Totalt fail för många här i tråden särskilt MegaFoto som visade sig inte ha en jäkla aning vad han snackar om.
Nåja, jag ska vara lite ödmjuk och säga att det var som f-n! Det trodde jag verkligen inte.
Utifrån det som Sigma själva skrivit och som tester med pre-release versioner som gav helt svart eller vit bild med andra Sigma-objektiv som inte är Global Vision, så blir jag mycket förvånad över att det faktiskt fungerar med Canon-objektiv. Såklart ingen utfästelse eller garanti för funktionen från Sigma, men det är imponerande och mycket oväntat /för mig i alla fall).
Anledningen till att jag varit säker på att det inte skulle fungera alls är för att jag har en teori för hur den är konstruerad, men den kanske är totalt fel eftersom det faktiskt funkar.
Så här tror jag.
Sigma införde en omfattande förändring när de tog fram Global Vision serien. Ett sak är programmering med USB dock och en annan att det går att skicka in objektiven och få fattningen utbytt.
Sigma gör ju objektiven i flera varianter för olika kamerafattningar, Sigma SA/Canon EF/Nikon F och ibland Sony A och Pentax K. Det blir en jäkla massa varianter av styrningsprotokoll som också säkert löser saker på olika sätt och har lite olika features.
Därför tror jag att Sigma med GV har tänkt om från grunden och skapat ett internt meta-protokoll som har ett enkelt gränssnitt att arbeta emot och som har alla funktioner hos alla de kända fattningarna. Alltså en stackad arkitektur istället för en monolitisk.
Då kan det tunga utvecklinsarbetet göras en gång för ett objektiv istället för att behöva upprepas för varje fattning och sedan skriva en mindre anpassning för respektive fattning. Det blir en kodbas att underhålla för varje objektiv och som uppgraderingar kan göras för om det är generellt, eller en förändring för en specifik fattning.
Vid byte av fattning så tror jag att den bakre delen med bajonetten också innehåller elektroniken för den fattningen.
Det här är enbart spekulation (eller har ingen jäkla susning om vad jag pratar om som säkert Jonas skulle uttrycka sig) och jag har absolut ingen insyn i Sigma eller särskild kunskap om objektivstyrningsprotokoll.
Däremot har jag mångårig och omfattande erfarenhet av systemintegration och katalogsynkroniseringar, samt systemutveckling och jag tror det finns många likheter. Idag görs alla IT-komponenter och programvara med flerskiktsteknik. T.ex. som printer drivers i Windows som tidigare var monolitiska och ställde till problem för att varje skrivartillverkare behövde leverera kod på OS-nivå och kunde innehålla allvarliga säkerhetsbrister och göra systemet instabilt och krävde administratörs-rättigheter för att kunna installeras, men som numera består av en generic driver som tillhandahålls av Microsoft och är en del av operativsystemet och att varje skrivartillverkare bara behöver tillhandahålla en mini-driver för den specifika skrivarens finesser.
Lite på samma sätt tror jag Sigma har gjort i sina nya GV-objektiv. Allt annat vore faktiskt ytterst märkligt.
När de tagit fram specifikationen för sitt interna protokoll så har de såklart tagit med i beräkningen funktionerna för alla objektifattningar de vill kunna stödja. Såklart deras egen och självklart också Canons och Nikons, men alldeles säkert också Sony E-mount. Sony har ju haft stora framgångar med "kamerorna som tidigare kallades NEX" och dessutom med en del luckor i objektivutbudet och väldigt hög prisnivå på Sonys egna objektiv, så självklart är det en marknad som Sigma vill kunna komma åt.
"Problemet" är det korta registeravståndet. Det skulle vara fånigt att ha objektiven också i E-mount variant med en 2 cm extra lång strut baktill. Istället har de gjort en adapter och deras objektiv för Canon blir då mer attraktiva för att de passar till två olika fattningar.
Adaptern jackar då alltså in direkt i det bakre programskiktet i objektivet och "byter ut" EF-mount mot E-mount och slipper då göra besvärliga översättningar mellan Sonys och Canons protokoll, utan blir istället precis lika "native" med E-mount som för EF-mount. Dvs. att alla fattningar egentligen har en inbyggd adapter.
Dioden på adaptern hintar ju också om det här. Den har tre lägen, rött=inget stöd / gult=stöd finns, men programvara saknas / /grönt=stöd finns och programvara finns. "Gul-läget" skulle ju bara fungera om adaptern kan känna av att det finns rätt programgränssnitt. Dessutom har de tydliggjort det genom att avisera att samtliga Global Vision-objektiv stöds, men inga andra av deras egna.äldre objektiv.
Jag är helt säker på att de gjort på det här sättet och att man kan förvänta sig att det kommer att fungera mycket bra och ha stöd för alla AF-funktioner i Sony-kamerorna och med dessa GV-objektiv kommer den här adaptern därför att vara överlägsen Metabones, Commlite och de andra.
Jag tror att den här adaptern fanns med i planeringen redan från start när de tog fram Global Vision-konceptet.
Att de inte (nu) har en Nikon-variant av adaptern tror jag uteslutande har med den mekaniska bländarstyrningen att göra. Nu har emellertid Nikon börjat med elektronisk bländarstyrning i de senaste objektiven och om (när) Sigma hoppar på det så kommer det nog också en Adapter för Nikon är min gissning.
Därför är jag mäkta förvånad att filmerna som Jonas länkade till faktiskt visar att AF fungerar med Canon-objektiv. Sigmas uttalanden och de få publicerade testerna med pre-release versioner där det inte fungerade ett enda dugg med äldre icke-GV Sigma-objektiv.
Tydligen så har de (om mina teorier stämmer) också lagt in en generisk översättningsfunktion direkt mellan Sony E och Canon EF liknande det som Metabones m.fl. har.
Så tror jag att det ligger till. Därför var jag rätt säker på att det inte skulle fungera med Canon-objektiv, men jag hade alltså fel, vilket ju är bra. Återstår att se hur bra det fungerar med dessa. Kanske acceptabelt eller hyggligt bra t.o.m., men att deras egna Global Vision kommer att fungera helt klockrent med fullständig funktion.
Jag hoppas och tror att också mitt längre 150-600 tele kommer att fungera alldeles galant och att det bara är strunt det där som FlyerOne t.ex. hävdat att sensor-AF inte fungerar bra på långa brännvidder. Kan inte se något i hans resonemang som gör att vinkelproblemet skulle bli större med AF-punkterna på sensorn istället för en separat array som på DSLR- och SLT-kamerorna.
/Mats