Häftigt att du skaffade en sådan telezoom. Något sådant skulle jag också vilja ha då min Sigma 150-500 börjar kännas lite gammal (den är skarp men tyvärr har den rätt usel bokeh). Jag hade tydligen den felaktiga uppfattningen att du mest fotade i studio.
Jag har en Sigma 150-600C med 1,4xTC för Canon som du kan använda ihop med MC-11. Om du vill byta upp dig så är det bara att höra av dig
.
Eller om man föredrar native E-mount så kan man inhandla Sony 100-400, vilket ju är det längsta som finns att tillgå tyvärr. Fint objektiv, men rackarns kostsamt jämfört med t.ex. Nikon 200-500, alternativt Sigmas eller Tamrons olika varianter av 150-600.
Detta är tyvärr fortfarande det största problemet med Sony jämfört med Canon och Nikon, att inte tredjepartstillverkarna har hakat på ännu.
T.ex. Tamrons G2-zoomar 15-30/2,8VC, 24-70/2,8VC, 70-200/2,8VC och 150-600/4,5-5,6VC (ok, 15-30 är ännu inte uppdaterad till G2). Eller Sigmas primes i Art-serien som 50/1,4 och 135/1,8 t.ex.
Det är en enorm fördel för de andra märkena att det finns så bra utbud av riktigt högklassig optik från tredjepartstillverkare med en prisnivå rejält under originaltillverkarna - och speciellt Sony som är generellt dyrare än både Nikon och Canon.
MC-11 var ju en bra idé "på papperet", men det har ju visat sig att det är långt ifrån oproblematiskt.
Adaptrar kan nog aldrig mäta sig emot objektiv som är konstruerade specifikt för kameran.
Det är nog inte möjligt att att anpassa objektiv gjorda för DSLR med fokusmätning på separat AF-array till spegellösa kameror med fokuspunkter på sensorn. Åtminstone inte för Sony på det sätt som de har konstruerat sitt AF-system. I det avseendet klarar sig nog Canon bättre med sin dual-pixel teknik. Den fungerar väldigt bra med DSLR-objektiv, så Canon lär nog få avsevärt bättre funktionalitet med adaptrar om de lanserar lite mer avancerade spegellösa kameror.
Tack vare Sonys marknadsframgångar så tror att både Sigma och Tamron är fullt sysselsatta med att konstruera om sina objektiv för E-mount. Det är inte bara att lägga på en 2 cm lång strut och byta bajonetten, utan den optiska konstruktionen måste förmodligen förändras också.
Jag tror i alla fall att båda dessa redan under nästa år kommer med makalösa objektiv till Sony FE och att det är först då som Sony kan börja konkurrera på allvar med Canon och Nikon. Att de ändå lyckat så bra trots avsaknaden av detta stöd från tredjepartstillverkare är förvånansvärt.
/Mats