Varför måste det till så omfattande omkonstruktioner? Gamla objektiv fungerar på nya kameror med avancerade nya fokussystem och även i Liveview och filmning.
Inte alls. Det var Mats som var inne på det.
Jag gissar personligen som sagt på att det vanligaste blir enklare "strutförlängning" och "native" anpassning av elektronik/fäste till E-mount (dvs. utan att adapter behövs).
(Sedan kanske just Sigma kommer att vara undantaget, som mest "konservativa" att inte ta fram så många "native"-E-objektiv, då de istället marknadsfört MC11 starkt och satsat på den adapterstrategin.)
Sigma har ju verkligen försökt, men inte lyckats särskilt bra.
Deras objektiv fungerar flawless på Canon, men de har ju massor av problem att få det att fungera på Sony särskilt bra med MC-11. Ingen annan heller ännu och Sony får ju inte till det själva ens med objektiv för A-mount och adapter.
Sonys egenutvecklade objektiv för E-mount däremot är ju makalöst bra och de har väldigt avancerad AF-funktioner i kamerorna som är helt klockren med deras egna objektiv.
Eftersom Sonys egna är såpass kostsamma och att det trots väldigt stora förbättringar på senare tid ändå finns en del luckor att fylla i utbudet så finns det garanterat en marknad för tredjepartsobjektiv. Med Sonys framgångar och ökande marknadsandel så tror jag definitivt att både Sigma och Tamron vill in på den.
Men, då måste de få det att fungera bra och jag tror inte att det är så enkelt som att sätta på strut och byta elektronik - då hade de gjort det redan. Och om nu Sigma MC-11 totalt kringår programvaran i objektivet så är det just vad de gjort, men inte har fått att fungera.
Jag är inte expert på objektivkonstruktioner eller sensorteknik, så det är bara spekulationer utifrån observationer.
Det som Ola skriver om att Sonys och Canons objektiv är lika långa är en förenkling. Det har mer att göra med var de bakersta linselementen är placerade och hur långt in utgångspupillen sitter.
DSLR-kameror har ju en relativt liten fokusarea i mitten jämfört med Sonys PDAF-sensorer på sensorn som är mer utspridda. Även om DSLR har fått bredare AF-täckning på senare tid kan det kanske vara så att det ändå funkar hyggligt med objektiv som "fokuserar" på de centrala delarna, men att med sensorbaserad AF så behövs mer information till fokuspunkter i kanterna för att det ska fungera bra och att det är nödvändigt att utgångspupillen måste vara längre bak för att det ska bli bra.
Jag tror också att Sigma kommer att fortsätta med MC-11 och kommer att lyckas förbättra det ytterligare en del, men att det ändå inte kommer att nå upp till den funktionalitet som finns i Sonys objektiv som är konstruerade för E-mount.
Därför tror jag att de också kommer att göra sina objektiv i fattning för E.mount och där den optiska konstruktionen är lite förändrad i den bakre delen. Min gissning är att de har jobbat på det här ganska intensivt och länge, men att de inte släpper något innan de fått till det riktigt riktigt bra. Tror att Tamron gör likadant, men kanske är lite efter.
Tamron har ju f.ö. ryckt upp sig rejält med sin nya SP-serie i Generation 2 med superbra VC och har gått om Sigma på många sätt.
Om både Sigma och Tamron får till det så att deras fina objektiv fungerar klockrent med alla AF-finesser på Sonys kameror så skulle det vara ett stort lyft som inte bara skulle gynna dem, utan även Sony som säkert skulle sälja ännu fler kameror (fast färre objektiv) och inte minst alla kunder som kan dra nytta av större utbud, bättre konkurrens och lägre priser.
/Mats