättenöjd med den för stillbild. Jag tycker faktiskt den gör kameran verklig rättvisa för stillbild så långt det jag förväntar mig av en zoom. Dock finns det fortfarande problem om man använder det ekipaget för video med AF.
Från 70-200 så kör jag Sonys FE 70-200mm/4 G. Det täcker 17-200 för mig om jag nu bara ska prata zoomar. (70-200:an är underbar tycker jag). Båda dessa objektiv har inbyggd stailisering (ett måste för mig) och det kompenserar för att A6300 saknar detta i kamerahuset.
Jag tycker dock inte alls att man ska stanna vid zoomarna för både de och APS-C är ju kompromissar av var sitt slag. En zoom kan sällan mäta sig med de bättre fasta objektiven vare sig storleksmässigt eller optiskt. APS-C dras vi med då tillverkarna valde att ge oss det eftersom konsumentmarknaden inte var mogen för de priser FF kostade då med de korta serier och höga priser som gällde då. Idag är det inget större hinder längre men det verkar trots det som om APS-C är här för att stanna under överskådlig tid.
Små kamerahus som A6300 med hyfsat många pixlar kommer väl egentligen ännu mer till sin rätt om man kör fast brännvidd och där finns det faktiskt redan många bra objektiv att välja mellan och det har denna vår och sommar kommit nya snart sagt varje vecka, vilket man ju kunnat följa exv. på SAR. Nu finns snart även en Samyang med AF på 16mm som säkert blir hyfsad den med.
Med MC-11 och andra adapters kan man ju dessutom skruva på villket Canon EF som helst och det gör ju att man exv. kan använda mer udda objektiv även på våra kameror som exv. Tilt-shift -objektiv om man nu exv. ägnar sig åt seriös arkitekturfoto.. Så vill man så kan man nog mura igen de flesta hål som finns i Sonys eget utbud eller i dess allierade Zeiss som ju dessutom verkar gå från klarhet till klarhet med sin Batis-serie (har ju t.o.m. AF-dessutom).
När det gäller objektivutbud så är det många som ekar det men jag tycker faktiskt att när man gör detta så borde man vara tydligare med vad det specifikt är man saknar eller hänger upp sig på. Vi fick 15 nya Sigma-objektiv på ett bräde för ett tag sedan där många är top of the line i ART-serien även till Sony. Men både dessa och andra kostar ofta en hel del och det gör ju att många som gärna skulle efterfrågat denna kvalitet inte har råd. Jag tror att detta också gör att många inte kan efterfråga ens de objektiven som finns och det gör ju också självfallet det reella utbudet för vissa individer än smalare. Jag tycker nog med Sigmas fina tillskott av både zoomar och telen att det pluggar igen en del hål och både Sigma och Samyang och fler med dem har en hel del att erbjuda även för APS-C.
Jag kollade just alla objektiv som finns förSony E-mount hos Cyberphoto för APS-C. De är 42 stycken idag och då har jag inte räknat de 15 Sigma-objektiv som kan skruvas på med MC-11 -adaptern som som enda adapter idag ger fullt stöd till alla Sonys fina AF-funktioner (Metabones adapter ger bara grundläggande AF).
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...&subMF=999&objtype=999&aps=yes&sortera=utpris
Kolla själv!
Till Fuji finns det idag 44st varav 29 från Fuju. Zeiss och Samyang gör även där en del av utbudet. Dock finns inga Sigma för Fuji vad jag vet. Men det finns det 15 st som funkar med Sony E.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=14&subMF=999&objtype=999&aps=yes&sortera=utpris