avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Varför inte? Menar du att telecentriska objektiv skulle fungera illa på en Sonykamera med E-fattning?
Eller något annat?
Jag tycker att jag har försökt förklara mina tankar i tidigare inlägg, men för att göra det igen lite mer sammanfattat så here comes:
Om hela systemet är konstruerat med att objektivens utgångspupill ligger mycket närmare sensorplanet på Sonys spegellösa jämfört med DSLR så innebär det att fokuspunkterna i kanterna på sensorn är gjorda för att fungera om ljuset kommer mycket mer från sidan. Då kanske de inte "ser" och kan avgöra fasförskjutningen om det kommer för rakt på.
Då hjälper det inte med förlängare och anpassad programvara, utan optiken måste konstrueras om så att utgångspupillen kommer längre bak.
Sen finns det ytterligare en sak som ev. kan ställa till det.
AF-arrayen på en DSLR ligger betydligt längre fram än sensorn på en DSLR. Alltså strålgången går ju genom den halvgenomsynliga delen på huvudspegeln till AF-spegeln och sedan ner till AF-arrayen.
Om då algoritmerna i styrningen till AF-motorerna är baserade på detta så kan det vara väldigt svårt att översätta det till ett längre avstånd, vilket det är till fokuspunkter på sensorplanet. Alltså, vid återkopplingen tillbaka till objektivet.
Hursomhelst så tror jag att sådana här skillnader i konstruktion gör att det aldrig kommer att kunna bli bra med objektiv gjorda för DSLR på de nyare Sony-kamerorna med E-mount. Att min tes kanske stämmer tycker jag bekräftas av att för adapterade objektiv så fungerar vidvinklar betydligt bättre än teleobjektiv. Innan Sony släppte sitt 100-400 (och nu har annonserat 400/2,8) så kraxade olyckskorparna om att det inte skulle funger med tele nånsin på spegellöst. Detta alltså pga. att telen har rakare strålgång normalt, men jag kan ge mig sjutton på att om man jämför t.ex. Sony 70-200/2,8GM med Canons så är det en avgörande skillnad just på detta. Dessa objektiv är f.ö. lika långa precis, så det gör att Sonys hamnar c:a 20 mm närmare sensorn om allt annat är lika.
Däremot tror jag att Sigma och Tamron kommer att lösa det med modifierade objektivkonstruktioner speciellt för Sony E-mount som kommer att fungera lika bra som Sonys egna gluggar. Min gissning är att Sigma är först och släpper några utvalda ART-objektiv inom ett halvår eller så och sedan fortsätter det så att om kanske ytterligare ett år drygt så finns hela programmet och Tamron också är på banan.
/Mats