Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
även fast säg AF inte fungerar så duger det bra för att filma.

Skall du inte använda AF och bara köra manuell fokusering så är det förmodligen inget problem.

(Dock finns ju redan flera andra sådana lösningar sedan flera år tillbaka - så dumt att vänta på denna om du klarar dig med det.)

Hej på er Sonyfolket. Här kommer mitt allmäna spåneri.

Sedan en tid tillbaka fotar jag numera med både Sony och Nikon efter att ha suttit på Nikon-grejer ett tag. Just nu har jag en Nikon D7200 och en Sony NEX-6. Tidigare har jag testat Nikons spegellösa system (Nikon 1) men jag har numera kastat ut den för gott. En fyra år gammal NEX-6 presterar i min mening bättre än Nikons samtliga spegellösa modeller till dags dato. Nikon 1 kändes som en leksak. NEX-6:an känns som en kamera. Sonyn har en fantastisk EVF med inbyggt histogram (bara det!!). Faktum är att denna gamla Sony NEX-6 har många funktioner som min 3 år nyare och dyrare D7200 inte har. Jag är imponerad.

Sonyn släpar jag med mig i vardagen när jag inte har tänkt att ta med mig den stora kameran. Favoritobjektivet är Sony E 35mm f/1.8 OSS. Används med fördel mitt på dagen med solglasögon (3-stopps ND-filter). Tyvärr är det frugans favoritobjektiv också (hon har en A5000 som jag köpte till henne och som hon fullkomligt älskar). På sikt kommer jag nog att sätta på en Sony E 18-200mm LE OSS eller Tamrons variant av densamma.

Sony har fattat det här med WiFi-appen, redan för fyra år sedan tydligen. PlayMemories förstår att jag vill ansluta till kamerans nätverk automatiskt och det är enkelt att flytta över bilden till telefonen. Den konverterar tyvärr inte RAW till JPEG automatiskt men om jag fotar i RAW+JPEG så går det bra att dela bilden till telefonen direkt. Bilden hamnar i telefonens galleri och går bra att hämta in från vilken annan app som helst. Nikons motsvarande app är dålig. Den ansluter inte automatiskt, den tankar inte alltid över bilden som den ska, bilden går inte att titta på från telefonens galleri och går därmed inte att hämta in från andra appar utan den kan bara delas. Sony har fattat. Hatten av!

Kan inte tänka mig hur A6300 måste vara, jag är liksom nöjd med NEX-6:an som den är... förutom menysystemet då. ;)

Sedan en tid tillbaka fotar jag numera med både Sony och Nikon efter att ha suttit på Nikon-grejer ett tag. Just nu har jag en Nikon D7200 och en Sony NEX-6. Tidigare har jag testat Nikons spegellösa system (Nikon 1) men jag har numera kastat ut den för gott. En fyra år gammal NEX-6 presterar i min mening bättre än Nikons samtliga spegellösa modeller till dags dato. Nikon 1 kändes som en leksak. NEX-6:an känns som en kamera. Sonyn har en fantastisk EVF med inbyggt histogram (bara det!!). Faktum är att denna gamla Sony NEX-6 har många funktioner som min 3 år nyare och dyrare D7200 inte har. Jag är imponerad.

Håller med dig om att Sony gör både väldigt fina sensorer och väldigt fina kameror. Har själv ett par Nikonhus (D750 + D610), men trots att jag gillar de grymt så har inte heller jag imponerats av Nikons 1-system (bortsett ifrån AF som är klassledande). Tycker att bildkvaliteten är för dålig i förhållande till storleken på husen, och att utbudet av bra ljusstarka objektiv är väldigt dåligt och magert. Har personligen avsktivit det innan jag ens skaffat det (funderat på det ett antal gånger, men alltid kommit fram till att det presterar för dåligt för mig).

Har Fuji som jag är grymt nöjd med som spegellöst system (XT-10 och X-E1), men var länge inne på Sony, och både A7-serien och A6xxx-serien. Tycker om både A6000, och även den nya A6300, men precis som Nikon 1 så föll det för mig personligen på det magra utbudet av riktigt bra, prisvärda och högt presterane objektiv. Det finns viss bra fasta som du nämner, men tycker att det är för närvarande allt för tunt för mig att vilja satsa på det (är helt med på att det kan se annorlunda ut för dig och andra).

Men det var egentligen inte främst det jag tänke kommentera (har sagt det förut), men istället tipsa om ett bättre alternativ till Nikon 1. De är ju trots allt i en helt annan storleksklass mindre än A7, A6000 och motsvarande ifrån Fuji. Kikade länge på Nikon 1, men kom fram till ett mycket bättre alternativ i Panansonics lilla GM-serie (GM1 och GM5). De är väldigt små och lätta som de minsta Nikon 1, men har en större Micro 4/3-sensor och med tillgång till hela utbudet av objektiv ifrån både Panasonic och Olympus (nåja, man får välja och sålla lite med omsorg för ett balanserat paket - som alltid). Kamerorna är inte mycket större än RX100-serien eller G7X, men presterar enormt bra så länge som man fotar i RAW (tyvärr så är Panasonic JPEG långt ifrån Fuji, Sony och Olympus).

Så ett kort tips: vill du ha ett system så som man önskade att Nikon 1 var, kika på Pananonic GM-serien, GF-serien eller Olympus EPL-serien (de två sistnämnda är lite större än GM). Mycket små och resvänliga, men med ett enormt stort och bra objektivutbud att välja ibland.

Så ett kort tips: vill du ha ett system så som man önskade att Nikon 1 var, kika på Pananonic GM-serien eller Olympus EPL1.
Olympus E-PL1 är en drygt sex år gammal kamera, så den skulle jag inte rekommendera om man inte fick den för en spottstyver.

Aktuella E-PL-modeller från Olympus är E-PL6 och E-PL7, men ingen av dem har inbyggd sökare så jag tror nog att Panasonic GM5 är det bästa valet om man vill ha en liten m4/3-kamera.

Olympus E-PL1 är en drygt sex år gammal kamera, så den skulle jag inte rekommendera om man inte fick den för en spottstyver.

Aktuella E-PL-modeller från Olympus är E-PL6 och E-PL7, men ingen av dem har inbyggd sökare så jag tror nog att Panasonic GM5 är det bästa valet om man vill ha en liten m4/3-kamera.

Tänkte på hela serien (skrev fel, men har rättat nu).

Det är inte alla som kräver sökare (även om jag gillar det). Det är inte ens alla Nikon 1 som har det (bara V-serien). Hoppas dock själv på att det kommer i E-PL8 (som en liten minivariant av Pen F om jag för önska), men vi får se.

Serien är iaf väldigt intressant tycker jag som ett bättre alternativ till Nikon 1.

Olympus E-PL-serien

Serien är iaf väldigt intressant tycker jag som ett bättre alternativ till Nikon 1.
Ja, jag köpte en E-PL3 för ungefär fyra år sen, och den var riktigt trevlig. Det dröjde dock inte länge innan jag köpte en elektronisk sökare till den. Då blev den ännu trevligare, men lite klumpigare.

Jodå. Sigma är tydliga med att det bara är en begränsad uppsättning Sigma-objektiv som stöds. I princip alla nya i Global Vision-serien, inga andra. Stöd för nya objektiv kan läggas in genom att adaptern uppgraderas med mjukvara.

Alltså. Alternativ 4.
INGA Canon - objektiv kommer att fungera.
Med fungerar avses då förstås elektroniken, dvs AF, bländarstyrning, EXIF, stabilisering osv.

Passa att montera och användas manuellt lär de definitivt göra.

Kanske öppnas möjligheten i framtiden för stöd för annat, men jag ser det som osannolikt. De verkar ha gjort något i de nya objektiven som också har stöd för korrigering med USB dock och där man kan skicka in dem för byte av mount. Finns annars ingen anledning från Sigma att inte stödja deras andra objektiv som inte är den nya GV-serien.

/Mats

Totalt fail för många här i tråden särskilt MegaFoto som visade sig inte ha en jäkla aning vad han snackar om. Bevis:
https://www.youtube.com/watch?v=yIwPeYh-GlI
https://www.youtube.com/watch?v=PF5ODfrhHwI
https://www.youtube.com/watch?v=NqSCG9WPnkE

Totalt fail för många här i tråden särskilt MegaFoto som visade sig inte ha en jäkla aning vad han snackar om. Bevis:

Det är ju bra om det fungerar på fler objektiv, men varför så upprörd över det? Mats har ju bara återgett den information som Sigma själva angett. Han har ju ingen egen personlig agenda att vilja att det inte skall fungera - tvärt om.

Upprörd är jag inte men att många svara väldigt självsäkert utan att ha en blekaste aning om vad som fungerar eller ej. När bevis kommit fram så blev de tagna med byxorna nere.

Hur som helst...

Adaptern kommer knappast bli sämre i och med firmwareuppdateringar, jag tror sigma har en hel del att vinna på att fixa canonsorginalobjektiv och kanske en fördel då de redan tillverkar objektiv för canon mot tex metabones eller motsvarande och de har till och med lyckats fixa eyeAF med denna adapter vilket andra misslyckats med.

;)

Det jag skrivit stämmer ju till 100%.
Vad är det som du menar inte är rätt?

Kul att det funkar med Canon-objektiv. Det trodde jag inte att det skulle göra. Har bara dnabbtittat på filmerna på mobilen så jag kan inte bedöma hur bra.

Oavsett det så är det alldeles korrekt som jag skrivit att Sigma har sagt att enbart vissa Sigma objektiv fungerar.

/Mats

"

Kul att det funkar med Canon-objektiv. Det trodde jag inte att det skulle göra. Har bara dnabbtittat på filmerna på mobilen så jag kan inte bedöma hur bra.

Oavsett det så är det alldeles korrekt som jag skrivit att Sigma har sagt att enbart vissa Sigma objektiv fungerar.

/Mats[/QUOTE]

jonas18z skrev:
Ingen på nätet eller Sigma själva har gått ut och sagt någonting om Canonorginalobjektiv till denna.
Vore bra om sigma själva kunde svara här om:

1. Alla objektiv fungerar
2. Vissa fungerar
3. Vissa fungerar men men inte alla funktioner , AF , Bländare, osv
4. Inga fungerar
.......

Alltså. Alternativ 4.
"

Exakt det fetade

Dessutom så kommer nya exempel på att du har helt fel här 16-35mm 2.8 även Tamron 90mm f2.8 i kommentaren
https://www.youtube.com/watch?v=e_udReS1xPM

Det är väl jättebra om det fungerar, trots att Sigma sagt att de bara garanterar funktion med ett visst antal av sina egna objektiv? Att diskutera diskussionen är tämligen meningslöst ...

Personligen vill jag se utförliga tester med den färdiga produkten (eller testa själv) innan jag säger bu eller bä :)

Totalt fail för många här i tråden särskilt MegaFoto som visade sig inte ha en jäkla aning vad han snackar om.

Nåja, jag ska vara lite ödmjuk och säga att det var som f-n! Det trodde jag verkligen inte.

Utifrån det som Sigma själva skrivit och som tester med pre-release versioner som gav helt svart eller vit bild med andra Sigma-objektiv som inte är Global Vision, så blir jag mycket förvånad över att det faktiskt fungerar med Canon-objektiv. Såklart ingen utfästelse eller garanti för funktionen från Sigma, men det är imponerande och mycket oväntat /för mig i alla fall).

Anledningen till att jag varit säker på att det inte skulle fungera alls är för att jag har en teori för hur den är konstruerad, men den kanske är totalt fel eftersom det faktiskt funkar.

Så här tror jag.

Sigma införde en omfattande förändring när de tog fram Global Vision serien. Ett sak är programmering med USB dock och en annan att det går att skicka in objektiven och få fattningen utbytt.

Sigma gör ju objektiven i flera varianter för olika kamerafattningar, Sigma SA/Canon EF/Nikon F och ibland Sony A och Pentax K. Det blir en jäkla massa varianter av styrningsprotokoll som också säkert löser saker på olika sätt och har lite olika features.

Därför tror jag att Sigma med GV har tänkt om från grunden och skapat ett internt meta-protokoll som har ett enkelt gränssnitt att arbeta emot och som har alla funktioner hos alla de kända fattningarna. Alltså en stackad arkitektur istället för en monolitisk.

Då kan det tunga utvecklinsarbetet göras en gång för ett objektiv istället för att behöva upprepas för varje fattning och sedan skriva en mindre anpassning för respektive fattning. Det blir en kodbas att underhålla för varje objektiv och som uppgraderingar kan göras för om det är generellt, eller en förändring för en specifik fattning.

Vid byte av fattning så tror jag att den bakre delen med bajonetten också innehåller elektroniken för den fattningen.

Det här är enbart spekulation (eller har ingen jäkla susning om vad jag pratar om som säkert Jonas skulle uttrycka sig) och jag har absolut ingen insyn i Sigma eller särskild kunskap om objektivstyrningsprotokoll.

Däremot har jag mångårig och omfattande erfarenhet av systemintegration och katalogsynkroniseringar, samt systemutveckling och jag tror det finns många likheter. Idag görs alla IT-komponenter och programvara med flerskiktsteknik. T.ex. som printer drivers i Windows som tidigare var monolitiska och ställde till problem för att varje skrivartillverkare behövde leverera kod på OS-nivå och kunde innehålla allvarliga säkerhetsbrister och göra systemet instabilt och krävde administratörs-rättigheter för att kunna installeras, men som numera består av en generic driver som tillhandahålls av Microsoft och är en del av operativsystemet och att varje skrivartillverkare bara behöver tillhandahålla en mini-driver för den specifika skrivarens finesser.

Lite på samma sätt tror jag Sigma har gjort i sina nya GV-objektiv. Allt annat vore faktiskt ytterst märkligt.

När de tagit fram specifikationen för sitt interna protokoll så har de såklart tagit med i beräkningen funktionerna för alla objektifattningar de vill kunna stödja. Såklart deras egen och självklart också Canons och Nikons, men alldeles säkert också Sony E-mount. Sony har ju haft stora framgångar med "kamerorna som tidigare kallades NEX" och dessutom med en del luckor i objektivutbudet och väldigt hög prisnivå på Sonys egna objektiv, så självklart är det en marknad som Sigma vill kunna komma åt.

"Problemet" är det korta registeravståndet. Det skulle vara fånigt att ha objektiven också i E-mount variant med en 2 cm extra lång strut baktill. Istället har de gjort en adapter och deras objektiv för Canon blir då mer attraktiva för att de passar till två olika fattningar.

Adaptern jackar då alltså in direkt i det bakre programskiktet i objektivet och "byter ut" EF-mount mot E-mount och slipper då göra besvärliga översättningar mellan Sonys och Canons protokoll, utan blir istället precis lika "native" med E-mount som för EF-mount. Dvs. att alla fattningar egentligen har en inbyggd adapter.

Dioden på adaptern hintar ju också om det här. Den har tre lägen, rött=inget stöd / gult=stöd finns, men programvara saknas / /grönt=stöd finns och programvara finns. "Gul-läget" skulle ju bara fungera om adaptern kan känna av att det finns rätt programgränssnitt. Dessutom har de tydliggjort det genom att avisera att samtliga Global Vision-objektiv stöds, men inga andra av deras egna.äldre objektiv.

Jag är helt säker på att de gjort på det här sättet och att man kan förvänta sig att det kommer att fungera mycket bra och ha stöd för alla AF-funktioner i Sony-kamerorna och med dessa GV-objektiv kommer den här adaptern därför att vara överlägsen Metabones, Commlite och de andra.

Jag tror att den här adaptern fanns med i planeringen redan från start när de tog fram Global Vision-konceptet.

Att de inte (nu) har en Nikon-variant av adaptern tror jag uteslutande har med den mekaniska bländarstyrningen att göra. Nu har emellertid Nikon börjat med elektronisk bländarstyrning i de senaste objektiven och om (när) Sigma hoppar på det så kommer det nog också en Adapter för Nikon är min gissning.

Därför är jag mäkta förvånad att filmerna som Jonas länkade till faktiskt visar att AF fungerar med Canon-objektiv. Sigmas uttalanden och de få publicerade testerna med pre-release versioner där det inte fungerade ett enda dugg med äldre icke-GV Sigma-objektiv.

Tydligen så har de (om mina teorier stämmer) också lagt in en generisk översättningsfunktion direkt mellan Sony E och Canon EF liknande det som Metabones m.fl. har.

Så tror jag att det ligger till. Därför var jag rätt säker på att det inte skulle fungera med Canon-objektiv, men jag hade alltså fel, vilket ju är bra. Återstår att se hur bra det fungerar med dessa. Kanske acceptabelt eller hyggligt bra t.o.m., men att deras egna Global Vision kommer att fungera helt klockrent med fullständig funktion.

Jag hoppas och tror att också mitt längre 150-600 tele kommer att fungera alldeles galant och att det bara är strunt det där som FlyerOne t.ex. hävdat att sensor-AF inte fungerar bra på långa brännvidder. Kan inte se något i hans resonemang som gör att vinkelproblemet skulle bli större med AF-punkterna på sensorn istället för en separat array som på DSLR- och SLT-kamerorna.

/Mats

"

/Mats

jonas18z skrev:
Ingen på nätet eller Sigma själva har gått ut och sagt någonting om Canonorginalobjektiv till denna.
Vore bra om sigma själva kunde svara här om:

1. Alla objektiv fungerar
2. Vissa fungerar
3. Vissa fungerar men men inte alla funktioner , AF , Bländare, osv
4. Inga fungerar
.......

Alltså. Alternativ 4.
"

Exakt det fetade

Dessutom så kommer nya exempel på att du har helt fel här 16-35mm 2.8 även Tamron 90mm f2.8 i kommentaren
https://www.youtube.com/watch?v=e_udReS1xPM[/QUOTE]

Ja det stämmer ju. Du frågade vad Sigma hade gått ut med och det är ju precis det som de har sagt, vilket var det som du frågade efter. Det jag skrev stämmer på pricken.

Däremot så trodde jag inte att det skulle vara annorlunda än vad Sigma själva säger, villket gör mig mycket förvånad. Anledningen har jag utvecklat i inlägget ovanför.

Hursomhelst tycker jag det är fantastiskt att som innehavare av Sony E-mount kameror få tillgång till hela objektivutbudet för Canon. Jag har som sagt beställt adaptern utan vetskapen om att få stöd också för Canon-objektiv, utan varit alldeles supernöjd med stödet för Sigma Global Vision-objektiven som jag gillar starkt.

/Mats

Anledningen till att jag varit säker på att det inte skulle fungera alls är för att jag har en teori för hur den är konstruerad, men den kanske är totalt fel eftersom det faktiskt funkar.

Så här tror jag.

[ snip ]

Så tror jag att det ligger till. Därför var jag rätt säker på att det inte skulle fungera med Canon-objektiv, men jag hade alltså fel, vilket ju är bra. Återstår att se hur bra det fungerar med dessa. Kanske acceptabelt eller hyggligt bra t.o.m., men att deras egna Global Vision kommer att fungera helt klockrent med fullständig funktion.

Låter som en rimlig och inte allt för osannolik teori. Skulle vara kul att få bekräftat den genom att prata med någon hos Sigma (jag tror det kan finnas en stor chans att du har rätt).

Jag hoppas och tror att också mitt längre 150-600 tele kommer att fungera alldeles galant och att det bara är strunt det där som FlyerOne t.ex. hävdat att sensor-AF inte fungerar bra på långa brännvidder. Kan inte se något i hans resonemang som gör att vinkelproblemet skulle bli större med AF-punkterna på sensorn istället för en separat array som på DSLR- och SLT-kamerorna.

Är inte heller riktigt med på problemen med spegellöst/tele. Dock, även om jag oftast inte håller med FlyerOne om mycket praktiskt produkt- och marknadsmässigt, så har han en väldigt stor teknisk kompetens och kunnande om allt med fotografisk teknik, så jag tycker inte man skall utesluta hans teori helt innan vi hört mer om den.

Ja det är ju bara glädjande att Canonobjektiv funkar med adaptern också! Brian Smith fick ju inte ens alla GV-objektiv att fungera när han testade den på ett tidigt stadium. Sen är väl frågan om alla aspekter av AF:n kommer att klicka in (ögon-, följande AF) med EF-objektiven. Själv är jag mest intresserad hur Sigmas långzoom ter sig. Spegelöst har ju en inbyggd svårighet för långa brännvidder enligt många och bevisligen så med MBIV. Tycker dock mitt Tamron 150-600 fungerar bra med EA-3-adaptern. Funkar MC-11 än bättre med Sigmas motsvarande zoom finns alla skäl att snegla på den combon.

Låter som en rimlig och inte allt för osannolik teori. Skulle vara kul att få bekräftat den genom att prata med någon hos Sigma (jag tror det kan finnas en stor chans att du har rätt).

Är inte heller riktigt med på problemen med spegellöst/tele. Dock, även om jag oftast inte håller med FlyerOne om mycket praktiskt produkt- och marknadsmässigt, så har han en väldigt stor teknisk kompetens och kunnande om allt med fotografisk teknik, så jag tycker inte man skall utesluta hans teori helt innan vi hört mer om den.

Men hör ni Mats och Martin var det inte så att Sigma lanserade två varianter av sin adapter?? Så fattade jag det hela när jag lästa här på FS. Kanske Anders vet?

Sedan när ni kollar om detfunkar så tänk även på att kolla om exv. de mer avancerade funktionerna som följande Eye Focus funkar. Enligt uppgift så ska det funka med Sigmas egna godkända objektiv men hur är det med Canon-objektiven och Sigmas adapter??

De två varianterna är till Sigmas egen fattning (vad den nu kan heta) och till Sigmas objektiv med canonfattning.

Men hör ni Mats och Martin var det inte så att Sigma lanserade två varianter av sin adapter?? Så fattade jag det hela när jag lästa här på FS. Kanske Anders vet?

Sedan när ni kollar om detfunkar så tänk även på att kolla om exv. de mer avancerade funktionerna som följande Eye Focus funkar. Enligt uppgift så ska det funka med Sigmas egna godkända objektiv men hur är det med Canon-objektiven och Sigmas adapter??

Jo, Sigma SA och Canon EF.
Båda adapterna ska ge full funktionalitet med de stödda Sigma GV-objektiven enligt Sigma.
Jag tror på dem, men såklart ska det verifieras.

Beträffande andra objektiv med EF-fattning så utlovas ingenting, men tydligen så fungerar det ändå till viss del. Jag har inte så stora förhoppningar om att allt med dessa kommer att vara helt 100%, men eftersom det sagts att det inte är supportat så är all funktionalitet bara en extra bonus.

Det går fram och tillbaka med uppgift om leverans tydligen.
Jag förbeställde den hos Cyberphoto direkt när den annonserades. Då var beskedet att leveransdatum var okänt.

Sedan fick jag meddelande om att leverans väntades vecka 16 (=den här veckan), men sen fick jag meddelande om att det ändrats till vecka 23, som det också nu står på hemsidan. Nu har jag fått nytt meddelande om att den kommer vecka 19 (fast det står fortfarande 23 på hemsidan).

Så det är lite oklart när jag får den tydligen :), men jag ser fram emot det. Tycker det är fantastiskt om den håller vad som utlovas och helt plötsligt ett stort utbud av fler mycket bra och prisvärda objektiv objektiv öppnar sig!

Som sagt, vi får väl återkomma när grunkan väl behagar infinna sig.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar