PMD
Aktiv medlem
Eftersom det finns en del fattningar som går att använda på en Leica M-kamera (med adapter) så öppnar det upp en större marknad än bara för M-objektiv.Det jag ser som lite olyckligt i sammanhanget är att objektiven som kanske skulle ses som mest intressanta inte alls lämpar sig för digitalsensorerna. Summilux 35 mm eller Super Angulon har sina utgångspupiller för långt bak, så att de inte kan ge god skärpa genom att de inte stämmer med sensorns mikrolinser.
Det gör att objektiven som funkar bäst på A7 är 50 mm eller längre, och där finns redan väldigt bra objektiv som passar Sony.
Jag gissar att en adapter av det slaget har ganska begränsad marknad.
Wikipedia har en sida om registeravstånd. I princip bör det gå att göra en adapter för alla fattningar som står nedanför Leica M i tabellen. Cyberphoto har två (Leica R och Contax C/Y) och jag hittade en för Olympus OM hos Fotodiox.
Så Techart-adaptern kan nog vara intressant för den som redan har bra passande manuella objektiv. Ju längre ner i tabellen man kommer i Wikipedias tabell desto större är chansen att objektiven fungerar bra på Sony A7.
Tillägg: Det här hade förstås Techart redan tänkt på.
http://techartpro.com/product/techart-pro-leica-m-sony-e-autofocus-adapter/
Senast ändrad: