avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Vad menar du med att batteriet inte passar i vertikalgreppet? Det passar. Kör du med vertikalgrepp sätter du förstås bara batteri i vertikalgrepp, oavsett om det är litet eller stort. Jag tycker lösningen är väldigt bra och om man vill kan man t o m köra med två batterier samtidigt.
Sorry, originalbatteriet passar visst i vertikalgreppet, men om syftet med att montera greppet är att kunna dra nytta av den högre serietagningshastigheten så duger det inte med originalbatteriet utan man måste ha det som är till D5 (och ett par tidigare generationer av den modellen).
Om inte ökad hastighet är viktigt och man vill använda originalbatteri så kan man sätta det i greppet och inte ha något i den ordinarie platsen, men då får man ju ingen högre kapacitet eftersom greppet bara rymmer ett batteri. Ska man ha två batterier så måste man montera av greppet för att komma åt det som sitter i kameran.
Jag tycker det är en sämre lösning än det vanliga sättet där greppet har en pinne som sticker in i kamerans batterifack och att man får plats med två batterier i själva greppet och att man inte behöver använda batterier med olika format och laddare för att få olika funktioner i kameran.
Sorry att jag inte delar din uppfattning att Nikons lösning i D850 är särskilt bra . Jag uppfattar det som att man måste ha väldigt färgade glasögon om man ska framhålla den som en bra sak...
/Mats