Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag ser som lite olyckligt i sammanhanget är att objektiven som kanske skulle ses som mest intressanta inte alls lämpar sig för digitalsensorerna. Summilux 35 mm eller Super Angulon har sina utgångspupiller för långt bak, så att de inte kan ge god skärpa genom att de inte stämmer med sensorns mikrolinser.

Det gör att objektiven som funkar bäst på A7 är 50 mm eller längre, och där finns redan väldigt bra objektiv som passar Sony.

Jag gissar att en adapter av det slaget har ganska begränsad marknad.
Eftersom det finns en del fattningar som går att använda på en Leica M-kamera (med adapter) så öppnar det upp en större marknad än bara för M-objektiv.

Wikipedia har en sida om registeravstånd. I princip bör det gå att göra en adapter för alla fattningar som står nedanför Leica M i tabellen. Cyberphoto har två (Leica R och Contax C/Y) och jag hittade en för Olympus OM hos Fotodiox.

Så Techart-adaptern kan nog vara intressant för den som redan har bra passande manuella objektiv. Ju längre ner i tabellen man kommer i Wikipedias tabell desto större är chansen att objektiven fungerar bra på Sony A7.

Tillägg: Det här hade förstås Techart redan tänkt på. :)
http://techartpro.com/product/techart-pro-leica-m-sony-e-autofocus-adapter/

Senast ändrad:
Ett av problemen med PDAF-sensorer är att de är beroende inte bara av utgångspupillens storlek, utan också av dess läge längs den optiska axeln. Framför varje PDAF-sensel sitter en något förskjuten mikrolins, som fokuserar en punkt på utgångspupillen mot senseln. De två fläckarna på utgångspupillen, som mikrolinserna siktar mot, svarar mot liknande fläckar på ingångspupillen, vilka avgör basen för triangulering, parallaxen som avgör precisionen vid fokusering.

Om objektivets utgångspupill har ett läge som är avsevärt skilt från det som är beräknat för AF-systemets mikrolinser, får systemet svårare att hitta fokus. Det kan vara att pupillen ligger så långt bort att mikrolinserna helt enkelt siktar bredvid. Om inget ljus alls från objektivet når respektive senslar, går det inte att hitta fokus.

Problem av den typen uppträder inte bara vid separata AF-sensorer, utan också när AF-senslarna är fördelade över bildchipet.

Har det här att göra med att vinklarna blir för snäva när man använder ljussvaga objektiv kring f/5.6 - f/8? Samma problem som när af-sensorn sitter separat?

(Har varit vid Hornborgasjön i fem dagar och fotograferat trandans så jag har inte hängt med i tråden på ett tag.)

Bilagor

• elobe_670079.jpg
    elobe_670079.jpg
    419.7 KB · Visningar: 57
Sedan är det också så att man måste bestämma sig för vad man vill med en kombo. Vill man att den ska vara liten och lätt så går det absolut att åstadkomma. Zeiss 35/2,8 väger inte mycket alls och är väldigt kompakt med sitt smarta motljusskydd. Den är inte ens stor med motljusskydd alltså. Men det är självklart en kompromiss för det är inte den ljusstarkaste 35:an av alla som finns idag. Sätter man på 35mm/1,4 så har man ju gjort en annan prioritering som jag ser på det.

Sony 35/2.8 Z är förvisso hyfsat liten och behändig, men Leica Summilux 35/1.4 är ännu mindre ;)

Bilden är för övrigt tagen med A6300 och 85/1.4 GM och trådlös blixt. Jag noterar att A6300 inte kräver minuskompensation för blixtexponeringen på samma sätt som A6000.
.

Bilagor

• Zeiss FE 35-2.8 vs Summilux 35-1.4_2016-04-05.jpg
    Zeiss FE 35-2.8 vs Summilux 35-1.4_2016-04-05.jpg
    88.8 KB · Visningar: 38
Sigmas nya MC-11 EF till e mount adapter

Är det någon som vet om den nya adaptern kommer att fungera lika väl till Canon som Sigma eller är det bara Sigmaobjektiv med EF fattning?

Enligt Sigma själva fungerar den bara med Sigmaobjektiv (och bara vissa av dem).

Då blev jag felinformerad i en välrenommerad fotoaffär men det är iofs alltid lite rörigt med adaptrar.
Det verka minst sagt vara en konkurrenskraftig adapter även om det inte blir aktuellt för mig utan att den klarar canongluggar också. Tack för svar!

Ingen på nätet eller Sigma själva har gått ut och sagt någonting om Canonorginalobjektiv till denna.
Vore bra om sigma själva kunde svara här om:

1. Alla objektiv fungerar
2. Vissa fungerar
3. Vissa fungerar men men inte alla funktioner , AF , Bländare, osv
4. Inga fungerar

Ingen på nätet eller Sigma själva har gått ut och sagt någonting om Canonorginalobjektiv till denna.
Vore bra om sigma själva kunde svara här om:

1. Alla objektiv fungerar
2. Vissa fungerar
3. Vissa fungerar men men inte alla funktioner , AF , Bländare, osv
4. Inga fungerar

Jodå. Sigma är tydliga med att det bara är en begränsad uppsättning Sigma-objektiv som stöds. I princip alla nya i Global Vision-serien, inga andra. Stöd för nya objektiv kan läggas in genom att adaptern uppgraderas med mjukvara.

Alltså. Alternativ 4.
INGA Canon - objektiv kommer att fungera.
Med fungerar avses då förstås elektroniken, dvs AF, bländarstyrning, EXIF, stabilisering osv.

Passa att montera och användas manuellt lär de definitivt göra.

Kanske öppnas möjligheten i framtiden för stöd för annat, men jag ser det som osannolikt. De verkar ha gjort något i de nya objektiven som också har stöd för korrigering med USB dock och där man kan skicka in dem för byte av mount. Finns annars ingen anledning från Sigma att inte stödja deras andra objektiv som inte är den nya GV-serien.

/Mats

Vilka Canonobjektiv har du testat med Sigma MC11 och med vilken kamera? Vad får du för felmedelanden/idikationer när du kopplar på ett objektiv?

Vilken version av firmware på MC11 och Kamera?

Har gått igenom rätt bra och har inte sett någon testat adaptern med orginalobejtkiv.

Men MegaFoto verkar säker på sin sak.

Sigma listar sina objektiv men min fråga var vad händer om man kopplar på orginalobejtkiv.

Har gått igenom rätt bra och har inte sett någon testat adaptern med orginalobejtkiv.

Men MegaFoto verkar säker på sin sak.

Sigma listar sina objektiv men min fråga var vad händer om man kopplar på orginalobejtkiv.

Nä den finns ju inte i handeln än så det är nog inte så många som har provat.

Men jag tycker informationen från Sigma är glasklar. Enbart vissa Sigma objektiv i en lista, inga andra.

Jag har beställt den och den ska levereras i början av nästa vecka och då kan jag skriva här vad jag kommit fram till. Har dock inte så många Canon - objektiv att prova med, men ska se vad jag kan plocka fram.

/Mats

Intressant hur flera kan vara så säkra på sin sak här utan att ens testat eller sett adaptern i verkligheten? Metabones, Commlite och Fotodiox har lyckats får flera objektiv att fungera vem säger att sigma inte kommer kunna göra det? Vill se någon som testat adaptern då alla här inte kunnat visa en korrekt källa där någon testat med orginalobjektivt dessutom även fast säg AF inte fungerar så duger det bra för att filma.

Sigma kan säkert fixa så att adaptern fungerar med Canon EF-objektiv (åtminstone lika bra som de övriga adaptrarna du räknade upp), men varför skulle de vilja göra det? Vad skulle tjäna Sigma på det?

Sigmaobjektiven är nog mer originalobjektiv i det här fallet än Canon-objektiven.
(Originellast är dock Sonys objektiv. :)

Sigma kan säkert fixa så att adaptern fungerar med Canon EF-objektiv (åtminstone lika bra som de övriga adaptrarna du räknade upp), men varför skulle de vilja göra det? Vad skulle tjäna Sigma på det?

Sigmaobjektiven är nog mer originalobjektiv i det här fallet än Canon-objektiven.
(Originellast är dock Sonys objektiv. :)

Vad skulle tjäna Sigma på det? : Sälja adaptern så klart.

Om Sigma bara stödjer sina egna objektiv så kanske de dessutom får sälja fler objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar